Zeg, die touringcars he...

Auteur Topic: Zeg, die touringcars he...  (gelezen 2238 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Karim

• Gast
Gepost op: 4 oktober 2004, 23:17:32
...hebben die eigenlijk voorrang als ze van 'n bushalte de weg op willen ? nee toch ?

Reed vanmiddag achter 'n andere auto, en op de bushalte stond zo'n touringcar (dus geen gewone lijnbus die bij elke halte mensen oppikt, maar zo eentje die naar spanje rijdt enzo).

Die stond stil bij de halte en toen ie de weg op ging deed ie z'n knipperlicht aan en schoot ook meteen de weg op, waarbij de auto voor mij in de remmen moest.

Maar die dingen hebben toch geen voorrang ofwel ?

Druifje

• Forum gebruiker
  • Je leeft maar zo kort en je bent zo lang dood.....
Reactie #1 Gepost op: 5 oktober 2004, 15:25:38
Vergis je niet, heel veel maatschappijen hu tegenwoordig touringcars in om bij de lijndienst in te springen!

mzzl, d'n druif
De dingen waar ik tegen ben, die ben ik liever voor.....

7194

• Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 7 oktober 2004, 07:01:42
Vergis je niet, heel veel maatschappijen hu tegenwoordig touringcars in om bij de lijndienst in te springen!

mzzl, d'n druif
Maar dat was de vraag niet  ;)

Ik wil het zelf ook wel eens weten of die dingen nu ook voorrang hebben of niet?

Druifje

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 7 oktober 2004, 08:43:42
Als touringcars als lijnbus worden ingezet, gelden daar neem ik aan dezelfde bepalingen voor als voor de reguliere lijndiensten.

Als het goed is, staat er aan de voorkant van de bus ook een bordje welke lijn het is en waar ie heengaat!

helaas heb je daar weer zo weinig aan als je die bus van achter nadert.....

Mzzl, d'n Druif

PJ

• Gast
Reactie #4 Gepost op: 7 oktober 2004, 12:50:08
Ja, ook die heeft binnen de bebouwde kom voorrang.
Zie onderstaand artikel. En nergens wordt gesproken over een lijnbus.  Dit kan je namelijk ook niet altijd zien vandaar.

Artikel 56 RVV
1.
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan bestuurders van een autobus de gelegenheid geven van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder van die autobus door het geven van een teken met zijn richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden kenbaar maakt.
2.
Het eerste lid geldt niet voor bestuurders van een motorvoertuig dat behoort tot een militaire kolonne.

Karim

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 7 oktober 2004, 13:36:22
Dus als ik voor privegebruik een bus zou kopen en bijv. om te bellen even stop op een bushalte heb ik ook voorrang als ik daarna die bushalte weer af wil en richting aan geef ?

PJ

• Gast
Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2004, 09:29:48
klopt als jij in een autobus rijdt wel. Moet je wel het juiste rijbewijs voor hebben.

Druifje

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2004, 10:48:00
Moet je wel het juiste rijbewijs voor hebben.

Da's nou weer jammer! kijken jullie echt niet door de vingers als het forumgenoten betreft????
 ;D
Mzzl, d'n Druif (die enkel een B rijbewijs heeft :-\)