Hallo!
Leuk onderzoek, als je het in een PM zou willen zetten lijkt het mij de moeite waard er eens naar te kijken.
Er is overigens recent in de NTVA ook een artikelreeks gepubliceerd dat uit NMGT (nederlands militair geneeskundig tijdschrift) afkomstig was.
Hierin werd ook de bekwaamheid van de pre hospitale hulpverleners (AMV en AMA) onderzocht en hoe deze bekwaamheid het beste gewaarborgd kon worden. Aansluitend in de reeks worden alternatieven geopperd.
Kanttekening is wel dat het hier ging om literatuurstudie en het vergelijken van verschillende onderzoeken, waarbij veel buitenlandse studies zijn gebruikt. Dit betekend dus; andere wijzen van opleiden en bekwaam houden.
Belangrijke conclusie van het onderzoek was dat intubatie (ETI) in verband met bekwaamheid van de hulpverleners 'onverantwoord' was en dat er 'gezocht dient te worden naar oplossingen voor airway management in onervaren handen'.
Nou wil ik niet meteen de lijn doortrekken naar de civiele pre hospitale hulpverlening (maar het artikel haalt wel onderzoeken aan, uit de civile pre hospitale hulpverlening), begrijp mij daarin niet verkeerd!
Artikel:
-K.H. Wojciechowicz, H.J. Hofkamp & R.A. van Hulst (2010) Endotracheaal intuberen in de militaire hulpverlening, Nederlands Tijdschrift Voor Anesthesiemedewerkers, jrg. 27, nummer 5, p18-24
-K.H. Wojciechowicz, H.J. Hofkamp & R.A. van Hulst (2010) Alternatieven voor endotracheale intubatie door onervaren hulpverleners, Nederlands tijdschrift voor Anesthesiemedewerkers, jrg. 27, nummer 6, p6-10