GRIP 1 Gaslekkage/explosiegevaar Mariniersweg - Rotterdam 14-02-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Gaslekkage/explosiegevaar Mariniersweg - Rotterdam 14-02-2011  (gelezen 4709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Guppie3335

• Senior gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2011, 22:21:16
Misschien domme vraag ... maar zijn alle communicatie middelen die de hv'ers rondom zo een lekkage gebruiken vonkvrij?
Portofoons e.d. kan ik me zo voorstellen, maar mobiele telefoons?

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 17 februari 2011, 22:26:25
Misschien domme vraag ... maar zijn alle communicatie middelen die de hv'ers rondom zo een lekkage gebruiken vonkvrij?
Portofoons e.d. kan ik me zo voorstellen, maar mobiele telefoons?
nee maar die worden (als het goed is) ook niet gebruikt rondom een lekkage. Als het goed is zal ook geen hulpverlener zich in het gevaarlijke gebied begeven. De meter van de brandweer gaat in alarm als 10% van een explosief mengsel bereikt is. Dit betekend dat er nog geen explosief mengsel is maar de brandweer mag dat gebied al niet meer betreden. Ik heb mezelf aangeleerd mijn mobiele telefoon altijd in de TS te laten bij een inzet. Ook rook is niet prettig voor een mobiele telefoon ;)
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

Guppie3335

• Senior gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 17 februari 2011, 22:38:57
thnx... ik zag namelijk in het filmpje een hv'er zijn telefoon grbuiken... ik denk op een goeie 100 mtr afstand weliswaar. O0

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2011, 00:08:23
nee maar die worden (als het goed is) ook niet gebruikt rondom een lekkage. Als het goed is zal ook geen hulpverlener zich in het gevaarlijke gebied begeven. De meter van de brandweer gaat in alarm als 10% van een explosief mengsel bereikt is. Dit betekend dat er nog geen explosief mengsel is maar de brandweer mag dat gebied al niet meer betreden. Ik heb mezelf aangeleerd mijn mobiele telefoon altijd in de TS te laten bij een inzet. Ook rook is niet prettig voor een mobiele telefoon ;)

Bovendien zendt een mobiel ook periodiek zonder dat je hem daadwerkelijk gebruikt (lokatie updates). Daarnaast kun je ook gebeld worden. Opzich een goede vraag, maar het percentage moet wel extreem hoog zijn wil er een 'vonk' overspringen. Misschien een voorbeeld van "don't try this at home", maar ik kan me toch echt niet voorstellen dat ik het gasfornuis kan ontsteken door er een 'bellend' mobieltje bij te houden. Met een portofoon is dat toch anders, met het oog op de omschakeling tussen ontvangen en zenden, dat geeft een soort puls, net als het inschakelen van de verlichting.