HAP en RAV in gesprekRuim 60 directeuren van huisartsenposten en Regionale Ambulancevoorzieningen (RAV-en) waren op 21 maart 2012 aanwezig in de Domus Medica. De Vereniging Huisartsenposten Nederland (VHN) en Ambulancezorg Nederland (AZN) organiseerden deze bijeenkomst in het kader van hun project ‘Samenwerking HAP+RAV’.
Onder leiding van Hans Simons, voorzitter van AZN, ontspon zich een boeiende discussie over samenwerking. De voorzitter noemde zowel de huisartsenpost als de RAV bijzondere voorzieningen die belangrijk zijn in de ontwikkeling van de eerstelijnszorg en de spoedzorg in de komende jaren. “Als je naar het politiek-maatschappelijke debat over de gezondheidszorg op dit moment kijkt zou je dat niet zeggen. De kosten en de tweede lijn lijken daarin centraal te staan.
Tegelijkertijd wordt er versteviging van de eerste lijn gepredikt. Met dit project kunnen we daarin gezamenlijk investeren en domeindiscussies voorkomen. Ook is er te winnen op het gebied van kwaliteit en kunnen we door dingen doelmatiger te organiseren de financiële balans terugbrengen.”
Op 21 maart spraken dus de RAV-en en huisartsenposten met elkaar. Voor 25 april is een invitational conference voorzien, waar ook relevante stakeholders (waaronder zorgketenpartners, patiënten, zorgverzekeraars, VWS en Inspectie) aan tafel zitten.
Input voor deze conferentie zijn de uitkomsten van de discussie in eigen kring en de resultaten van het inventariserend onderzoek. Die werden door Christel van Vugt (VHN) en Margreet Hoogeveen (AZN) gepresenteerd. Over de resultaten leest u verderop meer. Net als over de highlights van de discussies over telefonische toegang tot zorg, zorg ter plaatse en informatie-uitwisseling.
Aan het eind van het directeurenoverleg HAP+RAV stelt Hans Simons vast dat de directeuren van zowel huisartsenposten als RAV-en intensivering van de samenwerking een goed idee vinden. Daarbij zijn de volgende aandachts- en uitgangspunten van belang:
*praktisch kijken waar de mogelijkheden liggen
*accent op regionale samenwerking, met erkenning van het belang van een aantal -op landelijk niveau vastgestelde basispunten (eenduidig kader)
*noodzaak van gemeenschappelijke taal
*respecteren van elkaars professionele aspiraties en kundigheden
*debat vooral ook voeren met professionals (huisartsen en ambulanceverpleegkundigen)
*ten aanzien van telefonische toegang tot zorg is vooral een eenduidige triage van belang; één gezamenlijk nummer is wellicht een middel, maar geen doel op zich
*helderheid over de verantwoordelijkheidsverdeling tussen huisartsenpost en RAV en hun medewerkers
*verdere verduidelijking van de informatiebehoefte en de privacyvraagstukken rond informatie-uitwisseling.
http://www.ambulancezorg.nl/nederlands/pagina/3145/hap-en-rav-in-gesprek.html