Uit de medische media

Auteur Topic: Uit de medische media  (gelezen 352301 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #580 Gepost op: 9 oktober 2015, 10:38:27
Citaat van: Oma link=msg=1377742 date=1444311085
Ja, ik vind dat zeker een meerwaarde hebben omdat je bij een ongeval kan zien met wie je te maken hebt, bijvoorbeeld als je bij een ongeval de opdracht geeft om kit dump te maken voor RSI pak je bij voorkeur een advanced paramedic. Ik vind het trouwens ook gewoon netjes staan.

Klinkt logisch. Zou je dat ook in Nederland willen zien?  
Ik vind het opvallend dat er geen reflectie etc. aanwezig is op het uniform. Deze mensen werken ook langs de weg toch? Hebben ze dat nu niet aan vanwege het seminar of is het nooit aanwezig?

oma

• Senior gebruiker
Reactie #581 Gepost op: 9 oktober 2015, 11:34:18
Citaat van: spades link=msg=1377848 date=1444379907
Klinkt logisch. Zou je dat ook in Nederland willen zien?  
Ik vind het opvallend dat er geen reflectie etc. aanwezig is op het uniform. Deze mensen werken ook langs de weg toch? Hebben ze dat nu niet aan vanwege het seminar of is het nooit aanwezig?

Ons ambulancepersoneel werkt soms langs de weg, in alle ambulances liggen veiligheidhesjes met reflectie die ze kunnen aantrekken, bijv. als politie nog niet ter plaatse is om verkeer te regelen. De kleding zoals Nederlands ambulancepersoneel draagt zie je hier ook wel bij overheidsdiensten zoals wegwerkers van openbare werken, vuilnismannen en monteurs van het energiebedrijf.

Wij werken met paramedics uit de hele wereld, al deze mensen vinden het vrij logisch uniform te dragen omdat ze dat in hun thuisland ook deden. Het zegt dat wij op zich niet zo bijzonder zijn op dit gebied, ik denk dat globaal gezien bij de meeste ambulancediensten uniform wordt gedragen.

Ik ben tevens voorstander van hierarchie binnen een ambulancedienst omdat bij mij niet iedereen gelijk is. Wij hebben veel paramedics, echter zegt het niet dat ze allemaal gelijk zijn. We hebben een grote instroom van jonge mensen die vers van college zijn gekomen, een inwerkperiode hebben gehad en daarna als paramedic op de ambulance zitten, we hebben ook mannen en vrouwen die bijv. in Londen of Melbourne al 25 dienstjaren achter de rug hebben en vaak docent zijn.

De laatste groep paramedics krijgen bij ons als wij ze geschikt vinden de rang "advanced paramedic". Ambulancewerk is prachtig maar het is eigenlijk geen werk wat je je hele leven wil doen omdat je het wel een keer gezien hebt, wij vonden het daarom handig om deze groep "oude rotten" een hoger loon te geven en uitdaging te bieden. Deze seniore paramedics zijn verantwoordelijk voor de jonkies, zij moeten zorgen dat deze paramedics net zo goed worden als zij zelf zijn. Wij zorgen ook dat de "oude rotten" niet meer alle herhalingslessen of trainingen hoeven te volgen die paramedics wel moeten volgen. Ze moeten het uiteraard deels volgen maar wij bieden ze ook verdieping door critical care paramedics of de chirurgen van onze ambulancedienst lessen te laten verzorgen voor advanced paramedics.

De rang "advanced paramedic" zegt ook dat bij grootschalig ongeval zij in eerste instantie de leiding/coordinatie hebben. Het zegt mij dat ik weet dat in die cruciale eerste fase een ervaren paramedic deze verantwoordelijkheid draagt omdat ik er niet aan moet denken dat wij de regel hebben dat de paramedic van de eerst aangekomen ambulance deze rol automatisch krijgt. Bij ons kan die eerste paramedic iemand zijn die amper een half jaar zonder supervisie mag werken op de ambulance.

oma

• Senior gebruiker
Reactie #583 Gepost op: 22 oktober 2015, 09:39:29
Prof. Trauma Sciences/vaatchirurg Karim Brohi

podcast - video - slides

http://intensivecarenetwork.com/karim-brohi-on-tranexamic-acid-in-trauma/

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #584 Gepost op: 22 oktober 2015, 23:10:38
Citaat van: Oma link=msg=1377738 date=1444309993
Ja, epauletten altijd zichtbaar dragen is verplicht voor de gehele uniformdienst, intern is het voor iedereen in direct zichtbaar wat iemand is. Op sommige kledingstukken staat het ook weergegeven, echter als iemand kiest om het te dragen moet hij nog steeds de epauletten dragen.

Ik denk dat het eigenlijk goed vergelijkbaar is met brandweer en politie in Nederland. Ik neem aan dat deze mensen in uniform ook niet zonder de rangonderscheidingstekens mogen lopen en je een fors probleem hebt als je opzettelijk verkeerde epauletten draagt, bijv. critical care paramedic terwijl je in werkelijkheid paramedic bent.

Hierarchie is vaak n vies woord en gebrek aan discipline een probleem binnen de prehospitale zorg :-X   Zat ambulancediensten waar ambulancechauffeurs nogal tegenstander zijn van functievermeldingen....  de AVP-en zijn dat vaak minder maar die durven er weinig over te zeggen in de groep.

rang/functieonderscheiding schept duidelijkheid , met name wanneer er opgeschaald wordt en wanneer er bobo's rond gaan lopen die weinig relevante deskundigheid meebrengen en/of  met directe acute zorgverlening te maken hebben ik noem een GHOR...  :-X :-X :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

oma

• Senior gebruiker
Reactie #585 Gepost op: 3 november 2015, 08:36:57
Hamad Trauma Center plans to launch peripheral artery disease registry http://www.gulf-times.com/qatar/178/details/461398/htc-plans-to-launch-peripheral-artery-disease-registry

spades

• Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
Reactie #586 Gepost op: 13 november 2015, 15:14:36
Citaat
No need to spare the arm after axillary dissection: the prohibition on interventions such as venepuncture is obsolete

Annually, around 11,500 patients are treated surgically for breast cancer. In the past, 5-25% of these underwent an axillary dissection. This procedure can entail complications such as lymphoedema. Known risk factors are obesity and infections or wounds in the arm concerned. There is a traditional assumption that interventions on this arm, such as venepuncture, infusion or measurement of blood pressure, may induce lymphoedema. This assumption has been queried in recent years. Based on our analysis of the current literature, we believe that the above-mentioned interventions after non-complicated axillary dissection do not increase the risk of lymphoedema or other complications. We recommend changing the policy that prohibits interventions such as venepuncture after axillary dissection.

Via NTVG: https://www.ntvg.nl/artikelen/onnodig-om-de-arm-te-ontzien-na-okselklierdissectie/abstract

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #587 Gepost op: 18 november 2015, 13:17:30
Artsenfederatie KNMG wil zich actief gaan inzetten voor preventie van gezondheidsschade en stimulerende maatregelen ter gezondheidsbevordering. De komende jaren concentreert de organisatie zich op de thema’s tabaksontmoediging, verantwoord alcoholgebruik, gezond gewicht en voldoende beweging.

Lees hier de aanpak van KNMG

Past goed in het kader van http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=94287

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #588 Gepost op: 3 december 2015, 20:45:15

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #589 Gepost op: 19 december 2015, 20:06:34
Steeds meer organisaties spreken zich uit voor een verbod op consumentenvuurwerk. Inmiddels hebben ook kinderartsen en plastisch chirurgen zich achter een manifest geschaard, dat dit weekeinde online is gegaan. lees verder