Geen idee of we een vaste tijd moeten hanteren, ik denk dat dit afhankelijk is van het incident.
Als leek lijkt mij veiligheid gewoon de leidraad, en inderdaad niet een standaard "tijd". Is het niet gewoon de meldkamer die de eerste inschatting kan maken? En pas bij gevaarlijke situaties de inschatting laten maken door iemand t.p, of dan standaard de pers contact laten opnemen met de afdeling voorlichting.
Bij sommige incidenten is het soms wenselijk om juist geen pers aanwezig te hebben om verschillende reden. Bijv; een drugsvangst waar nog een onderzoek oploopt.
Hier heb ik altijd een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant begrijp ik heel goed dat er een opsporingsbelang is, wat ook de bovenhand mag hebben.
Aan de andere kant roept dit al heel snel vragen op m.b.t. wat wenselijk is en wat niet. Want dit werkt misbruik in de hand bij situaties die de Politie, of andere overheidsinstanties, in een minder gunstig daglicht stellen. (Waarbij ik niet wil beweren dat dit structureel gebeurd. Maar er zijn genoeg voorbeelden van Politiefunctionarissen die de pers vooral als "lastig" zien...)
Drugsvangst vind ik ook geen goed voorbeeld. Dat lijkt mij vaak het gevolg van onderzoek of een "tip", en is dat dan wel een "incident"? Ook dan vind ik, als burger, nieuwsgaring belangrijk. Maar de Politie heeft nu al de controle over de tijd en plaats van het informeren van de pers, en er zijn volgens mij weinig klachten over dat aspect van de relatie pers/politie.
Volgens mij zit het knelpunt van het persalarm vooral bij "spontante" incidenten, en ik kan er maar weinig bedenken waarbij het wenselijk is om geen pers aanwezig te hebben, anders dan veiligheid.