Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)

Auteur Topic: Algemeen nieuws Huisartsenpost (HAP)  (gelezen 146733 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 22 februari 2011, 12:55:09
HAP Midden Limburg onder verscherpt toezicht

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft de Stichting Huisartsenposten Midden Limburg (HAP ML) in Weert en Roermond onder verscherpt toezicht gesteld. De voornaamste reden daarvoor is dat de HAP ML calamiteiten niet volgens de regels meldt bij de IGZ, waardoor er te weinig geleerd wordt van incidenten.

Daarnaast meldt de IGZ dat het bestuur van de HAP ML niet goed op de hoogte is van wat er speelt op de huisartsenposten, dat de huisartsen onvoldoende op de hoogte zijn van protocollen en richtlijnen en er onvoldoende beleid is voor nascholing van huisartsen. Mark Perquin, medisch bestuurder van HAP ML, is het inhoudelijk wel met het oordeel van de Inspectie eens. "Veel van de punten die ze noemen zijn juist, maar ik wil wel benadrukken dat het niet om de calamiteiten zelf gaat, maar enkel om de wijze waarop deze gerapporteerd worden. Patiënten hoeven zich dus geen zorgen te maken over de kwaliteit van zorg."
Verbeteren

Perquin is pas sinds korte tijd medisch bestuurder van de HAP ML en zegt dat de problemen al langere tijd spelen in de organisatie. "Het staat daarom nu absoluut als topprioriteit op de agenda om binnen zo kort mogelijke termijn de door de Inspectie genoemde zaken te verbeteren. We verwachten zeker aan de gestelde termijn van twee maanden te kunnen voldoen om alles weer op orde te krijgen. We zijn nu even het jongetje in de klas met het slechtste rapport, maar we verwachten dat we op het rapport met Pasen op alle punten beter scoren."
Controle

De komende tijd gaat de IGZ de HAP ML nauwlettend volgen, onder andere door onaangekondigde bezoeken. De Inspectie heeft het verscherpte toezicht pas op als de bestuurder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat hij alles onder controle heeft en als er sprake is van een adequate en systematische bewaking en beheersing van de kwaliteit van zorg.
www.mednet.nl




RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2011, 11:19:07
Weliswaar geen HAP maar toch vermeldenswaardig

Huisartsen nog steeds lastig telefonisch te bereiken
Patiënten vinden huisartsen lastig telefonisch te bereiken
Ruim 30% van de patiënten vindt de telefonische bereikbaarheid van huisartsen een probleem. Ze zijn ook strenger over de telefonische bereikbaarheid van huisartsen dan de inspectie en de minister. Een groot deel wil zelfs dat altijd binnen 1 minuut de telefoon wordt opgenomen, zo blijkt uit een publicatie van onderzoekers van het NIVEL in Huisarts & Wetenschap.

Patiënten willen graag snel te woord worden gestaan als ze de huisartspraktijk bellen. Slechts 60% krijgt bij de eerste belpoging contact. Wanneer telefonisch contact niet direct lukt, probeert het merendeel het later opnieuw, 9% belt de spoedlijn, 4% belt 112 en 4% wacht tot de huisartsenpost open is. Om dit te voorkomen en de poortwachterfunctie goed te vervullen, is het belangrijk dat huisartsen goed telefonisch bereikbaar zijn, zodat zorgvragen tijdig en op de juiste plek kunnen worden afgehandeld.

Twee minuten
Patiënten blijken binnen 1 minuut iemand aan de lijn te willen. In 2008 formuleerde de minister van VWS dat huisartspraktijken binnen 2 minuten de telefoon moeten opnemen en een spoedlijn binnen 30 seconden. Onderzoek van de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie in dat jaar toonde al aan dat het slecht was gesteld met de telefonische bereikbaarheid van de huisartspraktijken. Het NIVEL vroeg zich af of patiënten de telefonische bereikbaarheid ook als probleem ervaren en deed in 2010 onderzoek binnen het Consumentenpanel
Gezondheidszorg.

Verschil
Margreet Reitsma, onderzoeker bij het NIVEL: “Er zit een verschil tussen wat patiënten verwachten van de telefonische bereikbaarheid van hun huisarts en wat huisartsen bieden. Dit verschil is ook al eerder geconstateerd. Het laat zich kennelijk niet makkelijk oplossen. Toch is een goed toegankelijke eerste lijn van groot belang. Daarom is het nog steeds belangrijk dat huisartsen zoeken naar manieren waarop zij een goede bereikbaarheid van hun praktijk kunnen organiseren. Daarnaast is het belangrijk dat huisartsen helder zijn over wat patiënten op dit vlak van hun huisarts mogen verwachten.”

Consumentenpanel Gezondheidszorg
Het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het NIVEL verzamelt informatie onder de algemene bevolking in Nederland over de meningen over de gezondheidszorg en de ervaringen hiermee. Het panel bestaat uit ongeveer 6000 mensen van 18 jaar en ouder.
Subsidiënt
- Ministerie van VWS
Bron: NIVEL
http://www.medicalfacts.nl/2011/05/09/huisartsen-nog-steeds-lastig-telefonisch-te-bereiken/


Steven78

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Terug in de medische research
Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2011, 13:27:57
Huisartsen nog steeds lastig telefonisch te bereiken

Inderdaad een probleem. Mijn huisarts is tot 10u enigzins bereikbaar als je er door komt en daarna kan je alleen een 06 voor spoed bellen en een bandje inspreken voor herhaalrecepten. Bij de huisarts van mijn vriendin daarentegen wordt van 8 tot 17 altijd binnen een minuut de telefoon opgenomen door een assistent(e), of op zijn minst gevraagd of je even aan de lijn wilt (en kunt) blijven.

Grappige is dat mijn dierenarts nog het best bereikbaar is van 8 tot 20!  ;D


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 14 juni 2011, 12:39:33
Belgische huisarts stuurt vriendin op huisbezoek
Een Belgische huisarts heeft zijn vriendin naar een patiënt gestuurd om haar een injectie te geven. Dit meldt de Belgische website nieuwsblad.be.
De huisarts was ziek en bleef daarom in zijn auto terwijl zijn vriendin langsging bij een patiënt met hevige pijn in de onderbuik. De vriendin heeft geen medische achtergrond maar durfde het toch aan de vrouw tot tweemaal toe een injectie tegen de pijn te geven. Om de tweede injectie te geven viste de vriendin volgens de patiënt de spuit uit de prullenbak.
De huisarts verklaarde achteraf dat zijn vriendin de spuit tussentijds heeft ontsmet en van een nieuwe naald voorzien. ‘Ze is mijn vriendin. Wij houden van elkaar en ik weet zeker dat zij haar werk goed gedaan heeft’, verklaart de arts op de Belgische website.
In België hebben huisartsen nog geen dienstenstructuur zoals in Nederland. Veel Belgische huisartsen zijn 24 uur per dag en 7 dagen in de week beschikbaar voor hun patiënten.
http://medischcontact.artsennet.nl/Tijdschriftartikel/Belgische-huisarts-stuurt-vriendin-op-huisbezoek.htm

Geen kwaad woord over de HAP meer, want dan moet je naar België.  098uo


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #4 Gepost op: 6 juli 2011, 07:55:39
Huisarts niet verantwoordelijk voor foute triage assistente
 
Dat een triagiste van de huisartsenpost Midden Limburg een koortsstuip aanzag voor buikgriep kan de dienstdoende huisarts niet worden verweten. Dat vindt het regionaal tuchtcollege in Eindhoven naar aanleiding van een klacht van de vader van de minderjarige patiënt.

In augustus 2009 belde de moeder naar de huisartsenpost in Weert of er een arts langs kon komen voor haar veertienjarige zoon. Hij was misselijk, braakte, had hoofdpijn en kon niet meer praten.  De triagiste zei dat ze dacht aan buikgriep en vroeg moeder en zoon naar de HAP te komen. In plaats daarvan is de patiënt naar de spoedeisende hulp gebracht. Daar werd een koortsstuip geconstateerd. Een maand later overleed de jongen aan de gevolgen van een hersentumor.

Niet serieus
De vader heeft bij het RTC in Eindhoven een klacht in gediend tegen de huisarts omdat die de zaak geheel uit handen had gegeven aan zijn assistente en omdat zijn vrouw niet serieus werd genomen aan de telefoon. Ter zitting vertelde de arts dat hij niet betrokken is geweest bij de beoordeling van de melding en dat de assistente geen contact met hem heeft opgenomen. Pas een jaar later hoorde hij van het overlijden. De jongen was niet een patiënt van hemzelf.

Meer betrokkenheid
Het college is van mening dat de huisarts part nog deel aan de triage heeft gehad en dus geen persoonlijk verwijt kan worden gemaakt. Hij had wel meer betrokkenheid kunnen tonen nadat hem duidelijk was geworden dat de triage niet naar behoren was geweest.
http://www.mednet.nl/nieuws/id5257-huisarts-niet-verantwoordelijk-voor-foute-triage-assistente.html


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #5 Gepost op: 6 juli 2011, 09:29:50
Een koortsstuip bij een 14 jarige met een hersentumor?
Komen koortsstuipen niet maar voor tot zesjarige leeftijd?

Kan men tuchtrecht gebruiken tegen doktersassistentes, en als de arts niet verantwoordelijk is voor de verlengde arm triage, wie is dat dan wel?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2011, 18:43:03
Nee, tucht recht is er voor acht beroepen in de gezondheidszorg; arts,tandarts, apotheker, gezondheidszorgpsycholoog, psychotherapeut, fysiotherapeut, verloskundige,verpleegkundige.
bron: overheid

wat betreft de koortsstuip:Een koortsstuip kan optreden bij kinderen in de leeftijd van zes maanden tot vijf jaar.
bron: NHG

Op je laatste vraag kan ik nu gezien het antwoord van uit de uitspraak, geen antwoord aan koppelen.

Ik zou verwachten, dat iedere triage besproken (achteraf) wordt met de dienstdoende arts en er een risico inventarisatie wordt gemaakt. Maar als de arts niets gemeld wordt.........


EM physician

  • AIOS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 375
Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2011, 21:50:22
Ik zou verwachten, dat iedere triage besproken (achteraf) wordt met de dienstdoende arts en er een risico inventarisatie wordt gemaakt. Maar als de arts niets gemeld wordt.........

Inderdaad wordt ieder telefoontje achteraf geauthoriseerd door een dienstdoende huisarts op de post.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2011, 21:58:54
Nou als het advies is naar de HAP te komen, dan wordt het telefoontje in het algemeen pas "geaccordeerd" als de patient in de spreekkamer zit.


jeroenduitske

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 534
  • jeroenduitske
Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2011, 22:01:14
Ik zag gister dat de HAP chauffeur van de huisartsenpost van het AZM in Maastricht en C2000 porto bij zich droeg.
Waar is dat goed voor?.
EHBO'er  - AED Bediener RK'er Chauffeur bij VZA international post Echt Verzorgende IG