PV's (processen verbaal) digitaal en digitaal houden

Auteur Topic: PV's (processen verbaal) digitaal en digitaal houden  (gelezen 2798 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Gepost op: 18 februari 2011, 14:26:46
Citaat
Digitaal procesdossier
Per 1 februari 2011 is een belangrijke stap gezet voor het op elektronische wijze
verzenden van processen-verbaal. De juridische basis voor een digitale handtekening is nu
gecreëerd. De politie gaat hier op de best passende wijze gebruik van maken.
Vooruitlopend hierop is het Openbaar Ministerie al bezig met het inrichten van scanstraten
voor de papieren processen-verbaal. Op korte termijn gaat het de politie in ieder geval al
het nodige kopieerwerk schelen. En dus tijd. Tijd die aan het echte politievak kan worden
besteed.
Het geheel digitaliseren van de informatie-uitwisseling in de strafrechtsketen, waaronder
het proces-verbaal, heeft een grote potentie voor het verminderen van administratieve
lasten in de gehele strafrechtsketen, onder andere bij de politie.
Resultaat en tijdpad
Het OM zal dit jaar een centrale voorziening maken voor het scannen van processenverbaal.
Dit scheelt de politie veel tijd. Er hoeft nu nog maar één proces-verbaal te worden
aangeleverd. Het geheel digitaliseren van het proces-verbaal zal nog deze kabinetsperiode
landelijk plaatsvinden.
Bron: aanvalsplan bureaucratie, minister van veiligheid en justitie Opstelten (2011)

De minister is goed bezig! Dit wordt al jaren geroepen binnen de politie: waarom moeten alle PV's worden uitgeprint, moet er handmatig een dossier van gemaakt worden met een eindeloze hoeveelheid handtekeningen en waarom moet dat in zesvoud naar het OM? Daar gaat dus eindelijk verandering in komen...

Scheelt weer bomen O0


Wout


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2011, 15:02:10
Vanuit mijn ICT evaring lig ik nu al rollend van het lachen onder de tafel. Hier gaan een heleboel ICT deskundigen geld aan verdienen en uiteindelijk hebben we iets wat nog maar half werkt.

Sorry voor de negatieve toon, maar......
Digitaal onderzoek


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2011, 15:13:06
welkom in de wereld die overheid heet.


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2011, 19:06:50
Zo echt beter zijn. Die zes kopies voor OM slaan helemaal nergens op. Gewoon alles digitaal en ergens uploaden en iedereen, die geautoriseerd is, kan het inlezen en uitprinten als daar behoefte voor is.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2011, 08:27:40
Dus moet je straks verplicht naast je ID ook je digiD bij je dragen. Want als je wordt aangehouden moet je toch je verklaring kunnen ondertekenen. 998765 98uiye


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2011, 08:33:02
Dus moet je straks verplicht naast je ID ook je digiD bij je dragen. Want als je wordt aangehouden moet je toch je verklaring kunnen ondertekenen. 998765 98uiye
Printen, ondertekenen, inscannen, aan het dossier hangen. ;)


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2011, 08:42:41
Printen, ondertekenen, inscannen, aan het dossier hangen. ;)
Ten eerste kost dat nog steeds bomen, ten tweede hoeft men dan ook niet naar de wettelijk basis te kijken voor een digitale handtekening. Kan ik hem net zo goed nog 2 x kopieeren ben ik ook klaar. Gaat sneller als een dossier inscannen.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2011, 10:34:56
Andere optie: elektronisch document, elektronische handtekening, en ergens een tablet pc waar je een fysieke handtekening onder een elektronisch document kan zetten.
"klik hier en zet uw handtekening in het vakje"
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2011, 11:04:05
Volgens mij is daar de vingerafdruk weer heel handig voor. Is relatief eenvoudig te implementeren en te gebruiken.
Digitaal onderzoek


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2011, 13:17:31
Als je van de TNT een pakketje bezorgd krijgt, moet je tegenwoordig ook tekenen met een stylus pennetje op het beeldscherm van een handheld computer. Met een dergelijk principe zou je dus ook prima een handtekening kunnen toevoegen aan een digitaal dossier. Dat zal het probleem niet zijn lijkt me :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s