Ik heb heel sterke gemengde gevoelens bij P2000. Als er tegenwoordig een incident is ergens in stad op dorp zie je complete volksstammen er op af komen, met name door de vluchtigheid van informatie via met name Twitter en deels P2000 sites. Dit was in het pre P2000/ C2000 tijdperk wel anders. Als je om wat voor reden geïnteresseerd was in incidenten/ inzetten van politie, brandweer & ambulance, dan kocht je een scanner. Let wel op, dit was ook het pre Twitter-tijdperk. Aangezien een scanner een redelijke investering koste kocht niet iedereen zo'n apparaat.
Ik ben een liberaal en heb vrijheid hoog in het vaandel staan. Ik ben dan ook van mening dat er een middenweg gevonden moet worden. Daarentegen moeten we primair voorkomen dat er dusdanige ramptoerisme ontstaat waardoor werken van hulpdiensten lastig wordt. Wellicht startend met een verbod van publicatie van meldingen van P2000 op internet (Twitter en P2000-sites). Lijkt mij zelfs deels in strijd met de privacywetten (publicatie adressen etc.). Echter voorkomt dit niet dat binnen no-time iemand die sirenes hoort of rook ziet een Tweet plaatst en alsnog de hele planeet mee kan "genieten".
Zelf ben ik recent bij een ongeval geweest hier in de buurt waarbij ik me verbaasd heb over de kijkers die haast op reikwijdte van het ongeval stonden en een politie die dit klaarblijkelijk ver genoeg vond. Sorry, maar dat gaat mij te ver.
Was dat vroeger ook zo? Niet dat ik me kan herinneren. Ik heb wel vaker een grote brand bezocht toen en daar liep je met een handje vol geïnteresseerden en journalisten. Ons kende ons.