Inzet van uitzendkracht als chauffeur op ambulance is een groot risico

Auteur Topic: Inzet van uitzendkracht als chauffeur op ambulance is een groot risico  (gelezen 7846 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2011, 19:04:55
Ik ben voor, ik vind het wel een discussie waard  98uiye

Topics openen staat vrij.  ::) 0098

Daar heb je een overtuigend punt..... maar toch zijn er voorbeelden in onze regio van invalchauffeurs die echt de vreemdste capriolen uithaalden..... Het is gewoon niet handig en ik zou het persoonlijk ook niet doen omdat ik mij heel vervelend zou voelen als ik moeite had om de weg te vinden...

Chauffeurs met vreemde capriolen...tja: rotte appels heb je overal. Helaas.. maar die komen gauw genoeg aan het licht, mag ik hopen..


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2011, 19:46:15
Nu krijg je een buitenrit, van je eigen regio naar een regio ver weg waar je totaal onbekend bent. Je werkt al 25 jaar bij de ambulancedienst. Na het afleveren van de patiënt meld je je, zoals het hoort, bij de MKA van de regio waar je nu rijdt. Die MKA geeft je de "opdracht" (of het verzoek of weet ik hoe je het moet noemen)  een A1 rit in de buurt te doen omdat het erg druk in die regio is of omdat er net een grote inzet of zo is. Je hebt de opdracht maar te aanvaarden en dankzij de moderne navigatiemiddelen kom je nog binnen afzienbare tijd ter plaatse ook, ook al heb je nog nooit van het dorp en de straat waar je naartoe gestuurd wordt gehoord.

Nu ben je toch net zo levensgevaarlijk  998765 bezig als die "uitzendkrachten"? Of is dit voorbeeld dan weer minder erg dan een dagje voor een uitzendburo werken? Ik vind het nogal gel*l  en ik vraag me af wat men met publicatie denkt te bereiken? Je kan en mag van alles vinden van uitzendkrachten, maar ze lossen wel veel gaten en problemen in roosters op. Werkgevers lachen zich rot om dit artikel. Het geeft ze een handvat om minder verlof toe te staan of om misschien wel brandweerchauffeurs die toch over te zijn en lokaal bekend zijn in te zetten.....


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2011, 09:04:13
Nu krijg je een buitenrit, van je eigen regio naar een regio ver weg waar je totaal onbekend bent. Je werkt al 25 jaar bij de ambulancedienst. Na het afleveren van de patiënt meld je je, zoals het hoort, bij de MKA van de regio waar je nu rijdt. Die MKA geeft je de "opdracht" (of het verzoek of weet ik hoe je het moet noemen)  een A1 rit in de buurt te doen omdat het erg druk in die regio is of omdat er net een grote inzet of zo is. Je hebt de opdracht maar te aanvaarden en dankzij de moderne navigatiemiddelen kom je nog binnen afzienbare tijd ter plaatse ook, ook al heb je nog nooit van het dorp en de straat waar je naartoe gestuurd wordt gehoord.

Nu ben je toch net zo levensgevaarlijk  998765 bezig als die "uitzendkrachten"? Of is dit voorbeeld dan weer minder erg dan een dagje voor een uitzendburo werken? Ik vind het nogal gel*l  en ik vraag me af wat men met publicatie denkt te bereiken? Je kan en mag van alles vinden van uitzendkrachten, maar ze lossen wel veel gaten en problemen in roosters op. Werkgevers lachen zich rot om dit artikel. Het geeft ze een handvat om minder verlof toe te staan of om misschien wel brandweerchauffeurs die toch over te zijn en lokaal bekend zijn in te zetten.....

Incidenteel vs structureel... ik zie het verschil wel ;) Ik rij nu 2 jaar met een busje door het land, heb nu 1x een spoedje gekregen in een andere regio, terwijl ik me echt netjes inmeld...... dat vindt ik heel wat anders dan tientallen uitzendbureau-chauffeurs die fulltime aan het werk zijn... nogmaals, ik vindt het niet levensgevaarlijk, maar wel suboptimaal....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2011, 09:34:35
Beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg zegt daarop: 'NEE!'    

http://ambulancezorg.venvn.nl/Home/tabid/2014/ctl/Details/ArticleID/4525/mid/10037/Beroepsvereniging-VenVN-Ambulancezorg-zegt-daarop-NEE.aspx
Gepubliceerd: 16-02-2011

Het Algemeen Dagblad kopte op woensdag 16 februari op de voorpagina: "Uitzendkracht op ambulance levensgevaarlijk".  De beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg heeft daar een andere en genuanceerde mening over:

"Ambulancezorgprofessionals, verpleegkundigen en chauffeurs, zijn goed opgeleid" zegt voorzitter Albert van Eldik namens het bestuur.  Ook als uitzendkracht voldoen zij aan de landelijke standaarden en wordt dezelfde bevoegdheid en bekwaamheid geëist als van collega's in vaste dienst.

Hulpmiddelen in de ambulance, zoals GPS en navigatiesystemen, met daarnaast ook nog een regionaal bekende verpleegkundige, zullen de aanrijdtijden niet beïnvloeden. Onderzoek hiernaar is echter nog nooit gedaan.

Van Eldik van V&VN Ambulancezorg: "Geregistreerde, vakbekwame chauffeurs zullen zich in onbekende omgeving eerst oriënteren op de knelpunten in het gebied waar zij werken. Daarnaast zijn de professionals geregistreerd en volgen scholingen die worden bijgehouden in een Kwaliteits Register (ambulanceverpleegkundigen) of een Individueel Portfolio (ambulancechauffeurs). Hierbij hebben zowel werkgevers als de professionals een grote verantwoordelijkheid."
Samen sterk in de hulpverlening!


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2011, 22:52:55
Ach, in vind het allemaal wel meevallen!

Een keer een ander gezicht naast me heeft ook wel wat!

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met collega's die de weg niet wisten, ik ben ook altijd in staat geweest om de collega's te helpen.

Misschien is mijn mening ook gekleurd door het feit dat ik zelf af en toe een dienstje elders doe...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


Bart S

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 18 februari 2011, 09:14:42
Persoonlijk vind ik het niet prettig om in een regio spoed te rijden waar ik helemaal niet bekend ben, dus ik doe dat ook niet op uitzendbasis. Ik heb echter totaal geen problemen als er een keer een uitzendpleeg naast me zit (ja, die bestaan ook). Even samen aan het begin van de dienst door de auto lopen en de regionale afspraken doorlopen als hij/zij niet bekend is, en er dan samen een leuke dienst van maken.

En natuurlijk kan het voorkomen dat je een keer in een andere regio terechtkomt en daar even uithelpt, dan kan altijd gebeuren. Gaat ook altijd goed en is vaak ook erg leuk. Problemen kennen we niet, uitdagingen wel ;)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #16 Gepost op: 18 februari 2011, 14:31:53
Ach, in vind het allemaal wel meevallen!

Een keer een ander gezicht naast me heeft ook wel wat!

Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met collega's die de weg niet wisten, ik ben ook altijd in staat geweest om de collega's te helpen.

Misschien is mijn mening ook gekleurd door het feit dat ik zelf af en toe een dienstje elders doe...

CM
Ik vindt er nog een groot verschil tussen zitten of je als pleeg of chauffeur ergens buiten je regio werkt, grof gezegd: ABCD blijft hetzelfde achterin, enige is de keuze voor een ziekenhuis, maar daar kan je chauffeur je dan bij helpen.... toch?
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2011, 09:03:33
'Uitzendkrachten op ambulance levensgevaarlijk'?
Beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg zegt daarop: 'NEE!'  
 
Het Algemeen Dagblad kopte op woensdag 16 februari op de voorpagina: "Uitzendkracht op ambulance levensgevaarlijk".  De beroepsvereniging V&VN Ambulancezorg heeft daar een andere en genuanceerde mening over:
"Ambulancezorgprofessionals, verpleegkundigen en chauffeurs, zijn goed opgeleid" zegt voorzitter Albert van Eldik namens het bestuur.  Ook als uitzendkracht voldoen zij aan de landelijke standaarden en wordt dezelfde bevoegdheid en bekwaamheid geëist als van collega's in vaste dienst.
Hulpmiddelen in de ambulance, zoals GPS en navigatiesystemen, met daarnaast ook nog een regionaal bekende verpleegkundige, zullen de aanrijdtijden niet beïnvloeden. Onderzoek hiernaar is echter nog nooit gedaan.
Van Eldik van V&VN Ambulancezorg: "Geregistreerde, vakbekwame chauffeurs zullen zich in onbekende omgeving eerst oriënteren op de knelpunten in het gebied waar zij werken. Daarnaast zijn de professionals geregistreerd en volgen scholingen die worden bijgehouden in een Kwaliteits Register (ambulanceverpleegkundigen) of een Individueel Portfolio (ambulancechauffeurs). Hierbij hebben zowel werkgevers als de professionals een grote verantwoordelijkheid."
http://www.beroepsverenigingambulancezorg.nl/Home/tabid/2014/ctl/Details/ArticleID/4525/mid/10037/Beroepsvereniging-VenVN-Ambulancezorg-zegt-daarop-NEE.aspx


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2011, 13:49:06
Maar is het niet wenselijk dat een chauffeur bepaalde stratenkennis heeft zodat hij / zij juist beter kan inspelen op de melding en de verkeerssituatie (en bijvoorbeeld weet dat ergens net om de hoek een school zit die rond die tijd uit is.)

VRAAGJE: Is het eigenlijk zo dat je een melding direct in je citygis krijgt of dat deze al kort daarvoor via de pager / porto / telefoon doorkrijg?
dan kan stratenkennis natuurlijk een enorme tijdswinst opleveren (net wel of net niet een afrit meepakken)

In (een deel van) mijn werk krijgen we de meldingen telefonisch binnen via diverse alarmcentrale's voor persoonsalarmering, ook hier weten we regelmatig niet wat er aan de hand is. Een deel van mijn collega's rijd alleen maar op de tomtom en moet dus eerst de tom instellen voor ze weten waar ze heen moeten, ik rij voornamelijk op stratenkennis (en af en toe het stratenboekje) en kan deels daardoor sneller beslissen of ik moet omkeren of doorrijden.
We hebben een streeftijd dat we binnen 15 minuten aanwezig zijn wat op zich al lastig is in onze regio. Daarnaast moeten wij ons natuurlijk ook gewoon aan alle verkeersregels houden omdat we geen voorrangsvoertuig zijn (en terecht).

Naast vele situaties waarin verdere hulpverlening niet nodig is (loos alarm, kleine valpartij zonder letsel of klachten, kleine wondjes etc gebeurd het ook regelmatig dat er wel een huisarts of ambu nodig is(POB, extreem lage bloedsuikers, groot letsel na een val, wondjes die gehecht moeten worden, breuken,cva verschijnselen etc. etc.), soms ook de politie voor het openen van een deur (sleutels die niet meer passen of knip op de deur) of til assistentie. Het is regelmatig zo dat wij op dergelijke momenten (snel) moeten beslissen welke vervolg actie er nodig is. zeker bij cardiale of neurologische klachten zijn die extra minuten natuurlijk van groot belang en is je stratenkennis een deel van je tijdswinst.

Nou ja, lang verhaal maar het lijkt mij dat (ondanks alle hedendaagse apparatuur) stratenkennis een flinke bijdrage kan leveren aan de algehele verkeersveiligheid en (mede) de aanrijtijden kan helpen te verkorten.

(dit natuurlijk gespiegeld aan mijn eigen werk en niet gehinderd door beroepsinhoudelijke kennis van het werk van de ambulancechauffeur)

GreetZ
Nachtbroeder
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168


VRAAGJE: Is het eigenlijk zo dat je een melding direct in je citygis krijgt of dat deze al kort daarvoor via de pager / porto / telefoon doorkrijg?


Klopt, melding krijg je eerst middels een STS op je portofoon binnen, kort daarop gaat je pager. Vervolgens hoor je in je voertuig via de mobilofoon de bijzonderheden. Bij gebruik van City-gis komt de route dan direct op je schermpje.

Overigens vraag ik altijd gewoon aan de meldkamer welke op-of afrit ik moet hebben, en in welke richting. Bij ons heb je veel op- en afritten / linker-en rechtertunnelbuizen / een spoorlijn waar je onderdoor of bovenlangs moet / bruggen waar je rekening mee moet houden. Bv verkeerde tunnelbuis betekent dat je voorbij je incident schiet.. En verkeerde oprit snelweg heb je ineens het incident achter je, te ver achter je...