Ach ja, we weten natuurlijk niet waarom het zo lang duurt. Misschien was het erg druk op de meldkamer, was er een bepaalde reden om nog niet te alarmeren etc. Het kan vele oorzaken hebben. Ik zie Amsterdam in ieder geval steeds fanatieker worden.
Ik kan me voorstellen dat het verschil tussen hulpverleners (die er niet altijd even blij mee zijn) en de pers (met hobbyisten achter zich) met dit onderwerp steeds duidelijker wordt. Het punt is dat er duidelijke afspraken gemaakt zijn tussen de Raad van Hoofdcommissarissen en de NVJ en die afspraken worden simpelweg niet goed nageleefd. Het alarmeren van de pers kost maar 1 klik, terwijl een centralist per melding diverse kliks uit moet voeren, dus wat is het probleem? Net als bij de brandweer verschijnt de meldtekst automatisch, alle informatie komt immers uit GMS dus een klik op "alarmeren" is voldoende. Die ene klik is meer een kwestie van 'vergeten' dan 'geen tijd'. Of gewoon van 'geen zin'
Natuurlijk zijn er zat voorbeelden waarbij het wel goed gaat, maar met name in Amsterdam is het verschil tussen de ploegen erg duidelijk. In sommige diensten zie je bijna geen meldingen en je kunt je klok erop gelijk zetten als de nieuwe ploeg in dienst is gekomen. Dat is misschien wel des te discutabeler.