Politie laten meerijden op melding ambulance, wanneer wel / niet?

Auteur Topic: Politie laten meerijden op melding ambulance, wanneer wel / niet?  (gelezen 11291 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2011, 22:30:54
In het geschetse voorbeeld met die aangetroffen hennepplantage: ik zou de MKA oproepen dat ik politie ter plaatse wil. Omdat ik me niet veilig voel bijvoorbeeld, ik geef er wel een draai aan. Dan ontdekt de politie die plantage ook wel..toevallig. 998765

Primair belang is voor mij de patiënt, beroepsgeheim is er zodat iedereen toegang heeft tot zorg en dat is, voor mij althans, een hoog goed. Mocht je je daadwerkelijk onveilig voelen is de hulp inroepen van politie volledig te rechtvaardigen, echter het als smoes gebruiken om de opsporing een handje te helpen...  :-X

Overigens is het Tuchtcollege ervan op de hoogte dat er af en toe flinke druk op artsen en andere zorgverleners wordt uitgeoefend door justitie, desondanks legt zij toch strafmaatregelen voor deze schendingen op. Zie onderstaande quote uit deze uitspraak:

Citaat
Ook al is het optreden van verweerster weinig professioneel geweest, bekend is aan het College dat artsen en andere zorgverleners regelmatig menen dat zij moeten meewerken aan een verzoek om informatie te verstrekken ten behoeve van een strafrechtelijk onderzoek.
Kennelijk is het in de praktijk lastig daar weerstand aan te bieden. Alle omstandigheden in aanmerking genomen volstaat in dit geval een waarschuwing. Voorts is er aanleiding tot publicatie van deze uitspraak zoals hieronder vermeld.

P.S. misschien dit deel van de discussie verplaatsen naar een eigen topic of evt. dit topic?


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #21 Gepost op: 20 februari 2011, 12:26:53
In het geschetse voorbeeld met die aangetroffen hennepplantage: ik zou de MKA oproepen dat ik politie ter plaatse wil. Omdat ik me niet veilig voel bijvoorbeeld, ik geef er wel een draai aan. Dan ontdekt de politie die plantage ook wel..toevallig. 998765

Hetzelfde als bij een ongeval vragen (na het slachtoffer te hebben gecontroleerd) of de agent nog de alcoholcontrole moet houden of dat het slachtoffer weg kan...  998765
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 21 februari 2011, 01:45:10
Om daar op in te haken.

is er een lijstje met adressen waarbij de politie meerrijd, of gaat dat echt zoals de centralist wil?
Zo hebben wij in barneveld een adres (waar ook al 7X het MMT bij is geweest) waarbij het ambulancepersoneel elke keer weer word ontvangen met geweld, en dan buiten wacht op komst van politie. dit is nu even terug tellend 7X gebeurd dat ik weet. al die 7X kwam er ook een MMT terplaatse. de keren dat het MMT niet kwam weet ik niet hoe dit gegaan is.

selecteeren de 112 fotografen het volgen van een incident op het inzetten van een MMT... of ook wanneer het zogenaamd ''minder interessant is'' als alleen de ambulance wordt ingezet?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 22 februari 2011, 19:51:18
Hier verder over het wel of niet laten meerijden van politie bij ambulancemeldingen!  O0


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #24 Gepost op: 22 februari 2011, 20:38:56
Ik ben persoonlijk van mening, politie laten meerijden ingeval van een incident op straat dus: ongeval,onwelwording enz. Laatst was er een incident van een jongen die teveel gedronken had. Deze jongen was bewusteloos en er stond een groep jongeren van 15 man uiteindelijk hebben wij het samen met deambulancedienst moeten oplossen en geen politie gezien.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 22 februari 2011, 20:42:14
Ik ben persoonlijk van mening, politie laten meerijden ingeval van een incident op straat dus: ongeval,onwelwording enz. Laatst was er een incident van een jongen die teveel gedronken had. Deze jongen was bewusteloos en er stond een groep jongeren van 15 man uiteindelijk hebben wij het samen met deambulancedienst moeten oplossen en geen politie gezien.

Dan was de situatie gemoedelijk. Heerlijk toch?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #26 Gepost op: 22 februari 2011, 20:42:24
Ik ben persoonlijk van mening, politie laten meerijden ingeval van een incident op straat dus: ongeval,onwelwording enz. Laatst was er een incident van een jongen die teveel gedronken had. Deze jongen was bewusteloos en er stond een groep jongeren van 15 man uiteindelijk hebben wij het samen met deambulancedienst moeten oplossen en geen politie gezien.

Maar wat is de reden geweest? Had de politie geen tijd? Hadden ze de melding niet gekregen? Bij ons in de regio(AA) wordt door de MKA/CPA bij een incident op straat altijd de politie mee gealarmeerd. Echter kan het soms dat in de hectiek of drukte dat er bij in kan schieten.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #27 Gepost op: 22 februari 2011, 20:44:49
Ik ben persoonlijk van mening, politie laten meerijden ingeval van een incident op straat dus: ongeval,onwelwording enz. Laatst was er een incident van een jongen die teveel gedronken had. Deze jongen was bewusteloos en er stond een groep jongeren van 15 man uiteindelijk hebben wij het samen met deambulancedienst moeten oplossen en geen politie gezien.

Dus bij een groep jongeren is er altijd politie nodig?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #28 Gepost op: 22 februari 2011, 20:49:05
In mijn ervaring, voelt de centralist(e) 9 v.d. 10 keer feilloos aan of er politie mee moet ja of nee. De enkele keer dat ze er niet zijn, maar door ons wel gewenst: zo gepiept. En dan zijn ze er ook echt binnen enkele minuten. Want over het algemeen heerst de mentaliteit: ambulancedienst roept echt niet voor niets.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #29 Gepost op: 22 februari 2011, 20:51:55
Dus bij een groep jongeren is er altijd politie nodig?

Ligt denk ik een beetje aan de wijk. Maar in de wijk waar ik werk is dat wel handig....