Vind het nogal zorgwekkend dat spelers met (blijkbaar) hersenletsel weer het veld in word gekieperd...
Wat is jullie mening hierover?
Dit baart mij al langer zorgen.
In mijn ogen kan je zulke beslissingen ook niet aan de speler overlaten, die zal bijna altijd verder willen spelen. Hierbij helpen de spelregels ook niet. Omdat er niet doorlopend gewisseld kan worden, wordt er ook geen tijd genomen om een goede diagnose te stellen, "Probeer het maar en dan zien we wel."
En dan heeft een speler bij een Nationaal Elftal nog geluk, want bij clubteams komt in dit soort gevallen lang niet altijd een arts in het veld....
Bij American Football in de VS is hersenletsel al jaren een discussie, en zelfs onderwerp van rechtszaken door oud-spelers en vakbonden.
Daar is bij de profs (NFL) nu een protocol dat een speler die zo geraakt is dat er hersenletsel op kan treden, van het veld moet. De teamarts is dan verplicht om een protocol door te lopen om te kijken of de speler nog verder kan spelen. Daar wisselt men wel doorlopend, dus kan men dit ook makkelijker doen.
Deze policy is nog steeds omstreden, zeker van wetenschappelijke kant is er kritiek dat het onvoldoende is. Ik geef het alleen maar aan als voorbeeld van een sport waar men ook met dit soort vraagstukken worstelt.