GRIP 2 Peloton brand Diergaarde Chemical storage Latexweg - Amsterdam 22-02-2011

Auteur Topic: GRIP 2 Peloton brand Diergaarde Chemical storage Latexweg - Amsterdam 22-02-2011  (gelezen 53569 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

tankje

• Forum gebruiker
Ok, duidelijk.  :) O0

Maar je hebt het nu over 10km hoogte. De pluim gaat richting noordzee. Is er boven de noordzee dan ook een no-fly zone ingesteld?

ter info
Wat doet rook en de wind
Als het echt uit moet.....;)  Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Jevgeni

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Leuk gemaakt, ik had het zelf eigenlijk nog nooit zo zelf bekeken, dat elke luchtlaag vaak anders is kwa wind wist ik maar met rook had ik me daarin nog niet specifiek verdiept.

Danny

• Senior gebruiker
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Brand Latexweg helemaal gedoofd

AMSTERDAM De brand bij het bedrijf Diergaarde Chemical Storage aan de Latexweg in Amsterdam is donderdag helemaal gedoofd.
In de ochtend laaide de brand weer op, doordat de brandweer minder goed kon blussen tijdens een onderzoek van de politie. Hierdoor kreeg het vuur iets meer ruimte en ontstond opnieuw een rookpluim boven het bedrijf.
Bedrijven in de omgeving werden uit voorzorg ontruimd. "Inademen van de rook is namelijk niet echt gezond", aldus de politie. Rond 13.30 uur mochten de werknemers weer terug naar hun werkplekken.
De brandweer kon  na het onderzoek van de politie weer voluit blussen en de restanten van de loods met rubber en latex slopen.
Dinsdag brak een grote brand uit bij het bedrijf in het Westelijk Havengebied van Amsterdam. Twee loodsen met daarin cacao en rubber branden af. De brand ging met grote rookontwikkeling gepaard en zorgde voor veel overlast. Door de weersomstandigheden kon de rook niet ver omhoog stijgen.

Bron: http://www.rtvnh.nl/nieuws/54136/Brand+Latexweg+laait+weer+op

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
In de ochtend laaide de brand weer op, doordat de brandweer minder goed kon blussen tijdens een onderzoek van de politie. Hierdoor kreeg het vuur iets meer ruimte en ontstond opnieuw een rookpluim boven het bedrijf.
Bedrijven in de omgeving werden uit voorzorg ontruimd. "Inademen van de rook is namelijk niet echt gezond", aldus de politie. Rond 13.30 uur mochten de werknemers weer terug naar hun werkplekken.
De brandweer kon  na het onderzoek van de politie weer voluit blussen en de restanten van de loods met rubber en latex slopen.
p2kflex
11:30:42 24-02-11-ALPHA-contact ac
0101111BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (AGS-1 Adviseur gevaarlijke stoffen)
p2kflex
09:49:59 24-02-11GROUP-1BR 3 NACONTROLE (NB Brand: kleine brand) (+Inc.net: 2+) Diergaarde Chem. Storage LATEXWEG 10 Aanvalsplan 0037 ASD [ ASZ ]
0101269BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Zebra (Lichtkrant)
p2kflex
09:19:46 24-02-11-ALPHA-BR 3 NACONTROLE (NB Brand: kleine brand) (+Inc.net: 2+) Diergaarde Chem. Storage LATEXWEG 10 Aanvalsplan 0037 ASD [ NET02 ]
0102998BRW Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Monitorcode)
p2kflex
09:18:25 24-02-11GROUP-2BR 3 NACONTROLE (+Inc.net: reg.inmeld+) (NB Brand: kleine brand) Diergaarde Chem. Storage LATEXWEG 10 Aanvalsplan 0037 ASD [ ALO ]
0100669BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Osdorp (Lichtkrant)
p2kflex
08:59:40 24-02-11GROUP-1BR 3 NACONTROLE (+Inc.net: reg.inmeld+) (NB Brand: kleine brand) Diergaarde Chem. Storage LATEXWEG 10 Aanvalsplan 0037 ASD [ AST ]
0100969BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Teunis (Lichtkrant)
p2kflex
00:22:33 24-02-11GROUP-1BR 3 NACONTROLE (+Inc.net: reg.inmeld+) Diergaarde Chem. Storage LATEXWEG 10 Aanvalsplan 0037 ASD [ AST ]
0100969BRW Amsterdam-Amstelland - Kazerne Teunis (Lichtkrant)

Samen sterk in de hulpverlening!

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
wie heeft er nog een mooie van de meetwagen?
Zo een bedoel je?
Daarvoor houd ik me ook aanbevolen! :)

Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Jevgeni

• Manschap A
  • Forum gebruiker
even een vraagje buitenom, wat is exact het verschil tussen het meten en meetapperatuur van de RIVM en de brandweer?

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
RIVM voert metingen uit bij brand Amsterdam
22 februari 2011

De Milieuongevallendienst (MOD) van het RIVM onderzoekt of en in hoeverre er schadelijke stoffen vrijkomen bij de brand in het havengebied in Amsterdam. De MOD beschikt over geavanceerde meetapparatuur waarmee ter plekke metingen kunnen worden gedaan.

De MOD maakt onderdeel uit van het Beleidsondersteunend Team milieu-incidenten (BOT-mi). Daarin zijn verschillende organisaties vertegenwoordigd, zoals KNMI, RIKILT en DCMR. Gezamenlijk wordt informatie verzameld over mogelijke gevaren voor volksgezondheid en milieu. De informatie en adviezen worden door het BOT-mi aan het zogeheten bevoegd gezag – de coördinerende instantie – gerapporteerd. Het bevoegd gezag kan daarmee eventuele maatregelen nemen.

De MOD neemt onder andere monsters van lucht en neergeslagen (roet)deeltjes. De resultaten van de analyses worden door het BOT-mi gerapporteerd aan het bevoegd gezag: de Gemeente Amsterdam. De resultaten worden binnen enkele dagen verwacht. Het RIVM maakt zelf geen (tussentijdse) resultaten bekend.

http://www.rivm.nl/milieuportaal/nieuws/RIVM-voert-metingen-uit-bij-brand-Amsterdam.jsp

even een vraagje buitenom, wat is exact het verschil tussen het meten en meetapperatuur van de RIVM en de brandweer?

Het verschil in meetapparatuur heb ik geen verstand van. Wel weet ik dat het RIVM over behoorlijk geavanceerde middelen beschikt, zoals mobiele laboratoria.

Het accent van het RIVM ligt volgens mij vooral op de effecten van de gevaarlijke stoffen voor de volksgezondheid, waar de brandweer zich meer richt op bronbestrijding. Maar er lezen en schrijven hier mensen mee die daar veel meer over weten (en het hopelijk ook willen delen) :)
Groeten, Maarten  

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Hier nog een PDF'je over de milieu ongevallendienst (MOD) van het RIVM: http://www.rivm.nl/milieuportaal/images/milieuongevallendienst.pdf
Groeten, Maarten  

Tijgernest

• Senior gebruiker
'Geen schadelijke stoffen na brand Amsterdam'
Uitgegeven: 24 februari 2011 20:21

AMSTERDAM - In de Zaanstreek en in het Westelijk Havengebied van Amsterdam zijn als gevolg van de brand van dinsdag nauwelijks concentraties stoffen aangetroffen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Dit blijkt uit luchtmetingen die het RIVM de afgelopen dagen uitvoerde op straatniveau. De definitieve meetresultaten worden volgende week verwacht. Dat heeft de gemeente Amsterdam donderdag bekendgemaakt. ''Er zijn niet meer schadelijke stoffen vrijgekomen dan bij een normale brand'', aldus een woordvoerster. De concentraties stoffen zijn laag gebleven, omdat de rook zich direct op enige honderden meters hoogte richting zee verspreidde. De meetresultaten van de al onderzochte monsters laten zien ''dat er geen gezondheidskundige normen zijn overschreden'', aldus de gemeente.

Brokstukjes
Er zijn op verschillende plekken brokstukjes en roet aangetroffen. Bewoners mogen de brokstukken zelf opruimen, maar krijgen wel de raad om handschoenen aan te doen en het roet met water en zeep te verwijderen.

Zolang de definitieve resultaten niet bekend zijn, raadt de GGD aan om in het gebied waar de rook overheen is gegaan (vanaf het havengebied tot Beverwijk, Uitgeest en Heemskerk) het zekere voor het onzekere te nemen en geen gewassen uit de tuin te consumeren.
De definitieve resultaten van het RIVM worden volgende week beoordeeld door de Voedsel- en Warenautoriteit (VWA).

Dinsdag ontstond brand in twee loodsen waar rubber en cacao was opgeslagen. Donderdagochtend laaide de brand in de loods met rubber even op, inmiddels is die geblust, aldus de brandweer. Het vuur in de loods met cacao was dinsdag al onder controle.
http://www.nu.nl/binnenland/2454866/geen-schadelijke-stoffen-brand-amsterdam.html
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Jevgeni

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Het verschil in meetapparatuur heb ik geen verstand van. Wel weet ik dat het RIVM over behoorlijk geavanceerde middelen beschikt, zoals mobiele laboratoria.

Het accent van het RIVM ligt volgens mij vooral op de effecten van de gevaarlijke stoffen voor de volksgezondheid, waar de brandweer zich meer richt op bronbestrijding. Maar er lezen en schrijven hier mensen mee die daar veel meer over weten (en het hopelijk ook willen delen) :)

Bedankt, hier word ik al een stuk wijzer mee  ;)