Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 342458 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1110 Gepost op: 14 november 2016, 22:08:34
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1461334 date=1479133254
Gezien de locatie van de brand in een aantal gevallen door deze personen niet sneller is aan te rijden. Zeker als je er vanuit kan gaan dat hier een aantal voertuigen binnen zes minuten na de melding buiten zijn. Zowel bij de beroeps als vrijwilligers. Een aantal vrijwilligersposten zijn overdag bezet door mensen die aan thuiswerk doen en daar rustiger werken dan thuis.
De politie voert deze controles hier nu vaker uit omdat het hier opvallend is dat deze mensen er sneller zijn dan een brandweervoertuig of de politie. Zelfs bij meldingen die niet via het P2000 netwerk worden gemeld.
Het is niet gezegd dat deze mensen van huis komen. Maar laat de politie maar kijken wat er aan de hand is. Als blijkt dat het allemaal onschuldig is meld je het dan ook nog even hier?

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1111 Gepost op: 14 november 2016, 22:11:37
Citaat van: peen van dienst link=msg=1461360 date=1479145283
Ik hoop dat 'de politie' in het geval wat jij noemt ook de namen van de brandweerploeg van dienst genoteerd heeft, als er twijfels zijn over de oorzaak van de brand. Het zou namelijk beslist niet de eerste keer zijn dat....
Pyromane brandweerlieden zijn van alle tijden. Pyromane fotografen is volgens mij iets van de laatste jaren. Helaas, maar waar.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #1112 Gepost op: 14 november 2016, 23:03:39
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1461385 date=1479157897
Pyromane brandweerlieden zijn van alle tijden. Pyromane fotografen is volgens mij iets van de laatste jaren. Helaas, maar waar.
Ach, het komt in beide beroepsgroepen voor. Maar zoals 'dierentuinen' stelt dat het verdacht is dat fotografen eerder bij een incident zijn dan de brandweer zelf, is natuurlijk onzin. Of in ieder geval: vaak goed verklaarbaar.

Ons zijn ook wel eens vragen gesteld. Dat mag, niets mis mee en daar zullen we ook medewerking aan verlenen. Sterker nog: de politie zou in mijn achting dalen als ze het niet meenemen in hun onderzoek.

Maar eerlijk gezegd: er is ons vele malen meer gevraagd of we foto's hebben met een bepaalde vent 'in het publiek' erop, dan dat wij zelf onder de loep genomen werden. Want ook dat kan het voordeel zijn van 'snel een fotograaf ergens': er zijn foto's van wie er op dat moment rondstekkerde. Maar goed: het 'fotograafje bashen' wat hier soms gebeurt neemt af en toe bizarre vormen aan. Stel je toch eens voor dat er foto's zijn van een incident.... en dan hebben 'ze' de foto's opeens weer hard nodig voor het recherche onderzoek, het brandonderzoek of een getuigenoproep. Nogal dubbel allemaal. Geeuw....

Gelukkig gaat men er in de eenheid Den Haag een stuk volwassener mee om. Ja, je hebt niet altijd hetzelfde belang. Maar er is een goede verstandhouding en er wordt over- en weer prima samengewerkt waar nodig.

Peen
Redacteur van

Luke_BNV

• Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1113 Gepost op: 14 november 2016, 23:15:07
Ach. De bewering is meestal vrij makkelijk te ontkrachten. De fotografen zijn immers ook eerder bij ongevallen en hulpverleningen. Dat is in principe een prima bewijs dat hun eerder kunnen zijn.

In mijn eigen dorp ben ik altijd wel eerder dan de brandweer. Op heel veel andere plekken ben ik snel. Rondom het heidegebied bij Hoog Soeren (waar al tientallen keren brand is geweest) is mij, en ander fotografen, wel eens om een ID Kaart gevraagd omdat men het 'verdacht' vond. Zelfs toen het een keer na onderzoek om een stofwolk bleek te gaan wilde een agent mijn gegevens hebben, want daar was ik ook snel, en het was voor de recherche om te beoordelen of dat verdacht was.  ;D
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens

Arie

• Senior gebruiker
    • Regio15
Reactie #1114 Gepost op: 15 november 2016, 10:31:07
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1461385 date=1479157897

Wat Peen zegt...

Als we het bijvoorbeeld over Regio15 hebben: er zijn momenten in het weekend dat er 3 a 4 auto's met fotografen rond rijden. Ook 's-nachts!

Die zijn uiteraard sneller bij een calamiteit dan brandweerlieden, die eerst hun bed uit moeten komen, aankleden etc.

Dan krijg je dus reacties als 'zo, die zijn snel, verdacht.....'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)

Dierentuinen

• Senior gebruiker
  • FIA Safety officer
Reactie #1115 Gepost op: 15 november 2016, 12:39:26
Het is hier geen regio 15 waar normaal 3 tot 4 auto's met fotografen rond rijden 's nachts dat gebeurd hier niet eens overdag.

@Peen om je gerust te stellen alle namen van hulpverleners worden genoteerd ook van de agenten zelf.

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #1116 Gepost op: 15 november 2016, 12:53:50
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1461458 date=1479209966
Het is hier geen regio 15 waar normaal 3 tot 4 auto's met fotografen rond rijden 's nachts dat gebeurd hier niet eens overdag.

@Peen om je gerust te stellen alle namen van hulpverleners worden genoteerd ook van de agenten zelf.
En dan nog. Er is geen wet- of regelgeving die verbied dat een fotograaf - wel of niet geinformeerd door P2000 of een andere tip - eerder ter plaatse is dan de hulpdiensten en daarbij ondervraagd moet worden 'hoe dat dan komt'. En wil je mij verdenken van het veroorzaken van een ongeval door voorrangsfout (als niet betrokken partij), een dakbrand bij werkzaamheden of een gaslek?  :D

Eerlijk gezegd vind ik het totaal niet boeiend wat anderen er van vinden hoe het komt dat pers eerder ter plaatse is dan hulpdiensten. Als het persalarm na 5 of 10 minuten wordt verstuurd, en ik zit op 1 minuut rijden en de hulpdiensten doen er 12 minuten over, ben ik er alsnog eerder.

Met andere woorden: Er zijn afspraken gemaakt met de politie over het persalarm en die moeten worden nagekomen. En als de pers daardoor regelmatig veel eerder ter plaatse is, dan moet er wellicht bij de hulpdiensten gekeken worden hoe het kan dat zij láter zijn.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #1117 Gepost op: 15 november 2016, 15:59:48
Citaat van: Dierentuinen link=msg=1461458 date=1479209966
Dierentuinen, waarom moeten we deze informatie er uit trekken? Waarom kom je niet meteen met het hele verhaal?
Ik denk dat de politie in zijn recht staat als er sprake is van een redelijk vermoeden, maar dat lees ik nog niet. En dan gaat het verhaal van Haageneesch op dat er geen wetgeving is die controle rechtvaardigd.

RFG112

• Forum gebruiker
    • RFGFotografie
Reactie #1118 Gepost op: 15 november 2016, 23:10:47
Gisteren in Gouda:

POL_OCDH ‏@POL_OCDH  14 nov.
Door grote drukte vanwege meerdere prio 1 incidenten tegelijk is het persalarm T.A.V #overval #Gouda later verzonden dan gebruikelijk. ^LW

Ter info:
p2kflex
16:11:26 14-11-16-ALPHA-Prio 1 Argos Oil Burgemeester van Reenensingel 45 GDA Overval
1533999Politie Eenheid Den Haag (PersInfo Hollands Midden)

Burgernet Hollands M ‏@Burgernet_HM  14 nov. Gouda, Nederland
Overval,2803PA,1 li get jongen witte Feyenoord pet met rode klep,grij geblokte jas,licht blw spijk br geen gezichtsbeharing․Tips?Bel nu 112
(Dit bericht werd geplaatst om 15.41 bij dit twitter account. Vervolgens ook bij de politie account van Gouda niet veel later)

Betrof deze melding!

Incident was dus om 10 voor half 4...Bijna een uur later kregen we dus pas de "melding:

(Uiteindelijk duurde het incident met alles erop en eraan tot 6 uur, kwam zelfs nog een ruzie in de buurt tussen waar de politie ook op af ging)

Maar vond het toch opmerkelijk om hier te vermelden.

Jammer dat in Hollands Midden het enigste wat word gepiept zowat alleen "overvallen", "verkeersongevallen" (deze heel vaak te laat) en/of meldingen van de brandweer zijn.
Zo vaak sirenes horen of de helikopter zien en pas n half uur later, alleen via social media dan, weten wat er exact gaande is.

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Reactie #1119 Gepost op: 16 november 2016, 20:46:01
Citaat van: RFG112 link=msg=1461613 date=1479247847
Burgernet Hollands M ‏@Burgernet_HM  14 nov. Gouda, Nederland
Overval,2803PA,1 li get jongen witte Feyenoord pet met rode klep,grij geblokte jas,licht blw spijk br geen gezichtsbeharing․Tips?Bel nu 112
(Dit bericht werd geplaatst om 15.41 bij dit twitter account. Vervolgens ook bij de politie account van Gouda niet veel later)

Het is inderdaad erg jammer dat er wel de tijd genomen wordt om een burgernet de deur uit te doen (inspreken, typen, enz.) maar een persalarm lukt niet.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo