Toch raar dat er verschillende werkwijzen zijn. Ieder VD art.8 wordt door mij gewoon aangehouden en krijgt het hele "verwelkomingspakket". Dus veiligheidsfoullering op straat of in de boeien (afhankelijk van gedrag en verleden) en insluitingsfoullering en inboeking. Het is nl al een keer voorgekomen dat een VD bij de voorgeleiding een vuurwapen op de balie legde en vroeg waar hij die in kon leveren. Of dat er op de achterbank een wapen werd aangetroffen nadat de VD weg was. Mij zelf nog niet overkomen, het ergste was een VD die een sigaret opstak achterin... Ik ga het risico niet lopen.
Een van de symptomen van alcohol misbruik is ook dat stemmingen plots kunnen omslaan, zeker in de opbouwfase. Al een paar keer meegemaakt dat iemand die op straat volledig meewerkte in de auto of op het bureau ineens omsloeg. Voor mij geld: iedereen dezelfde behandeling, dan kan ik niks vergeten en hoef ik ook niet bij de klachtencommissie uit te gaan leggen waarom ik de een wel naar huis breng en de andere niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.