Vanavond was er ook een P2000-alarmering waar het persalarm eerder werd verstuurd dan een alarmering naar een ambulance. Van de week een vergelijkbaar incident dat de pers 4 á 5 minuten eerder werd gepaged ipv een ambulance. Ik weet dat P2000 voor dit soort vergelijkingen geen goede bron is, maar het geeft wel een vreemd beeld.
P2000 is inderdaad geen goede bron. Wat jij zegt zie ik in Kennemerland ook wel. Maar dan kom ik ter plaatse en dan staat er een tweede ambu die niet via P2000 is gealarmeerd. Daarnaast kan het uitvragen door de centralist bij de CPA meer tijd kosten. Moet hij een ambulance sturen of een motorrijder? Of wordt de politie gevraagd eerst een kijkje te nemen?
Ik heb zelf geen enkele moeite met de pers tijdens mijn werkzaamheden, zolang we maar ieder ons werk kunnen doen. En helaas heb ik geconstateerd uit mijn eigen ervaringen dat voornamelijk overleg met een jongere fotograaf soms wat stroef verloopt. Ik heb liever 10 ouwe rotten van persmuskieten ipv 1 jonge fotograaf tijdens mijn werkzaamheden.
Jammer dat een enkele 15-jarige je mening beïnvloed, maar ik ben blij dat je de verschillen helder houd. Helaas kan je weinig doen tegen dit soort gasten. Zelf heb ik wel eens wat gezegd tegen zo'n ongeleid projectiel. Vervolgens had de de redactiechef van de lokale krant aan de telefoon. Meneer had geklaagd over mijn opmerkingen ;-(
Ook wij 'ontdekken' regelmatig drugsvangsten. In zo'n geval laten we de mannen/vrouwen ter plaatse hun werk doen (daarmee bedoel ik: geen informatie er uit proberen te trekken), maken we wat beelden en nemen we contact op met voorlichting. Als die zegt 'mag online' - prima.
Daar ben ik een voorstander van. Wij moeten het nieuws verslaan niet maken. Dus geen opsporingszaken stuk maken.
Alleen in Kennemerland hebben we te maken met het fenomeen dat we alles zo snel mogelijk bij de krant moeten melden. De eerste melder krijgt de klus. Of hij nu ter plaatse staat of dat hij uit Timboektoe moet komen. Dan ben je dus ook afhankelijk van de redactie of ze begrijpen dat uitstellen van publicatie c.q. beperken van informatie soms beter is. Gelukkig hebben de meeste redactieleden dat wel door.
En soms is het gewoon een kwestie van de juiste agent aanspreken. Er zijn er bij die nooit wat zeggen. En dan kan ik de redactie melden dat de politie ter plaatse geen informatie wil verstrekken. Dan komen ze vanzelf bij de voorlichter uit ;-)