Maar is het niet wenselijk dat een chauffeur bepaalde stratenkennis heeft zodat hij / zij juist beter kan inspelen op de melding en de verkeerssituatie (en bijvoorbeeld weet dat ergens net om de hoek een school zit die rond die tijd uit is.)
VRAAGJE: Is het eigenlijk zo dat je een melding direct in je citygis krijgt of dat deze al kort daarvoor via de pager / porto / telefoon doorkrijg?
dan kan stratenkennis natuurlijk een enorme tijdswinst opleveren (net wel of net niet een afrit meepakken)
In (een deel van) mijn werk krijgen we de meldingen telefonisch binnen via diverse alarmcentrale's voor persoonsalarmering, ook hier weten we regelmatig niet wat er aan de hand is. Een deel van mijn collega's rijd alleen maar op de tomtom en moet dus eerst de tom instellen voor ze weten waar ze heen moeten, ik rij voornamelijk op stratenkennis (en af en toe het stratenboekje) en kan deels daardoor sneller beslissen of ik moet omkeren of doorrijden.
We hebben een streeftijd dat we binnen 15 minuten aanwezig zijn wat op zich al lastig is in onze regio. Daarnaast moeten wij ons natuurlijk ook gewoon aan alle verkeersregels houden omdat we geen voorrangsvoertuig zijn (en terecht).
Naast vele situaties waarin verdere hulpverlening niet nodig is (loos alarm, kleine valpartij zonder letsel of klachten, kleine wondjes etc gebeurd het ook regelmatig dat er wel een huisarts of ambu nodig is(POB, extreem lage bloedsuikers, groot letsel na een val, wondjes die gehecht moeten worden, breuken,cva verschijnselen etc. etc.), soms ook de politie voor het openen van een deur (sleutels die niet meer passen of knip op de deur) of til assistentie. Het is regelmatig zo dat wij op dergelijke momenten (snel) moeten beslissen welke vervolg actie er nodig is. zeker bij cardiale of neurologische klachten zijn die extra minuten natuurlijk van groot belang en is je stratenkennis een deel van je tijdswinst.
Nou ja, lang verhaal maar het lijkt mij dat (ondanks alle hedendaagse apparatuur) stratenkennis een flinke bijdrage kan leveren aan de algehele verkeersveiligheid en (mede) de aanrijtijden kan helpen te verkorten.
(dit natuurlijk gespiegeld aan mijn eigen werk en niet gehinderd door beroepsinhoudelijke kennis van het werk van de ambulancechauffeur)
GreetZ
Nachtbroeder