Limiet van vier uur stimuleert Engelse spoedeisende hulpVan 8 tot en met 11 februari vond in Londen een Julius Masterclass plaats over onder meer grootschalige spoedzorg in tijden van crisis. Aan dit onderwijs namen 25 leidinggevenden uit de spoedzorg deel. Julius Promovendus Nanne Bos was deelnemer van de groep. Zij schreef het volgende bericht.
Driehonderd patiënten per dag worden op de Spoedeisende Hulp (SEH) van het University College Hospital (UCH) in Londen geholpen. Dit komt overeen met meer dan 100.000 per jaar en het aantal neemt toe. Bovendien moeten al deze patiënten binnen vier uur behandeld of doorgestroomd zijn naar andere afdelingen. Het UCH is geen traumacentrum. De kosten die de zorgverlening met zich meebrengt worden alleen vergoed als deze vier uur target wordt gehaald. De nadruk die ligt op de snelheid van zorg door deze gestelde kwaliteitsindicator, verschuift vanaf april 2011 naar indicatoren gericht op klinische effectiviteit, veiligheid en patiëntenervaringen.
Om de patiëntenstroom in kaart te brengen wordt gebruikt gemaakt van een indrukwekkend registratiesysteem. Bij binnenkomst is de patiënt ‘groen’ en gedurende het verstrijken van de tijd veranderd dit van ‘geel’ en ‘oranje’ naar uiteindelijk ‘rood’ in het laatste uur. Slechts in een klein aantal gevallen is de patiënt nog aanwezig op de SEH na vier uur. Een ontslagpiek voor dit moment is aantoonbaar.
Ziekenhuisbreed wordt de beddenbezetting geregistreerd. Een belangrijk instrument gezien de hoge doorstroom van de SEH naar de afdelingen als gevolg van de gestelde target. Een oplossing voor dit probleem is mogelijk het oprichten van acute opname afdelingen waar een multidisciplinair team met onder andere verpleegkundigen, fysiotherapeuten, sociaal werkers onder leiding van een acute medical consultant, de internist voor acute zorg, de ligtijd van de patiënten in het ziekenhuis proberen te verkorten.
Bij opname wordt het aantal ligdagen vastgesteld waarbinnen het mogelijk moet zijn om de patiënt te ontslaan. Dit voorkomt dat pas aan het einde van een dag een besluit moet worden gemaakt over ontslag, waardoor bij het uitblijven daarvan de patiënt een extra nacht opgenomen blijft. Overige opmerkelijke punten van de zorgverlening op de SEH zijn: 1. Beperkte samenwerking tussen de huisarts, ambulance en SEH. 2. Patiënten worden niet getrieerd volgens het Manchester Triage Systeem of een ander triagesysteem 3. De gescheiden wachtruimte voor kinderen en hun ouders. 4. Gebrek aan privacy voor patiënten op de SEH.
Tot zover dit bericht van Nanne Bos. Op 16 september organiseert het Julius Centrum het elfde nationale spoedzorg congres. Dan komen (onder veel meer) deze Engelse ervaringen aan de orde. Wilt u naar dit congres? Noteer dan alvast de datum van vrijdag 16 september. De inschrijving gaat open in de maand mei.
Guus Schrijvers
www.medicalfacts.nlWelke lessen kunnen we hieruit trekken voor de Nederlandse situatie?
Of welke zaken hebben wij allang gerealiseerd?