herkenbaarheid boten

Auteur Topic: herkenbaarheid boten  (gelezen 30935 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ron Zegers

• Gast
Reactie #110 Gepost op: 8 december 2004, 19:35:46

Je bedoelde zo een plaatje Mark?
groeten uit de Hoek!

Koen Wiegman

• Senior gebruiker
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #111 Gepost op: 8 december 2004, 20:59:39
Citaat
Maar goed, terug naar de topic,  of de Chester een "hobby"boot is of niet, word mijnsinziens niet bepaald of je lid bent van REDNED of niet.

Duidelijk is dat de Chester geen hobbyboot is maar een bedrijfsboot.
Dat het bedrijf dan weer grotendeels hobby is doet daar niets aan af, nietwaar Peter.. 8)
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!

Rescue

• Senior gebruiker
Reactie #112 Gepost op: 10 december 2004, 15:39:25
;D

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #113 Gepost op: 10 december 2004, 19:46:43
Beste mensen,

Al met al zijn we weer afgeleid door de discussies die ontstaan in het heetst van de strijd. Laat iedereen gewoon doen wat hij leuk en/of interessant vindt en ieder zijn eigen bedrijf leiden zoals het hoort en niet met modder gaan gooien. Gezien de toppic van dezze discussie past dat niet....want modder in water......dat werkt niet.

Maar ondanks alles heb ik eigenlijk nog geen goed voorstel gezien voor de betere herkenbaarheid ervan.

Pedro

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #114 Gepost op: 10 december 2004, 20:04:48
Ach, wat is een goed voorstel, zoveel brigades zoveel meningen. En herkenbaarheid zit nu eenmaal vastgeknoopt aan éénheid. Via het doel "herkenbaarheid" zien de brigades het nut van éénheid langzamerhand in, als in "éénheid maakt macht" ;D.

Als de striping er maar komt zijn we al een eind op weg, vandaaruit kun je verder bouwen. Maar dan moeten we (ze eigenlijk) het eerst eens worden over de kleuren. En zeg nou zelf, is blauw met wit flitsend??

Er is onderzoek gedaan naar de signaalwerking (attentiewaarde) van kleuren, ondermeer door mijn vader, die was verpakkingsdeskundige. Geel staat bovenaan, gevolgt door oranje, daarna rood enz. De attentie waarde van wit is 0. Nada! Blauw staat op de één na laatste plaats, zwart staat nog hoger (maar is geen kleur...). Dus blauw met wit?? Goed voor de geheime ondersteuningsauto of onopvallende bootpatrouille!! :D

Henk

Pleegje_

• Senior gebruiker
Reactie #115 Gepost op: 10 december 2004, 20:14:05
Ach, wat is een goed voorstel, zoveel brigades zoveel meningen. En herkenbaarheid zit nu eenmaal vastgeknoopt aan éénheid. Via het doel "herkenbaarheid" zien de brigades het nut van éénheid langzamerhand in, als in "éénheid maakt macht" ;D.

Als de striping er maar komt zijn we al een eind op weg, vandaaruit kun je verder bouwen.

Henk,

Ik hoop niet dat jij het idee hebt dat als de striping er eenmaal is dat de herkenbaarheid van nut is op de proffessionaliteit. Want net zoals in heel hulpverlenend Nederland staat of valt dit met de hulpverlener die ter plaatse is. En ik vind dat belangrijker dan uniformiteit in het materiaal.

Ik ben wel met je eens dat het eenbijdrage kan zijn aan de uitstraling van een organisatie. Maar het is geen doel op zich denk ik.

Pedro

muistroom

• Senior gebruiker
Reactie #116 Gepost op: 10 december 2004, 22:14:08

Als de striping er maar komt zijn we al een eind op weg, vandaaruit kun je verder bouwen. Maar dan moeten we (ze eigenlijk) het eerst eens worden over de kleuren. En zeg nou zelf, is blauw met wit flitsend??

Er is onderzoek gedaan naar de signaalwerking (attentiewaarde) van kleuren, ondermeer door mijn vader, die was verpakkingsdeskundige. Geel staat bovenaan, gevolgt door oranje, daarna rood enz. De attentie waarde van wit is 0. Nada! Blauw staat op de één na laatste plaats, zwart staat nog hoger (maar is geen kleur...). Dus blauw met wit?? Goed voor de geheime ondersteuningsauto of onopvallende bootpatrouille!! :D

Henk
Henk, ik twijfel niet aan je vader maar een marechaussewagen valt wel degelijk op, en wat zijn de kleuren? (blauw met wit) :o
Ik denk dat het meer de combinatie is en de uitstraling.

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #117 Gepost op: 10 december 2004, 22:32:54

Henk,

Ik hoop niet dat jij het idee hebt dat als de striping er eenmaal is dat de herkenbaarheid van nut is op de proffessionaliteit. Want net zoals in heel hulpverlenend Nederland staat of valt dit met de hulpverlener die ter plaatse is. En ik vind dat belangrijker dan uniformiteit in het materiaal.

Ik ben wel met je eens dat het eenbijdrage kan zijn aan de uitstraling van een organisatie. Maar het is geen doel op zich denk ik.

Pedro

Het is geen doel, maar een middel tot.  Herkenbaarheid is duidelijkheid (niet alleen naar het publiek toe). Duidelijkheid stroomlijnd. Ah, daar heb je de reddingsbrigade, stapje opzij laat ze hun werk doen. Dat zijn niet een stel idiooten die zo maar hard varen, die zijn ergens naar op weg. Professionaliteit hangt samen met protocollen. Eensluidende voorschriften langs welke weg iets bereikt moet worden. Hoe je er uit ziet is daar een van.

Ik ben de laatse om te zeggen dat je er daarmee bent, maar het is een begin. Je moet je tegelijk ook confermeren aan OPLANSAR en afspraken maken hoe je elkaar als buurtbrigade te hulp schiet. Waar je een drenkeling aan land brengt. Op welk kanaal je bereikbaar bent. Welke opleiding je als standaard ziet voor een centralist, bedenk maar. Voor de reddingsbrigades vind ik het belangrijk en een eerste stap, je moet ergens beginnen.

Henk

Henk

• Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 10 december 2004, 22:38:05

Henk, ik twijfel niet aan je vader maar een marechaussewagen valt wel degelijk op, en wat zijn de kleuren? (blauw met wit) :o
Ik denk dat het meer de combinatie is en de uitstraling.

Ja, hij valt wel op, maar komt dat door de kleuren wit en blauw?? Het gaat er om dat je vergelijkt wat de beste kleur is om op te vallen door herkenbaarheid. De politieauto's waren vroeger ook blauw met wit. Weet je waarom ze van die opvallende strepen gekregen hebben, en motor rijders een oranje hesje aan trekken en het in Spanje verplicht is een groene bij je te hebben voor als je pech hebt. Oranje mag niet omdat dat de (herkennings) kleur van de politie is. Kom nou niet dat al die mensen eigenlijk blauw met witte hesjes aan hadden moeten trekken.

Henk

Martijn van Mourik

• Gast
Reactie #119 Gepost op: 11 december 2004, 17:53:16
Ze hadden toch ook een striping met fluoriserend geel/wit en blauw? Die vond ik wel erg mooi. Maar het is hoe dan ook een stap in de goede richting.