Uit de reactie via de mail:
- Steek- en schietpartijen worden via geel gestuurd, omdat men vind dat er via groen te weinig door de centralisten werd verstuurd. Door het via de gele capcode te laten gaan, hopen ze dat er vaker actie wordt ondernomen om een persalarm bij dit soort incidenten te versturen. Doordat de voorlichter er bij betrokken wordt, zou er betere controle moeten zijn op of er wel of niet een persalarm wordt uitgegeven.
- Het woord 'Geel' komt er voor te staan om extra duidelijk te maken dat het hier gaat om een melding op de gele capcode en om te benadrukken dat er een voorlichter mee bezig is.
Wat betreft de capcodes, het komt er op neer dat men 7 capcodes te onoverzichtelijk vind en het zou te veel werk opleveren voor de centralist. 1 capcode voor 1 veiligheidsregio zou het werk van de centralist een stuk makkelijker maken. Hier heb ik in een reactie duidelijk mijn vraagtekens bij gezet, omdat de huidige werkwijze totaal geen extra werk voor de centralist mee brengt. De filtering voor de juiste capcode vind ook gewoon plaats op basis van gemeente en dat kost de centralist ook geen extra werk. Met andere woorden, het is - in mijn ogen op basis van het huidige systeem - een onzinnig argument. Bovendien, kijk eens naar het werk van de brandweercentralist. Die hoeft ook niet handmatig elke dag honderden capcodes te selecteren om de juiste eenheden aan te sturen. Dat gebeurd ook volautomatisch. Kortom: als men welwillend is, dan zou het huidige systeem qua opzet gewoon behouden moeten kunnen blijven en wat mij betreft maken ze er die twee capcodes voor de gehele regio's er bij, dan is iedereen weer blij. Met de nieuwe plannen worden een hoop fotografen opgezadeld met onrelevante meldingen.
Verder schijnt er weldegelijk behoefte te zijn aan 1 capcode per veiligheidsregio, althans, er zouden collega's zijn die dat hebben aangegeven. Mijn reactie was: zijn dat dan de regionale media met piketdiensten? En waarom zijn er geen PPK-houders (of: waarom is er geen enkele collega fotograaf / PPK-houder) benaderd met de vraag waar de behoeftes liggen rondom de persalarmering? Er is van te voren geen mail uitgegaan met vragen over wat men het prettigst vind werken.