0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.
Digitaal procesdossierPer 1 februari 2011 is een belangrijke stap gezet voor het op elektronische wijzeverzenden van processen-verbaal. De juridische basis voor een digitale handtekening is nugecreëerd. De politie gaat hier op de best passende wijze gebruik van maken.Vooruitlopend hierop is het Openbaar Ministerie al bezig met het inrichten van scanstratenvoor de papieren processen-verbaal. Op korte termijn gaat het de politie in ieder geval alhet nodige kopieerwerk schelen. En dus tijd. Tijd die aan het echte politievak kan wordenbesteed.Het geheel digitaliseren van de informatie-uitwisseling in de strafrechtsketen, waaronderhet proces-verbaal, heeft een grote potentie voor het verminderen van administratievelasten in de gehele strafrechtsketen, onder andere bij de politie.Resultaat en tijdpadHet OM zal dit jaar een centrale voorziening maken voor het scannen van processenverbaal.Dit scheelt de politie veel tijd. Er hoeft nu nog maar één proces-verbaal te wordenaangeleverd. Het geheel digitaliseren van het proces-verbaal zal nog deze kabinetsperiodelandelijk plaatsvinden.
Dus moet je straks verplicht naast je ID ook je digiD bij je dragen. Want als je wordt aangehouden moet je toch je verklaring kunnen ondertekenen.
Printen, ondertekenen, inscannen, aan het dossier hangen.