Vragen van een Belgische ambulancemedewerker

Auteur Topic: Vragen van een Belgische ambulancemedewerker  (gelezen 8570 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

belgium ambu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2011, 09:14:34
Het heeft niets met huiswerk te maken.
Ik pen het gewoon neer en hoop dat het juist is.
Als ik het vooraf allemaal zou weten, waarom dan de vraagstelling?
Een educatief verblijf is niet eerst alles opzoeken om het dan allemaal juist te posten, neen, de onderwerpen die ik heel interessant vindt en nog niet allemaal uit het hoofd ken, deze post ik zodat anderen nog kunnen toevoegen of verbeteren, niet meer of niet minder.

Hoewel ik altijd bereid ben het een en ander uit te leggen lijkt dit wat mij betreft meer op andermans huiswerk maken???

Onderstaande zijn allemaal vragen die met de eerste hit in google beantwoord kunnen worden, kom op zeg, tikkeltje meer eigen initiatief kan geen kwaad  :-X

Probeer anders eens

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 20 februari 2011, 19:27:12
Ik ga z.s.m. inhoudelijk op de vragen in maar ik zit momenteel in Turkije op het strand. Effe geduld, dus!
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #12 Gepost op: 21 februari 2011, 01:33:30
Ik ga z.s.m. inhoudelijk op de vragen in maar ik zit momenteel in Turkije op het strand. Effe geduld, dus!

Op het strand met mooi weer en dan nog tijd voor het onvolprezen forum... bCarl ben je al helemaal relaxed en onthaast dat je daarvoor tijd hebt of ben je toch nog beetje met het hoofd bij de Nederlandse polderprobleempjes...  ;-)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

CM

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 21 februari 2011, 07:31:37
Ha die Joffry!

Nou, het klinkt misschien een beetje geschift maar ik beleef zelf veel plezier aan de beantwoorden van deze vraagstukken. Het zal wel de didact in mij zijn 0098.

Ik geniet overigens heerlijk van mijn vakantie, wij hebben vandaag weer het vooruitzicht van de hele dag in de zon luieren bij 21 graden celsius. En dat allemaal in de luxe van een 5-sterren resort waar alles geregeld is. Dit hebben wij geboekt omdat mijn vrouw net geslaagd is voor een Master's opleiding en ik ben net klaar met de profcheck.....dus nee,wij hoeven ons niet druk te maken om de polder problematiek, dat is pas maandag weer...

CM

PS: komen jullie nog boven de 1 graden vandaag? Och, gut wat zielig voor jullie..... :'( :P 8)
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

CM

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 21 februari 2011, 17:35:13
Het enige opmerkelijke binnen onze opleiding hier in België is dat, als het op ECG aankomt, wij als ambulanciers: niet bevoegd zijn om een ECG al dan niet juist te interpreteren of af te lezen, wel moeten we langs de andere kant kunnen zien of het SO al dan niet een ritmestoornis doet, MI, asystolie, e.d, kan dit eigenlijk nog dubbelzinniger??
Als we op weg zijn met een collega ambulancier mogen en kunnen wij enkele een AED gebruiken, niet de zelf instelbare defibrilators.
Ik ben in het verleden geregeld op interventie geweest met telkens 2 spoedverpleegkundigen aan boord, dan zijn de taken heel beperkt uiteraard, maar met de ogen kan je enorm veel opsteken, en nadien vragen stellen.
Vindt persoonlijk alles op vlak van cardiopulmunair enorm boeiend, ik weet bvb niet of er afzonderlijke opleidingen bestaan over o.a ECG etc?
Misschien ergens online, tips, linken?

Hoe doen jullie S.O benadering?
Wij beginnen steeds met het ABC, en dan gaan we over op de tweede fijnere beoordeling, genaamd WAPA:
W=wakker
A=aanspreekbaar
P=pijngevoelig
A=a-reactief
Maar ik begrijp nog niet goed wanneer je nu over gaat naar WAPA of naar GCS?
Ergens zijn het twee gelijken, is het dan niet beter, dat wanneer een SO zelfstandig ademt, en circulatie heeft, en bij bewustzijn is, om over te gaan naar GCS bepaling ipv WAPA?

Hoe interpreteren, en schatten jullie, brandwonden in?
Passen jullie ook het percentage in op basis van de grote van een handpalm, zijnde gelijk aan 1%?
Het waren ook allemaal zones van 9% meen ik mij te herinneren, klopt dat?
En bij een kind, zuigeling?

Hoeveel O˛ wordt er door jullie gegeven bij een CVA of een TIA?

IVM met de pupillenstand zat ik er een beetje naast.
Wat is meestal de stand van PAT die geintoxiceerd zijn, onder invloed van alcohol, opiaten, e.a?

Een pneumonie is een longontsteking?
Longoedeem ontstaat ivm de linker LVK van het hart, klopt dat?
Pleuritis is een longvliesontsteking?

Ademweg:
via neus of mond komt O˛ binnen, dan via de larynx en de pharynx, epiglottis, luchtpijp (licht slokdarm nu voor of achter de luchtpijp?), longtakken, longen, alveolen, is dat zo een beetje correct??
Borstkast zet uit, druk daalt, O˛ komt binnen
Borstkast daalt in, druk stijgt, CO˛ wordt afgevoerd.

Grote en kleine bloedsomloop:
Zuurstofrijk bloed vertrekt aan de LVK, gaat zo naar alle organen, (grote bloedsomloop) en komt dan terug in de RK, en via de RVK komt het bloed in de longen terecht, en via de longen komt er terug O˛ in het bloed en gaat het zo terug naar de RK, RVK, en alles start opnieuw?

Breuken:
Wij worden opgeleid om vele breuken via vacuum te stabiliseren.
vorens wij deze aanleggen moeten we traxie geven, (bvb wanneer een polsfractuur heeft) lichtjes aan de hand trekken en met de andere hand de elleboog ondersteunen.
Jullie worden opgeleid om ernstige breuken en ontwrichtingen ter plaatse te zetten?
Welke pijnstillende medicatie wordt dan gegeven?
Distixstofmonoxide, fentanyl, dipidolor, ketamine?

Dag meneer Belgium ambu..

Het lijkt mij dat je genoeg tips hebt gekregen over het oefenen van ECG's. Zelf ben ik nogal gecharmeerd van ECGpedia, maar dat is persoonlijk keuze, uiteraard. Nog een goede bron is het boek: “Snelle Interpretaties van ECG's” door Dale Dubin. Dit is het standaard bij de post-intiele opleidingen hier in Nederland. Het is niet goedkoop maar wel het geld waard. Bedenk wel dat je gelegenheid moet hebben om in de praktijk heel veel te oefenen anders is het een beetje zonder..
Persoonlijk ben ik van mening dat je juist de goede instelling toont door meer te willen leren en ook gebruik te maken van al dan niet senior collega's. Dat is een kenmerk van een “true professional”.

De benadering van een slachtoffer geschiedt door het abcde systematiek. De WAPA is mij totaal vreemd en lijkt mij ook een beetje verwarrend. In de ABCDE kijken we naar het volgende:

Airway, Breathing, Circulation, Disability (hier kijken we naar AVPU, heb je vast wel al opgezocht en eventueel aangevuld met het bepalen van de GCS) en Exposure/Environment (waar we zorgen dat de pt. Niet afkoelt en ontkleden voor nader onderzoek)

Brandwonden, de “rule of nines”. Zoek het op en dan vindt je een mooi plaatje met de indeling. Ik zou het ook doen, maar mijn kinderen komen net aanlopen voor het ontbijt.

)2 bij een neurologisch patient is op geleide van de saturatie.

Onder invloed van alcohol zijn de pupillen wat groter, bij opiaten pin-point.

Een pneumonie is inderdaad een longontsteking

Hartfalen is wat complexer,  dat heeft te maken met de weerstand waartegen het hart moet pompen. Oorzaken van hartfalen zijn: infarkt, hypertensie, klepproblemen, infectie, aangeboren afwijkingen. Op het moment dat het hart het werk niet meer aankan dan treedt er een storing op in het systeem en de pomp faalt. Dat kan o.a. leiden tot longoedeem door linker verntrikel falen. Rechts falen leidt bijv. tot oedeem van de extremiteiten. Heel er simpel maar wel de kern van het verhaal.

Het behandelen van fracturen richt zich op het stabiliseren en pijnstilling. Daarvoor gebruiken we i.v. Paracetamol in combinatie met alfentanyl (deze is kortwerkend maar 80 x sterker dan fentanyl) Wij kunnen eventueel kiezen voor esketamine i.c.m. Midazolam voor de wat moeilijker klussen waarbij iemand flink verplaatst moet worden. Reponeren van fracturen gebeurt alleen er sprake is van een bedreigde circulatie, in principe. Patella's vormen wat mij betreft de uitzondering, deze kunnen makkelijk en vooral veilig wordt teruggezet. Schouders e.d., daar begin ik persoonlijk niet aan want het is een ingewikkelg bewegingsapparaat en moet eerst worden gefotografeerd.

CM

belgium ambu

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2011, 15:58:51
Met trots kan ik jullie laten weten geslaagd te zijn in mijn examen !
Nu rest er mij nog een stage binnen een spoeddienst naar keuze, zowel op spoed + MUG als ziekenwagen.

CM

• Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2011, 12:08:25
Gefeliciteerd!  O0

Siegie

• Ambulancier
  • Forum gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 20 mei 2011, 15:28:27
Welkom Landgenoot

Op dit forum zit je beter dan op de Vlaamse forums hier kan je nog veel opsteken,
weet dat de Nederlandse ambulancezorg op zijn minst 20 jaar voorstaat dan bij ons in Belgenland.

Gr
Siegie

ambusiegie@msn.com
Ambulancier ambulancedienst Turnhout