In het geschetse voorbeeld met die aangetroffen hennepplantage: ik zou de MKA oproepen dat ik politie ter plaatse wil. Omdat ik me niet veilig voel bijvoorbeeld, ik geef er wel een draai aan. Dan ontdekt de politie die plantage ook wel..toevallig.
Primair belang is voor mij de patiënt, beroepsgeheim is er zodat
iedereen toegang heeft tot zorg en dat is, voor mij althans, een hoog goed. Mocht je je daadwerkelijk onveilig voelen is de hulp inroepen van politie volledig te rechtvaardigen, echter het als smoes gebruiken om de opsporing een handje te helpen...
Overigens is het Tuchtcollege ervan op de hoogte dat er af en toe flinke druk op artsen en andere zorgverleners wordt uitgeoefend door justitie, desondanks legt zij toch strafmaatregelen voor deze schendingen op. Zie onderstaande quote uit
deze uitspraak:
Ook al is het optreden van verweerster weinig professioneel geweest, bekend is aan het College dat artsen en andere zorgverleners regelmatig menen dat zij moeten meewerken aan een verzoek om informatie te verstrekken ten behoeve van een strafrechtelijk onderzoek.
Kennelijk is het in de praktijk lastig daar weerstand aan te bieden. Alle omstandigheden in aanmerking genomen volstaat in dit geval een waarschuwing. Voorts is er aanleiding tot publicatie van deze uitspraak zoals hieronder vermeld.
P.S. misschien dit deel van de discussie verplaatsen naar een eigen topic of evt.
dit topic?