OT'ers hebben een porto met andere autorisatie dan de reguliere, dus hogere beveiliging dan reguliere C2000 porto's. Hierdoor niet makkelijk te communiceren met andere dienders op straat.
Specifieke statische observatie kan gewoon door ongewapend personeel worden gedaan. En een aanhanger met een zeiltje.... je kan niet eens snel naar buiten. En die 2 personen zijn daar waarschijnlijk uren eerder gedropt en lagen in een slaapzakkie oid. En statische observatie kan ook door onbewapend personeel (boa's), En als er geschoten word en je gaat, voor zover dat kan in een aanhanger verder in dekking dan kan het even duren voor je kunt communiveren wat er gebeurd. Een machinepistool met een demper hoeft ook qua geluid andere OT'ers niet op te vallen die in de omgeving zijn.
Een kort staartje geven aan een voertuig wat bij het te observeren object is geweest, zoals het busje. Is ook niet raar. Indien er dan middels de communicatie niet doorkomt wat er is gebeurd, dan kun je deze weer loslaten. En als een helikopterbemaning zegt dat hij de observatie overneemt dan kan een commandant beslissen dat de OT'er in de auto het busje moet laten gaan. Dat de heli het busje dan kwijt raakt kan gebeuren in een stad en bebosde omgeving. Echter keuzes kunnen wel eens verkeerd uitvallen. Is wel extra vervelend dat het nu gebeurd bij een liquidatie natuurlijk....
De situatie waarbij een verdachte op zo'n wijze wel word aangehouden wordt vaak gedaan door collega's die zelfstandig handelen of een commandant die daadkrachtiger optreed en alle info heeft uiteraard.
Verder blijft het natuurlijk een bericht in de krant van wakker nederland en heeft dat wazige programma in de vroege ochtend het opmerkelijk bericht allemaal. John van den Heuvel heeft in iedergeval weer gescoord na grondig "onderzoek"....
Ben benieuwd wanneer er vanuit het OM/NR/KLPD een perbericht/reactie komt.