wat is het exacte verschil tussen een hartstilstand, hartinfarct en hartaanval?

Auteur Topic: wat is het exacte verschil tussen een hartstilstand, hartinfarct en hartaanval?  (gelezen 35857 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

• Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2011, 17:35:41
Dat er bij ventrikelfibrilleren geen bloed meer wordt rondgepompt is mij duideiljk, maar is het mogelijk dat het hart zo tachycard wordt dat er een "hartstilstand" optreed?

Jazeker, het probleem is dan dat de diastole te kort duurt om het hart nog te kunnen vullen.

Tel daarbij op dat het hart juist tijdens de diastole voorzien wordt van geoxygeneerd bloed en je hebt een dubbel probleem waarbij er dan door het zuurstofgebrek ook weer een hoog risico is op het overgaan in een VF

Edit: zie dat Golly me net voor is

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
beste wobadijk,

wat bedoel je met tachycard, ik ben maar een simple eerstehulpverlener....

beste vesaliuis,

voor jou  0098 wat is diastole.

want dan ik het ook volgen snap je....

greetzzz

ben

vesalius

• Senior gebruiker
beste wobadijk,

wat bedoel je met tachycard, ik ben maar een simple eerstehulpverlener....

beste vesaliuis,

voor jou  0098 wat is diastole.

want dan ik het ook volgen snap je....

greetzzz

ben

Tachycard is een te snelle hartslag (bij een volwassenen gedefinieerd als >100 slagen/minuut). Let op, dit is dus niet per definitie afwijkend, bij inspanning hoort iedereen tachycard te worden.

Diastole is de rustfase van het hart, het ontspant zich na een slag en de kamers worden volgezogen met bloed. Aan het einde van de diastole trekken de boezems samen en legen zich volledig in de kamers waarna de systole begint -> het samentrekken van de kamers en dus het bloed verder het lichaam ingepompt wordt.

CM

• Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Citaat
Tachycard is een te snelle hartslag (bij een volwassenen gedefinieerd als >100 slagen/minuut). Let op, dit is dus niet per definitie afwijkend, bij inspanning hoort iedereen tachycard te worden.

Goedemorgen,

Er is al meer dan voldoende gereageerd maar laat ik ook mijn zegje doen. Wellicht ten overvloede, maar toch:

Als je je inspant heeft je lichaam meer energie en dus zuurstof nodig. Hoe bereiken we dat? Door sneller te ademen om meer zuurstof binnen te krijgen en het hart pompt het sneller rond zodat het sneller komt waar het moet zijn. Heel erg Jip en Janneke maar daarom is een tachycardie niet per se afwijkend.

@WoBaDijk. In het ACLS algoritme wordt er onderscheid gemaakt tussen ventrikel tachycardie met of zonder carotis output. VT is een enigszins georganiseerd ritme met een ventrikel response van minimaal 180bpm. Je kunt je voorstellen dat de cardiac output, ahum, sterk verminderd is bij deze frequentie. Zo verminderd dat er vaak sprake is van een systolische druk van onder de 60mmHg. Dat voel je niet altijd aan de carotis en dan is het, de facto, een reanimatie. Mocht er wel sprake zijn van output dan is cardioversie al dan niet samen met amiodarone geindiceerd.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon

fotoschieter.nl

• Forum gebruiker
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Als EHBO'er is het erg belangerijk de verschijnselen van een infacrt goed te herkennen..

Bij mijn eigen moeder waren de verschijnselen niet erg duidelijk terwijl ze toch een redelijk zwaar infarct had.. Wat betreft het aanspreekbaar, mijn moeder heeft gewoon gegeten, gedoucht, koffie gedronken e.d terwijl ze het infarct had, ze had alleen een brandend gevoel op de borst. Pas later (2/3 uur later) kreeg ze pijn in de kaak en uitstraling naar de vingers.

Was ik er van geleerd heb is om heel duidelijk uit te vragen waar het SO precies last van heb.

Bij een Hartstilstand cq circulatiestilstand merk je het uiteraard wel, SO is niet meer aanspreekbaar en ademt niet meer.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,

Delta

• AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • Arts
Een infact kan ook voor artsen niet te herkennen zijn, helaas vaak bij vrouwen. 3 dagen een beetje zeurderige buikpijn kan soms een groot infarct blijken...
Arts  www.alphalog.nl

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Een infact kan ook voor artsen niet te herkennen zijn, helaas vaak bij vrouwen. 3 dagen een beetje zeurderige buikpijn kan soms een groot infarct blijken...
Naast de diabetici waarbij het ook soms "stil"  voorbij kan gaan....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

WoBaDijk

• Forum gebruiker
@CM: Dank voor het heldere antwoord, weer wat geleerd :)

@benII: Excuus voor de moeilijke woorden af en toe. Ik zal er proberen op te letten, de discussie moet immers voor iedereen te volgen zijn.

PeterEde

• AVP / OvD-G
  • Senior gebruiker
Naast de diabetici waarbij het ook soms "stil"  voorbij kan gaan....
Reden voor het ambulancepersoneel om bij een diabeet met missellijkheid en braken een ECG te maken, aangezien dit de enige symptomen kunnen zijn van een infarct bij een diabeet.
Geloof niet alles wat je denkt.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Peter,

zijn er bij daibetici dan geen andere kenmerken die wijzen op een infarct? en waarom niet?

ik hoor het graag

ben