Middelbrand (boerderij) Reiderwolderpolder - Finsterwolde 23-02-2011

Auteur Topic: Middelbrand (boerderij) Reiderwolderpolder - Finsterwolde 23-02-2011  (gelezen 7075 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2011, 16:01:26
Maar het zou kunnen dat afstand als variabele wel degelijk een rol heeft gespeeld bij het initiële inzetvoorstel.

Inzetvoorstellen zijn statisch en niet variabel, dus de inzet voor een bepaalde melding binnen een bepaald vak (gebied) ligt vast.

riesbruins

• Forum gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 23 februari 2011, 16:03:35
De brandweermeldingen gaan in 99% van de gevallen over P2000, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk
is dat zo?

Brandweer voertuigen worden wel eens doorgestuurd door de meldkamer als ze terug komen van een melding. En hoe zit het met de beroepsposten die aan het oefenen zijn? die worden vaak door de meldkamer opgeroepen en gaan dan rijden. Verder nemen korpsen nog wel eens voertuigen extra mee die staan dus niet in de alarmering maar worden wel ingezet.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel

bartbev

• Forum gebruiker
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #22 Gepost op: 23 februari 2011, 16:18:28
is dat zo?

Brandweer voertuigen worden wel eens doorgestuurd door de meldkamer als ze terug komen van een melding. En hoe zit het met de beroepsposten die aan het oefenen zijn? die worden vaak door de meldkamer opgeroepen en gaan dan rijden. Verder nemen korpsen nog wel eens voertuigen extra mee die staan dus niet in de alarmering maar worden wel ingezet.

Klopt gebeurd hier vaker als je auto vol hebt en je hebt genoeg over voor bijv. een hw dan nemen ze die ook alvast mee en melden dit gewoon via mobilifoon en dus ontzichtbaar voor ons tot we hem op een foto tegen komen. (ik ben nog geen hw tegen gekomen op de foto's)

en ik vond het persoonlijk een beetje kort door de bocht dat we maar geen hw inzetten omdat het ver rijden is.
als zei aankomen en roepen dan hw op dan is de hw er wel in zoon tijdsbestek dat jij die nog ruim kan in zetten.

En ook de vaste procedures hier hebben verder geen betrekking op de brand. de bevelvoerder maakt op dat moment gewoon zijn beslissingen en zegt ik heb aan 2 ts. genoeg en hoef er geen hw bij.

Tijgernest

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 23 februari 2011, 17:25:07
Finsterwolde - In de Reiderwolderpolder bij Finsterwolde heeft woensdagmiddag een grote uitslaande brand gewoed. De monumentale boerderij is volledig door de brand verwoest
Om kwart over twee werden de brandweer van Finsterwolde en Nieuweschans opgeroepen voor een boerderij brand aan de Reiderwolderpolder te Finsterwolde. Twee minuten later werd er opgeschaald naar middelbrand omdat er zich een tank met olie bevond achter in de schuur. Hierop kwam een derde tankauto uit Winschoten ter plaatse. Ter plekke stond een grote boerderij volledig in lichterlaaie, er was dan ook geen redden meer aan. Nadat de gevel om 14:45 instortte raakte deze een gasleiding en vloog deze in de brand. Dit leverde geen gevaar op en het wachtten was dan ook op Enexis. Na ongeveer anderhalf uur werd het sein "brand meester" gegeven. De brandweer is nog geruime tijd bezig geweest met nablussen.

http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/12702/grote-boerderij-volledig-verwoest-na-brand.html

Blijkbaar een woonboerderij - geen dieren meer?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 23 februari 2011, 21:00:49
Als je naar de foto's kijkt, vind ik het opvallend dat deze brand als middelbrand geclassificeerd wordt. Het lijkt toch eerder op een grote brand. Volgens mij zouden ze in andere regio's opschalen naar een grote brand.

Als je de foto's bekijkt, kun je niet alleen concluderen dat het een grote brand is, maar ook dat er weinig tot niets meer aan te redden valt. Wat is dan de meerwaarde van een 3e TS? Ook een HW had trouwens weinig kunnen uitrichten. Lijkt me logisch dat je die dan ook niet oproept.

Je kunt wel 'tig' stralen lage druk inzetten, maar je redt het pand er niet meer mee. Verder is de kans groot dat je vervolgens vooral last hebt van milieuschade. Defensief optreden betekent dus niet per definitie waterkanonnen inzetten. Het kan ook zijn 'water af' en met de handen in de broekzak gaan staan kijken.

@Tijgernest: Was een boerderij met een houtverwerkingsbedrijf in de schuur. Geen vee dus  :)

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 23 februari 2011, 21:08:30
Als je de foto's bekijkt, kun je niet alleen concluderen dat het een grote brand is, maar ook dat er weinig tot niets meer aan te redden valt. Wat is dan de meerwaarde van een 3e TS? Ook een HW had trouwens weinig kunnen uitrichten. Lijkt me logisch dat je die dan ook niet oproept.

Een brand kan nog zo groot zijn, maar als er maar 2 TS'en nodig zijn dan zal hij nooit als "groot" (of groter) gekwalificeerd worden. Deze kwalificatie heeft immers niets met de omvang van de brand te maken, maar met het in te zetten (of reeds ingezette) materieel. Een kwalificatie kun je dan ook onmogelijk afleiden van en foto, dat is simpelweg koffiedik kijken.

Lucky_stefan

• Forum gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 23 februari 2011, 21:22:24
Tekst op 112nederland/112groningen.nl is aangepast. één van de bewoners is nog niet getraceerd en dus vermist.

Siebert

• Forum gebruiker
Reactie #27 Gepost op: 23 februari 2011, 22:22:08
Een brand kan nog zo groot zijn, maar als er maar 2 TS'en nodig zijn dan zal hij nooit als "groot" (of groter) gekwalificeerd worden. Deze kwalificatie heeft immers niets met de omvang van de brand te maken, maar met het in te zetten (of reeds ingezette) materieel. Een kwalificatie kun je dan ook onmogelijk afleiden van en foto, dat is simpelweg koffiedik kijken.

Met 'groot' bedoelde ik in dit geval niet de opschaling (nu ik mn eigen zin teruglees, is die idd niet zo duidelijk...).
Wat ik bedoelde aan te geven, is dat een brand op foto's nog zo groot kan lijken, als een 3e TS geen meerwaarde heeft, is het logisch om het gewoon op middelbrand te houden.

gr Siebert

erik 67

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #28 Gepost op: 23 februari 2011, 22:28:33
Brand verwoest boerderij, bewoner vermist
FINSTERWOLDE -  Bij een brand in Finsterwolde is woensdagmiddag een boerderij volledig in vlammen opgegaan. Een bewoner wordt vermist.

Een omwonende meldde dat hij rook onder het dak van de boerderij aan de Reiderwolderpolder vandaan zag komen. Kort daarna sloegen de vlammen uit het dak.

Zowel de brandweer als politie hadden op dat moment nog geen reden om aan te nemen dat er personen in de woning zouden zijn. Daarnaast was de brand zo hevig dat het voor de brandweer onmogelijk was om het pand binnen te gaan.

Aan het eind van de middag werd duidelijk dat er geen contact gelegd kon worden met één van de bewoners. Het is onduidelijk of hij op het moment van het uitbreken van de brand in de boerderij was. De andere bewoners zijn door de politie opgevangen.

Het historische pand, bestaande uit een woonhuis en aangrenzende schuur, werd volledig door de brand verwoest. De brandweer is uren bezig geweest met het nablussen. Het pand is grotendeels ingestort.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/9107510/__Bewoner_vermist_na_brand__.html

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2011, 23:30:32
p2kflex
23:27:22 23-02-11GROUP-1tel contact ac.
0401210BRW Groningen (Finsterwolde - Commando)
0401998BRW Groningen (Monitorcode)
p2kflex
23:30:36 23-02-11GROUP-1Pr 2 Nacontrole REIDERWOLDERPOLDER 27 FINSTERWOL 2932 AP:
0401231BRW Groningen (Finsterwolde - Blusploeg)
0401239BRW Groningen (Finsterwolde - Kazernetechniek)
0401322BRW Groningen (Winschoten - TS-2932)
0401998BRW Groningen (Monitorcode)