Witte broek, witte polo, witte jas, witte klompen...
Ik snap de internisten nog steeds niet die met hun eigen kleding onder hun witte jas op de afdeling lopen. Alleen al vanwege je persoonlijke hygiene geen goed idee.
Ik ben al meer dan 40 jaar bezig internisten te begrijpen, het is en blijft een moeizaam proces.
Ik denk dat je het ook niet moet doen vanwege persoonlijke hygiene. Ondanks het dragen van operatiepak ben ik regelmatig heel vies geworden waardoor ik toch echt eerst onder de douche moest.
Je moet kleding dragen vanwege de optimale hygiene in kader van patientveiligheid. Ik ben me goed bewust dat het een lastig vraagstuk blijft. Ik droeg vaak een operatiepak onder mijn witte jas om tijd te besparen. Zeker in mijn laatste jaren werd ik regelmatig naar de OK geroepen. In feite is dat net zo fout als een internist in eigen kleding. In mijn geval draag ik een operatiepak wat heel hygienisch lijkt, in praktijk zit ik op de poli, eet mijn lunch, kom op de IC en wandel daarna weer een operatiekamer in.
Eigenlijk vind ik het hygienische aspect veel belangrijker dan herkenbaarheid of het naambordje dragen. Onlangs zagen we in Nieuwsuur weer de neurochirurg aan de slag met polshorloge om.