Frontoffice - Backoffice, de oplossing bij capaciteitsproblemen?

Auteur Topic: Frontoffice - Backoffice, de oplossing bij capaciteitsproblemen?  (gelezen 4489 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Eén van de voorstellen uit het aanvlasplan van minister Opstelten is het organiseren van de Frontoffcie - Backoffice werkwijze. Hollands Midden werkt daar al een tijdje mee in (een deel van) de regio. Hier een voorlichtingsfilmpje daarover:

Meer blauw op straat: Front office Back office

Citaat van: Aanvalsplan: Minder regels, meer op straat
Wat houdt het concept Frontoffice Backoffice in?
Bij het concept Frontoffice Backoffice (FoBo) geven agenten op straat al hun bevindingen telefonisch door aan de backoffice. Deze backoffice levert tegelijkertijd realtime informatie aan en bevraagt desgewenst de agenten op aanvullende informatie. Het gesprek tussen de agent en de backoffice wordt opgenomen en is integraal (ongestructureerd) beschikbaar voor verdere informatieproductie en -analyse. Tevens wordt aan de hand van de opgenomen informatie alle data-entry in de Basisvoorziening Handhaving (BVH) en andere systemen door de backoffice verzorgd. Dit betekent dat in het merendeel van de gevallen de agent op straat, bij terugkomst aan het bureau, geen administratieve handelingen meer hoeft te verrichten. Door deze werkzaamheden wordt de informatie in het korps beter en completer (informatiegestuurde politie, IGP), voelen de agenten op straat zich optimaal ondersteund en worden de administratieve lasten fors gereduceerd. Uit de evaluatiemeting van het experiment in team Lisse blijkt de tijd besteed aan de administratieve verwerking van het primaire politiewerk te zijn gedaald van 48% naar 22%. Daarnaast blijkt de tijd dat de agenten op straat werken te zijn toegenomen van 49% naar 66%.
bron + rest artikel: http://www.regeldruk.nl/professionals/nieuws/nieuwsarchief/nieuwsarchief-2010/november-2010/meer-agenten-op

Het ministerie van Veiligheid en Justitie is in ieder geval enthousiast over de werkwijze en wil dit landelijk gaan invoeren.

Citaat
Frontoffice Backoffice (Fobo)
Niet alle administratie is overbodig en kan worden opgeruimd. Administratie maakt
onvermijdelijk deel uit van het politiewerk. Denk maar aan het opmaken van een procesverbaal.
Dit werk kan echter in diverse opzichten slimmer georganiseerd. Administratief
werk dat nu door operationele agenten wordt verricht, wordt overgenomen door een
backoffice. Deze verwerkt informatie en bereidt de administratieve afwikkeling voor. Het
resultaat van deze slimmere manier van werken is aanzienlijk: de administratie voor de
agenten op straat wordt gehalveerd. Uit onderzoek blijkt dat deze agenten in het korps
Hollands Midden niet langer ruim 40 procent achter hun bureau hoeven door te brengen.
Dit is verminderd naar net iets boven de 20 procent. In Hollands Midden was daar slechts
een relatief geringe uitbreiding van de bemensing in de backoffice voor nodig. De agenten
zijn gemiddeld tijdens een dienst ruim 1,5 uur méér op straat. Er komt daarmee veel extra
tijd beschikbaar om criminelen op te sporen en overlast te voorkomen.

Fobo zorgt er ook voor dat agenten beter geďnformeerd de straat op gaan. Processenverbaal
worden kwalitatief beter omdat de backoffice er bedreven in is. Het werkplezier
van alle betrokken agenten neemt toe. Ook het aantal formulieren en protocollen neemt af
met deze werkwijze. De agent belt met Fobo waarnemingen rechtstreeks door. Deze
worden vervolgens direct in het juiste systeem verwerkt. Het is daarmee niet langer
noodzakelijk om te werken met interne protocollen en geleideformulieren. De resultaten
zijn zo positief dat deze werkwijze landelijk ingevoerd zal worden.

Ondersteunend aan Fobo is de invoering van mobiel werken. Agenten hebben hierdoor
nog meer tijd en informatie op straat. Zij kunnen bepaalde gegevens direct raadplegen en
controleren.

Resultaat en tijdpad
Fobo is zeer succesvol, zo blijkt uit het evaluatierapport dat ik deze maand in ontvangst
neem. Ik zal Fobo dan ook als inrichtingseis opnemen bij de invoering van de nationale
politie. Nog dit jaar start de invoering van Fobo in minimaal 3 korpsen. In deze
kabinetsperiode zal deze werkwijze landelijk ingevoerd zijn. In 2011 worden de eerste
korpsen uitgerust met apparatuur die het mogelijk maakt direct op straat de identiteit van
verdachten vast te stellen en bonnen te verwerken.

De voornaamste voordelen zouden zijn:
- Minder administratieve last voor executief personeel
- Kwalitatief betere PV's
- Agent beter geďnformeerd de straat op

Nou vraag ik mij af of dit dé oplossing is om de administratieve last te verminderen. Heb je niet het risico dat de informatie over meer schijven gaat en er dus meer kans is op fouten?

Daarnaast zijn er korpsen, vooral de grote steden, die als sinds jaar en dag met districtskanalen werken. Die functioneren vaak ook al als een soort backoffice, voor bevragingen etc. Biedt een backoffice, zoals voorgesteld door het ministerie van VenJ, dan wel toegevoegde waarde?

Ik ben in ieder geval heel benieuwd hoe de blauwe forumbezoekers over dit plan denken :)


Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2011, 14:59:12
Ik denk dat het een enorme vooruitgang is, zolang de backoffice medewerkers goed zijn in hun vak. Als je zelf een mutatie of proces verbaal maakt, kan het zijn dat je dingen vergeet te vermelden die wel belangrijk zijn. Doordat een backofficemedewerker je uitvraagt (zoals een agent bij een verhoor iemand uitvraagt) komt er waarschijnlijk meer informatie in de mutatie of in het proces verbaal te staan. Daarnaast scheelt het echt heel veel tijd als je niet zelf voor elk wissewasje moet inloggen in de computer, in BVH en in andere systemen en zelf alles moet gaan invoeren. Een administratief medewerker doet dit werk de hele dag en kan veel sneller de informatie verwerken dan ik dat zelf kan. Ideaal als je het mij vraagt.

En als de backoffice ook bevragingen doet is dat fijn, maar niet nodig: Opstelten wil ook binnen een paar jaar elke agent uitrusten met een smartphone waarop hij bevragingen kan doen. Dat nut verdwijnt dus sowieso vanaf het districtskanaal.
Wout


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2011, 15:12:00
Allemaal leuk en aardig. Maar men moet wel weten waarmee men bezig is. Moet het nog zien strak, ik zie op straat een overtreding van het ATBV en dan gaat het back office voor mij mijn verbaal maken. Ja ja.


Wout

  • Politie, operationeel specialist
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,373
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2011, 15:15:30
Waarom zou je geen dingen zelf meer kunnen doen? Het gros aan administratief werk kan de administratie overnemen. Soms mag je ook zelf achter het beeldscherm kruipen hoor, wees maar niet bang ;)
Wout


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2011, 16:03:33
Allemaal leuk en aardig. Maar men moet wel weten waarmee men bezig is. Moet het nog zien strak, ik zie op straat een overtreding van het ATBV en dan gaat het back office voor mij mijn verbaal maken. Ja ja.

ATBV= arbeidstijden besluit vervoer.

Maar zou op zich wel kunnen, een boetenrapport voor een taxichauffeur is een invul oefening met de juiste kopieën zou dat ook kunnen worden gemaakt door een back office. Wel handig op zich, hoef je alleen nog maar je handtekening te zetten 0098


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2011, 21:23:10
Dit onderwerp was vandaag ook in het NOS journaal te zien: http://nos.nl/l/tcm:5-903385/
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2011, 09:56:44
ATBV= arbeidstijden besluit vervoer.

Maar zou op zich wel kunnen, een boetenrapport voor een taxichauffeur is een invul oefening met de juiste kopieën zou dat ook kunnen worden gemaakt door een back office. Wel handig op zich, hoef je alleen nog maar je handtekening te zetten 0098

Ik had het niet over een simpel verbaal waarbij een kruisje ontbreekt of een kenteken. Maar zaken waarbij je meerdere schijven ( of printouts) nodig hebt om een dagelijkse rust vast te stellen. Ik moet het nog zien dat iemand van de admin de km gaat tellen om zo een fraude zaak vast te stellen. Als ik al het voor werk moet doen en zij doen het tik werk, kan ik net zo goed het verbaal in elkaar zetten.

Ik denk dat dit soort dingen allen gaat werken bij de grotere zaken en de kleine zaken is er bijna geen tot weining winst te behalen.


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2011, 10:30:07
Als ik al het voor werk moet doen en zij doen het tik werk, kan ik net zo goed het verbaal in elkaar zetten.

Ik denk dat dit soort dingen allen gaat werken bij de grotere zaken en de kleine zaken is er bijna geen tot weining winst te behalen.

Zoals ik het lees, doe je dat in feite ook, alleen ipv dat je met je neus achter de pc zit, bel je een collega op die de gegevens voor je invoert... (waardoor jij weer verder kan met speurwerk/hulpverlening/etc.)

ps kleine of grote zaken, tja, zie het eens als muntjes, kleine muntjes (10 eurocent) of grote munten, (2 euro).
als er 1000 kleine zaken op deze manier behandeld kunnen worden, en 50 grote, dan ben je even veel opgeschoten, het voelt alleen niet zo...
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2011, 11:57:02
Wat R1200GS wil aangeven is dat bij sommige zaken het vooronderzoek dubbel zo veel werk is als het in elkaar zetten van het PV. Dat je het dan net zo makkelijk zelf kan doen omdat je toch steeds op bv de schijven of printouts moet kijken.
Als je dat door een admi of iemand anders moet laten doen is het dubbel zoveel werk. Want dan zal degene ook schijven of printouts moeten kunnen uitlezen. Kan degene dat niet gaat ze steeds achter je aan bellen watze moet doen. Is ook net handig.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2011, 13:35:24
Ik persoonlijk denk dat we het simpel moeten houden. Simpele winkeldief of art 8 kan prima worden gedaan door een backoffice or something like that. Gespecialiseerder casussen moet je gewoon aan de verbalisant terplaatse overlaten. Een taxicontrole kan wel door een backoffice worden afgehandeld maar een zwaar vko met letsel of nog erger moet gewoon worden gedaan door de verbalisant of zo als men in A-A heeft, een bureau art6.
Iets met vrachtwagens en schijven uitlezen of tegenwoordig met de laptop omdat het digitaal is moet je in mijn ogen gewoon zelf afhandelen is veel makkelijker en minder tijdrovend.
Dit soort PV's hoeven ook niet binnen een dag klaar te zijn. Dus kan het af worden gemaakt in bv een weekend of een ND.