Persalarm via P2000

Auteur Topic: Persalarm via P2000  (gelezen 343983 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #810 Gepost op: 19 augustus 2013, 00:37:48
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193114 date=1376850955
Precies! Met een beetje geluk staat het slachtoffer eerder op de foto, dankzij het persalarm, dan dat hij medische hulp krijgt van de ambulance...
Dat gebeurd mij regelmatig. Ik zit vaak dichterbij dan de ambu. Maar in de meeste gevallen wacht ik toch tot de ambu er staat. Geeft nu eenmaal een beter beeld ;-)

Citaat van: Hunter link=msg=1193116 date=1376851104
Dat soort reacties zijn te verwachten. Er zijn nu eenmaal DUIDELIJKE afspraken gemaakt met de pers, dat de hulpverleners op straat daar niet blij mee zijn is een ander verhaal.
Vroeger toen we nog via de scanner konden meeluisteren was het niet anders. Alleen duurde publiceren toen een stuk langer. Overigens is het mij al een paar keer overkomen dat de VOA aan mij vroeg of ze even de beelden mochten zien. Tegen de tijd dat ze arriveerden was er al zoveel veranderd....

Citaat van: Speedy link=msg=1193118 date=1376851251
Heeft ook met respect te maken, de hulpverleners gaat het niet zo zeer om... je wil toch niet via een 112 site te weten komen dat er iets met jouw familie gebeurd is?
Daarom zie je van mij ook geen foto's op twitter e.d. Wel is het zo dat de tijd tussen de melding en de eerste publicatie korter is geworden. Maar dan nog mag je als fotograaf best wel nadenken over wat je doorstuurd. Helaas is het wel zo dat je als fotograaf wel mee moet. Soms met tegenzin, maar als ik het niet doe dan doet een ander het wel. Met waarschijnlijk want minder respect.

Ko van Leeuwen

• Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #811 Gepost op: 19 augustus 2013, 00:40:15
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193123 date=1376852366
Ik denk niet dat we in Nederland zitten te wachten op een 15-jarige persfotograaf die in situaties terecht kan komen waar het zelfs niet veilig is voor de hulpverleners. Als het gebied rond het slachtoffer volgens de politie nog niet veilig is, wordt dit gecommuniceerd met de ambulance via C2000. Oftewel de persfotograaf krijgt hier niets van mee (geen C2000) en loopt een onnodig risico in het gebied...!
Dat zijn dus van die gevallen dat de persalarmering niet direct moet worden gegeven. Ik ben al lang geen 15 meer, maar ik hoef ook geen kogels om mijn oren te horen fluiten. Aan de andere kant hoor ik liever vooraf dat er een schietpartij is dan dat ik op een vage melding op twitter ga rijden met de mogelijke gevolgen van dien.

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #812 Gepost op: 19 augustus 2013, 00:55:21
Ik heb er ook zeker geen moeite mee dat er een persalarm wordt uitgegeven. Alleen het moment dat de alarmering wordt gegeven mag van mij wel ruimer; dit voorbeeldincident was gelijk op de seconde. Vanavond was er ook een P2000-alarmering waar het persalarm eerder werd verstuurd dan een alarmering naar een ambulance. Van de week een vergelijkbaar incident dat de pers 4 á 5 minuten eerder werd gepaged ipv een ambulance. Ik weet dat P2000 voor dit soort vergelijkingen geen goede bron is, maar het geeft wel een vreemd beeld.

Ik heb zelf geen enkele moeite met de pers tijdens mijn werkzaamheden, zolang we maar ieder ons werk kunnen doen. En helaas heb ik geconstateerd uit mijn eigen ervaringen dat voornamelijk overleg met een jongere fotograaf soms wat stroef verloopt. Ik heb liever 10 ouwe rotten van persmuskieten  ;) ipv 1 jonge fotograaf tijdens mijn werkzaamheden.

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #813 Gepost op: 19 augustus 2013, 10:39:17
Citaat van: Speedy link=msg=1193118 date=1376851251
Heeft ook met respect te maken, de hulpverleners gaat het niet zo zeer om... je wil toch niet via een 112 site te weten komen dat er iets met jouw familie gebeurd is?
En wie zegt dat die beelden onmiddelijk gepubliceerd worden ?

Ik heb al eerder uitgelegd dat wij (bij R15 in ieder geval) nadenken over het moment waarop we beelden publiceren. In sommige gevallen wachten we zelfs totdat we het seintje krijgen vanuit voorlichting; dat de naaste familie in kennis is gesteld. Pas dan publiceren we. En dat is uiteraard niet alleen bij R15 zo, maar bij veel andere collega's ook.

En soms publiceren we direct; als het slachtoffer luid bellend met zijn GSM aan het oor de ambulance ingaat bijvoorbeeld.

Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193166 date=1376866521
Ik heb er ook zeker geen moeite mee dat er een persalarm wordt uitgegeven. Alleen het moment dat de alarmering wordt gegeven mag van mij wel ruimer; dit voorbeeldincident was gelijk op de seconde.

Maar als je als centralist bewust gaat wachten met alarmeren, ben je als politie dus weer aan het bepalen welke foto's de pers wel of niet kan maken. Wat is dan 'wat ruimer' ? Is dat 5 minuten, is dat 30 minuten ? En wie bepaalt dus welke vertraging toegepast moet worden ?

Ik heb ook voorbeelden uit het verleden: dat ik verdomd snel ter plaatse was. En dat de politie/TOD achteraf heel blij was met mijn foto's van de beginfase van het incident. Is geen reden voor ons bestaan, maar als ik ze heb en daarmee het ongevalsonderzoek kan helpen is daar niets mis mee.

Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193166 date=1376866521
Vanavond was er ook een P2000-alarmering waar het persalarm eerder werd verstuurd dan een alarmering naar een ambulance. Van de week een vergelijkbaar incident dat de pers 4 á 5 minuten eerder werd gepaged ipv een ambulance. Ik weet dat P2000 voor dit soort vergelijkingen geen goede bron is, maar het geeft wel een vreemd beeld.

Zal daar niet eerst een blauw auto'tje naar toe gegaan zijn met opdracht 'info GGD' ?

Peen
Redacteur van

arjenhva

• Forum gebruiker
    • HV-Almere
Reactie #814 Gepost op: 19 augustus 2013, 11:30:40
Nog een aantal mooie voorbeelden van meldingen zoals denk ik een hoop mensen het graag zien.

p2kflex
10:34:45 19-08-13GROUP-1MNL_fvl A6 R 111,7 EMMELOORD Ongeval/Wegvervoer/Materieel (meervoudig,personenauto). De a6 Lelystad - Emmeloord wordt thv van de Hannie Schaftweg afgesloten!
0730316Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persinfo)
p2kflex
10:53:17 19-08-13GROUP-1MNL_fvl De afsluiting A6 lelystad - Emmeloord wordt weer opgeheven. Het verkeer heeft vrije doorgang.
p2kflex
11:15:37 19-08-13GROUP-1MNL_fvl Gooiseweg N305/Gooimeerdijk Oost ZEEWOLDE Ongeval/Wegvervoer/Letsel, auto x auto, mogelijk met beknelling.
0730305Politie Veiligheidsregio Flevoland (Persvoorlichting)
@HVAlmere // @FireFlying11 // It's nice to be important, but more important to be nice

Blauwe-motormuis

• Senior gebruiker
Reactie #815 Gepost op: 19 augustus 2013, 11:55:54
Citaat van: peen van dienst link=msg=1193219 date=1376901557
Maar als je als centralist bewust gaat wachten met alarmeren, ben je als politie dus weer aan het bepalen welke foto's de pers wel of niet kan maken. Wat is dan 'wat ruimer' ? Is dat 5 minuten, is dat 30 minuten ? En wie bepaalt dus welke vertraging toegepast moet worden ?

Geen idee of we een vaste tijd moeten hanteren, ik denk dat dit afhankelijk is van het incident. Ik denk dat we de beslissing het beste neer kunnen leggen bij de collega die verantwoordelijk is voor de gehele afhandeling. Zodra deze collega het volledige overzicht heeft over het incident, hij "groen" licht kan geven voor een persalarm. Afhankelijk van het incident kan dit dus een collega van de noodhulp, OvD, Leider PD, bevelvoerder etc.

Bij sommige incidenten is het soms wenselijk om juist geen pers aanwezig te hebben om verschillende reden. Bijv; een drugsvangst waar nog een onderzoek oploopt. De vakmensen uit de perswereld weten hier vaak ook goed mee om te gaan, alleen de rotte appels verpesten het weer voor de echte pers. Met een juiste balans van geven en nemen tussen de pers en de hulpdiensten verloopt het ook altijd vlekkeloos. Voorbeeld uit mijn eigen ervaring; collega's en ik waren betrokken bij een bepaald incident en er werden foto's gemaakt door een fotograaf. Een goed gesprek gehad met deze beroepsfotograaf en zonder dat ik het vroeg gaf hij aan dat hij rekening hield met onze gezichtsherkenning ivm onze taakstelling. Kijk met zo'n samenwerking en wederzijds respect voor elkaars werk, kan het niet tot problemen leiden.

Ik heb ook voorbeelden uit het verleden: dat ik verdomd snel ter plaatse was. En dat de politie/TOD achteraf heel blij was met mijn foto's van de beginfase van het incident. Is geen reden voor ons bestaan, maar als ik ze heb en daarmee het ongevalsonderzoek kan helpen is daar niets mis mee.

Nee, in bovengeschetste situatie zie ik ook zeker geen probleem. Ik denk juist alleen maar goed dat er een soort van samenwerking is tussen de pers en de hulpdiensten. Alleen in dit specifieke geval ging het om een schietpartij, daar spelen vaak iets andere belangen dan bij een verkeersongeval met beknelling.

Zal daar niet eerst een blauw auto'tje naar toe gegaan zijn met opdracht 'info GGD' ?

Zoals aangegeven in mijn voorgaande post is P2000 natuurlijk ook geen betrouwbare bron, hoe het  precies verlopen is geen idee. Maar het ziet er wel "vreemd" uit dat de pers eerder gewaarschuwd wordt ipv een ambulance.

zwelgje

• Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
Reactie #816 Gepost op: 19 augustus 2013, 12:55:50
Citaat van: Blauwe-motormuis link=msg=1193246 date=1376906154
Geen idee of we een vaste tijd moeten hanteren, ik denk dat dit afhankelijk is van het incident.
Als leek lijkt mij veiligheid gewoon de leidraad, en inderdaad niet een standaard "tijd". Is het niet gewoon de meldkamer die de eerste inschatting kan maken? En pas bij gevaarlijke situaties de inschatting laten maken door iemand t.p, of dan standaard de pers contact laten opnemen met de afdeling voorlichting.

Bij sommige incidenten is het soms wenselijk om juist geen pers aanwezig te hebben om verschillende reden. Bijv; een drugsvangst waar nog een onderzoek oploopt.

Hier heb ik altijd een dubbel gevoel bij. Aan de ene kant begrijp ik heel goed dat er een opsporingsbelang is, wat ook de bovenhand mag hebben.
Aan de andere kant roept dit al heel snel vragen op m.b.t. wat wenselijk is en wat niet. Want dit werkt misbruik in de hand bij situaties die de Politie, of andere overheidsinstanties, in een minder gunstig daglicht stellen. (Waarbij ik niet wil beweren dat dit structureel gebeurd. Maar er zijn genoeg voorbeelden van Politiefunctionarissen die de pers vooral als "lastig" zien...)

Drugsvangst vind ik ook geen goed voorbeeld. Dat lijkt mij vaak het gevolg van onderzoek of een "tip", en is dat dan wel een "incident"? Ook dan vind ik, als burger, nieuwsgaring belangrijk. Maar de Politie heeft nu al de controle over de tijd en plaats van het informeren van de pers, en er zijn volgens mij weinig klachten over dat aspect van de relatie pers/politie.  
Volgens mij zit het knelpunt van het persalarm vooral bij "spontante" incidenten, en ik kan er maar weinig bedenken waarbij het wenselijk is om geen pers aanwezig te hebben, anders dan veiligheid.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten

peen van dienst

• Senior gebruiker
Reactie #817 Gepost op: 19 augustus 2013, 14:43:32
Geen idee of we een vaste tijd moeten hanteren, ik denk dat dit afhankelijk is van het incident. Ik denk dat we de beslissing het beste neer kunnen leggen bij de collega die verantwoordelijk is voor de gehele afhandeling. Zodra deze collega het volledige overzicht heeft over het incident, hij "groen" licht kan geven voor een persalarm. Afhankelijk van het incident kan dit dus een collega van de noodhulp, OvD, Leider PD, bevelvoerder etc.
In de praktijk betekent dat dus dat het vergeten wordt.

Ik zie dat anders. Ga als politie eens op de correcte manier om met de PPK en de beroepspers. Dus: PPK controle; bij akkoord toegang. Perskaart van de Lidl of een zelfgemaakt kunstwerkje uit de inktjet printer: geen toegang.

Maar in Haaglanden komen we regelmatig agenten tegen die geen idee hebben hoe een echte PPK eruit ziet en dan iedereen (zelfs degene met een vispas) doorlaten. En ja; dan heb je ook snuiters naast je die dingen doen waar je als politie niet blij mee bent.

Ook wij 'ontdekken' regelmatig drugsvangsten. In zo'n geval laten we de mannen/vrouwen ter plaatse hun werk doen (daarmee bedoel ik: geen informatie er uit proberen te trekken), maken we wat beelden en nemen we contact op met voorlichting. Als die zegt 'mag online' - prima. Sterker nog: dat wil de politie dan vaak maar al te graag online, want het is een succesverhaal en positieve publiciteit. En als voorlichting zegt 'prima om beelden te maken, maar laat ze even rusten op je harde schijf i.v.m. het onderzoek, want dat loopt nog' - ook prima. Alle begrip en daar zullen wij gewoon aan meewerken. Na verloop van tijd krijg je dan een seintje als het onderzoek is afgerond (en de aanhoudingen gedaan) en publiceren we tegen die tijd alsnog. We publiceren het graag, maar niet als dat ten koste van het onderzoek gaat - achteraf is dan echt goed genoeg.

Ik snap wat jullie bedoelen met 'vakmensen uit de perswereld'. Maar zorg er dan eens voor dat die herkend worden door de 'vakmensen uit de politiewereld' en laat die beroepspers gewoon hun werk doen. Er zijn regelingen die een dergelijke voorkeursbehandeling mogelijk maken, en de beroeps zijn herkenbaar.

Peen
Redacteur van

Red Cross Medic

• Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #818 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:10:27
0730316   15:02:47   19-08-13   EMMELOORDSEWEG/MARKNESSERWEG - N331 MARKNESSE Ongeval/Wegvervoer/Letsel Personenauto in greppel bestuurder gewond
Politie Flevoland (Persinfo)
0730305   15:02:47   19-08-13   EMMELOORDSEWEG/MARKNESSERWEG - N331 MARKNESSE Ongeval/Wegvervoer/Letsel Personenauto in greppel bestuurder gewond
Politie Flevoland ( Persvoorlichting )
0730000   15:02:47   19-08-13   EMMELOORDSEWEG/MARKNESSERWEG - N331 MARKNESSE Ongeval/Wegvervoer/Letsel Personenauto in greppel bestuurder gewond
Politie Flevoland (Monitorcode)
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge

DiNozzo

• Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
Reactie #819 Gepost op: 19 augustus 2013, 16:34:34
We hebben nu wel genoeg alarmeringen uit Flevoland gezien om te weten dat die uitgebreider zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein