Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de politie geen tijd heeft om binnen het uur informatie met de buitenwereld te delen, aangezien er voorlichters bij de politie werken en deze die taak kunnen uitvoeren.
Daarnaast zei ik ook dat de informatie die naar buiten wordt gebracht uiteraard wel moet kloppen. Maar volgens mij heeft de politie in 99% van de incidenten al binnen 15 minuten een goed overzicht van wat er precies aan de hand is.
Voorlichters werken in het weekend bijna altijd met piket. Het incident waar jij het over hebt is op een zaterdag avond geweest. Ik durf dus wel te stellen dat de voorlichter gewoon thuis was op dat tijdstip. Nogmaals, ik denk niet dat er mensen in paniek zijn geraakt. Dat jij dat zo ziet ligt eerder aan jou dan aan anderen.
En de politie heeft zeker niet in 99% van de gevallen binnen 15 minuten een goed overzicht. Jij bent overduidelijk niet op de hoogte van hoe de afhandeling van incidenten verloopt. Denk nou is logisch na. Kijkend naar het incident in Hoorn:
- eerste alarmeringen vinden iets na 22:00 uur plaats;
- eerste eenheden zullen dus na ongeveer 5-10 minuten ter plaatse geweest zijn, deze starten de eerste hulpverlening en creëren een afzetting bij het incident. Laten we zeggen dat dit ook al gauw 10 tot 15 minuten duurt.
Dan zijn we dus al 20-25 minuten verder na aanvang van het incident voordat de boel enigszins onder controle / overzichtelijk is.
Daarnaast is er voor 99% van Nederland geen enkele reden te bedenken waarom ze binnen een uur moeten weten wat er gebeurd is. Ik heb van jou nog geen reden gehoord. De enige mensen die er belang bij zouden kunnen hebben zijn de mensen met familie/vrienden op de locatie. Gelukkig leven we in een tijd waarbij iedereen een mobieltje heeft dus na 1 telefoontje weet je al voldoende....