KNRM brengt misbruik van hulp in rekening

Auteur Topic: KNRM brengt misbruik van hulp in rekening  (gelezen 3232 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Gepost op: 8 mei 2011, 10:56:16
Een sportvisser met motorpech, die zich doelbewust van de Belgische kust naar Nederland liet drijven om zich daar kosteloos te laten helpen, zal van de KNRM de rekening gepresenteerd krijgen wegens misbruik. De KNRM geeft daarmee een signaal, dat kosteloze hulpverlening ook grenzen kent.

Afgelopen vrijdag kreeg de sportvisser 70 kilometer uit de kust van België motorpech en vroeg de kustwacht in Oostende om hulp. Deze bood hulp aan om naar Zeebrugge te worden gesleept. Dit weigerde de visserman, die verder niet in nood verkeerde, omdat hij naar de Roompot in Nederland gesleept wilde worden. Ook de aangeboden betaalde sleepboothulp naar de Roompot door Multraship uit Terneuzen werd afgewezen. De sportvisser gaf vervolgens aan zich op de vloedstroom naar Nederlands zeegebied te laten drijven om daar via de Nederlandse Kustwacht de kosteloze hulp van de KNRM in te roepen om dan alsnog op de gewenste plaats van bestemming te komen. Het kustwachtcentrum kon na hardnekkige weigering van betaalde hulp, niet anders doen dan de procedures volgen en het reddingstation Neeltje Jans alarmeren. De reddingboot met de bemanning is hiervoor enkele uren in touw geweest.
De KNRM, die van de situatie op de hoogte was, beschouwt dit als misbruik en zal voor de sleephulp een tarief van € 2.300,- per uur in rekening brengen. Er wordt aangifte gedaan van misbruik van hulpverleningsdiensten.




SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2011, 11:17:42
Op zich een heel goed signaal, maar ik vraag me toch af of het niet de Kustwacht is die de kosten in rekening moet brengen?
Het is immers de Kustwacht die de keuze maakt de KNRM hiervoor in te zetten en te alarmeren.

Als de schipper namelijk weigert te betalen wordt de KNRM nu geconfronteerd met de complexe en vooral kostbare juridische trajecten.
Of neemt de Kustwacht dat dan over?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2011, 23:47:31
Op zich een heel goed signaal, maar ik vraag me toch af of het niet de Kustwacht is die de kosten in rekening moet brengen?
Het is immers de Kustwacht die de keuze maakt de KNRM hiervoor in te zetten en te alarmeren.

Als de schipper namelijk weigert te betalen wordt de KNRM nu geconfronteerd met de complexe en vooral kostbare juridische trajecten.
Of neemt de Kustwacht dat dan over?
Dit is voor zover ik weet een unieke situatie. Hoe het afloopt is m.i. koffiedik kijken.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #3 Gepost op: 9 mei 2011, 10:39:20
Interessante move van de KNRM, zeker iets om te volgen  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #4 Gepost op: 9 mei 2011, 13:21:53

De KNRM, die van de situatie op de hoogte was, beschouwt dit als misbruik en zal voor de sleephulp een tarief van € 2.300,- per uur in rekening brengen

Lijkt me sterk dat dit stand gaat houden voor een rechter. Ze waren van de situatie op de hoogte en besluiten toch over te gaan tot slepen. En dan achteraf met 2300 euro per uur op de proppen komen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2011, 14:29:56
Dat ligt er aan, als ze bij het bootje aankomen en meteen duidelijk maken aan meneer dat hij versleept wordt maar dat het 2300 euro per uur kost...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2011, 09:43:08
Is niet voor het eerst dat zo'n situatie voorkomt! Bij Hoek van Holland is dit ook al is gebeurd. Schip is toen voor ter heijde stil gelegd want zijn vriend zou hem op komen halen! Later riep de beste van de hulp van KNRM Scheveningen in om hem naar huis te slepen! Hier mogen ze van mij echt dikke rekeningen voor presenteren!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!