Eén van de voorstellen uit het
aanvlasplan van minister Opstelten is het organiseren van de Frontoffcie - Backoffice werkwijze. Hollands Midden werkt daar al een tijdje mee in (een deel van) de regio. Hier een voorlichtingsfilmpje daarover:
Meer blauw op straat: Front office Back officeWat houdt het concept Frontoffice Backoffice in?
Bij het concept Frontoffice Backoffice (FoBo) geven agenten op straat al hun bevindingen telefonisch door aan de backoffice. Deze backoffice levert tegelijkertijd realtime informatie aan en bevraagt desgewenst de agenten op aanvullende informatie. Het gesprek tussen de agent en de backoffice wordt opgenomen en is integraal (ongestructureerd) beschikbaar voor verdere informatieproductie en -analyse. Tevens wordt aan de hand van de opgenomen informatie alle data-entry in de Basisvoorziening Handhaving (BVH) en andere systemen door de backoffice verzorgd. Dit betekent dat in het merendeel van de gevallen de agent op straat, bij terugkomst aan het bureau, geen administratieve handelingen meer hoeft te verrichten. Door deze werkzaamheden wordt de informatie in het korps beter en completer (informatiegestuurde politie, IGP), voelen de agenten op straat zich optimaal ondersteund en worden de administratieve lasten fors gereduceerd. Uit de evaluatiemeting van het experiment in team Lisse blijkt de tijd besteed aan de administratieve verwerking van het primaire politiewerk te zijn gedaald van 48% naar 22%. Daarnaast blijkt de tijd dat de agenten op straat werken te zijn toegenomen van 49% naar 66%.
bron + rest artikel:
http://www.regeldruk.nl/professionals/nieuws/nieuwsarchief/nieuwsarchief-2010/november-2010/meer-agenten-opHet ministerie van Veiligheid en Justitie is in ieder geval enthousiast over de werkwijze en wil dit landelijk gaan invoeren.
Frontoffice Backoffice (Fobo)
Niet alle administratie is overbodig en kan worden opgeruimd. Administratie maakt
onvermijdelijk deel uit van het politiewerk. Denk maar aan het opmaken van een procesverbaal.
Dit werk kan echter in diverse opzichten slimmer georganiseerd. Administratief
werk dat nu door operationele agenten wordt verricht, wordt overgenomen door een
backoffice. Deze verwerkt informatie en bereidt de administratieve afwikkeling voor. Het
resultaat van deze slimmere manier van werken is aanzienlijk: de administratie voor de
agenten op straat wordt gehalveerd. Uit onderzoek blijkt dat deze agenten in het korps
Hollands Midden niet langer ruim 40 procent achter hun bureau hoeven door te brengen.
Dit is verminderd naar net iets boven de 20 procent. In Hollands Midden was daar slechts
een relatief geringe uitbreiding van de bemensing in de backoffice voor nodig. De agenten
zijn gemiddeld tijdens een dienst ruim 1,5 uur méér op straat. Er komt daarmee veel extra
tijd beschikbaar om criminelen op te sporen en overlast te voorkomen.
Fobo zorgt er ook voor dat agenten beter geďnformeerd de straat op gaan. Processenverbaal
worden kwalitatief beter omdat de backoffice er bedreven in is. Het werkplezier
van alle betrokken agenten neemt toe. Ook het aantal formulieren en protocollen neemt af
met deze werkwijze. De agent belt met Fobo waarnemingen rechtstreeks door. Deze
worden vervolgens direct in het juiste systeem verwerkt. Het is daarmee niet langer
noodzakelijk om te werken met interne protocollen en geleideformulieren. De resultaten
zijn zo positief dat deze werkwijze landelijk ingevoerd zal worden.
Ondersteunend aan Fobo is de invoering van mobiel werken. Agenten hebben hierdoor
nog meer tijd en informatie op straat. Zij kunnen bepaalde gegevens direct raadplegen en
controleren.
Resultaat en tijdpad
Fobo is zeer succesvol, zo blijkt uit het evaluatierapport dat ik deze maand in ontvangst
neem. Ik zal Fobo dan ook als inrichtingseis opnemen bij de invoering van de nationale
politie. Nog dit jaar start de invoering van Fobo in minimaal 3 korpsen. In deze
kabinetsperiode zal deze werkwijze landelijk ingevoerd zijn. In 2011 worden de eerste
korpsen uitgerust met apparatuur die het mogelijk maakt direct op straat de identiteit van
verdachten vast te stellen en bonnen te verwerken.
De voornaamste voordelen zouden zijn:
- Minder administratieve last voor executief personeel
- Kwalitatief betere PV's
- Agent beter geďnformeerd de straat op
Nou vraag ik mij af of dit dé oplossing is om de administratieve last te verminderen. Heb je niet het risico dat de informatie over meer schijven gaat en er dus meer kans is op fouten?
Daarnaast zijn er korpsen, vooral de grote steden, die als sinds jaar en dag met districtskanalen werken. Die functioneren vaak ook al als een soort backoffice, voor bevragingen etc. Biedt een backoffice, zoals voorgesteld door het ministerie van VenJ, dan wel toegevoegde waarde?
Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe de blauwe forumbezoekers over dit plan denken