HOGE en Waterhulpdienst.nl via P2000 meegealarmeerd door KWC?

Auteur Topic: HOGE en Waterhulpdienst.nl via P2000 meegealarmeerd door KWC?  (gelezen 9337 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2011, 17:33:28
Het is te gevaarlijk, ik ben voor realistisch oefenen, maar je moet het gevaar niet opzoeken. Bovendien is het verboden om zonder radar te varen in dichte mist.  Opgeroepen voor een hulpverlening heb je daar vrijstelling voor, maar voor een oefening heb je die niet. Als er wat gebeurt ben je de sjaak. In de oefening zat het opzoeken van een bootje in brand, positie onbekend. Het zou zo maar een dagenlange oefening kunnen zijn geworden.  0098


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2011, 18:00:33
Het is te gevaarlijk, ik ben voor realistisch oefenen, maar je moet het gevaar niet opzoeken. Bovendien is het verboden om zonder radar te varen in dichte mist.  Opgeroepen voor een hulpverlening heb je daar vrijstelling voor, maar voor een oefening heb je die niet. Als er wat gebeurt ben je de sjaak. In de oefening zat het opzoeken van een bootje in brand, positie onbekend. Het zou zo maar een dagenlange oefening kunnen zijn geworden.  0098

Waar staat dit?

Dit is in principe alleen voor beroepsvaart die aan bepaalde criteria voldoen, en op sommige stukken water (ik geloof Westerschelde ed, maar ik kan ernaast zitten).


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2011, 18:54:11
Waar staat dit?

Dit is in principe alleen voor beroepsvaart die aan bepaalde criteria voldoen, en op sommige stukken water (ik geloof Westerschelde ed, maar ik kan ernaast zitten).

in het bpr:

Artikel 6.29. Algemene bepalingen voor het varen bij slecht zicht
1.Deze afdeling is alleen van toepassing bij slecht zicht.
2.Een schip vaart op radar, indien het gebruik maakt van radar voor het varen bij slecht zicht.
3.Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet een schip bij slecht zicht op radar varen. Op deze vaarwegen moet een schip dat niet op radar kan varen op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen.

Nu wordt in de bijlage het Gooimeer  (wel de betonde geul in het buitenIJ) niet specifiek genoemd, maar je moet nog altijd ook voldoen aan goed zeemanschap. Het getuigt niet van goed zeemanschap een oefening te houden met een dergelijk aantal boten met niet of nauwelijks zich. Overag zie je nog iets, in de nacht zie je geen moer en wordt verblind door je eigen verlichting.

In de mist varen op zich is al moeilijk genoeg en kan ook zonder dat er nog allerlei andere moeilijke oefendoelen bij komen kijken.

Maar daar ging het nu niet om en waar het wel om gaat kan ik helaas niet vertellen, dan verklap ik te veel, maar het zijn voldoende hot items met een hoge moeilijkheidsgraat voor alle partijen dat slecht zich er niet nog even bij kan. Didactisch gegeven is dat je satpsgewijs van bekend naar onbekend gaat en niet in een keer naar het hoogstbereikbare. Een moeilijke, zware oefening met veel aan discussie onderhevige leerdoelen bij geen zicht.
 0098


Citaat
1. de Maasmond, alsmede de havens aan deze vaarweg;
2. de Nieuwe Waterweg, alsmede de havens aan deze vaarweg;
3. de Nieuwe Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
4. de Koningshaven, alsmede de havens aan deze vaarweg;
5. de Hollandsche IJssel;
6. het Zuiddiepje, alsmede de havens aan deze vaarweg;
7. de Oude Maas, alsmede de havens aan deze vaarweg;
8. het Hartelkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
9. het Calandkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
10. het Beerkanaal, alsmede de havens aan deze vaarweg;
11. de Noord;
12. de Beneden-Merwede;
13. de Boven-Merwede;
14. de Nieuwe Merwede;
15. de Dordtsche Kil en daarop aansluitend de vaarweg naar het Industrie- en Havenschap Moerdijk, alsmede de havens aan deze vaarwegen en de haven van dat Industrie- en Havenschap;
16. het Zuid-Hollandsch Diep;
17. het Hollandsch Diep;
18. de Schelde-Rijnverbinding;
19. het Volkerak, het Zuid-Vlije en de Krammer beoosten de Krammersluizen;
20. het vaarwater van de Krammer, Zijpe, Keeten en Oosterschelde tussen de Krammersluizen en de ingang van het Kanaal door Zuid-Beveland;
21. het Kanaal door Zuid-Beveland;
22. het Noordzeekanaal en de zijkanalen daarvan met inbegrip van de Voorzaan noordwaarts tot aan de Zaansluizen en het IJ, alsmede de havens aan deze vaarwegen;
23. de vaarweg ten westen van de Noordzeesluizen te IJmuiden;
24. het Afgesloten-IJ;
25. het betonde vaarwater van het Buiten-IJ;
26. het Amsterdam-Rijnkanaal;
27. het Lekkanaal;
28. de Geldersche IJssel;
29. de Twenthekanalen;
30. het Keteldiep;
31. de vaarweg tussen de zee en de haven van Den Helder, alsmede deze haven;
32. de vaarwegen tussen de zee en de havens aan de Waddenzee, alsmede de havens, niet zijnde voorhavens van sluizen;
33. de havens van Termunten, van Delfzijl, van Hefshuizen (Eemshaven) en van Scheveningen;
34. de havens en voorhavens die met de Westerschelde in open verbinding staan.
.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2011, 19:45:22
Om terug te komen op de alarmering voor HOGE en de waterhulpdienst.nl: Het is waarschijnlijk zo dat het RAC na alarmering (je gaat geen reddingsboten alarmeren die uitgemeld zijn) pas te horen heeft gekregen dat de Nikolaas Wijsenbeek met motorpech kampte. Dat Naarden niet uit kon varen was wel bekend, in plaats daarvan wordt de Reddingsbrigade Blaricum gealarmeerd.

Vervolgens belt de RAC, dat te horen heeft gekregen dat de Nikolaas Wijsenbeek motorpech heeft, de kustwacht met de mededeling dat slechts één boot kan varen vanuit de andere kant van het Gooimeer: De Blaricum 1.

Daarop besluit de kustwacht dat dit zich niet echt verhoudt tot een zoekaktie naar een vaartuig verdwaald op het IJ- Marker-of Gooimeer in dikke mist en alarmeert de Seeker erbij. Seeker? Waarom dan ook niet de Blizzartd en de Blaricum 1 en als laatste ook Marken er bij gealarmeerd. Hier geldt het credo van de Kustwacht, er is wat aan de hand dus er moet wat naar toe.

Allemaal goed gewerkt!


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2011, 23:24:04
Is het nu zo dat de hoge en de waterdienst ook een p2000 pieper heeft met eigen meldcode of is dit via een andere weg gegaan?


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #15 Gepost op: 24 februari 2011, 23:57:45
in het bpr:

Artikel 6.29. Algemene bepalingen voor het varen bij slecht zicht
1.Deze afdeling is alleen van toepassing bij slecht zicht.
2.Een schip vaart op radar, indien het gebruik maakt van radar voor het varen bij slecht zicht.
3.Op de in bijlage 9 vermelde vaarwegen moet een schip bij slecht zicht op radar varen. Op deze vaarwegen moet een schip dat niet op radar kan varen op de dichtstbijzijnde daarvoor geschikte plaats gaan stilliggen.


Lang verhaal kort, er mag ter plaatse dus gewoon gevaren worden.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2011, 09:44:00
Het zit blijkbaar iets anders dan we dachten. Mijn collega's hebben een mail gehad waarin werd verteld dat het KWC een nieuw alarmeringssysteem gebruikt. Dit systeem is geintegreerd in het systeem dat de incidenten bijhoud. het lijkt op dat van de brandweer en ik heb begrepen dat het zo werkt:

Net zoals vroeger koppelt dat systeem eenheden aan een incident, alleen vroeger zag je dat niet van buiten. Nu wel, omdat het systeem de lichtkrantcode over p2000 uitstuurd bij elke nieuwe koppeling. Dit is geen alarmering maar een automatisch gevolg van een handeling van de operator bij de kustwacht.
Als de kustwacht een eenheid alarmeert staat de eenheid direct in de melding. Als een eenheid via een andere weg aan het incident wordt toegevoegd, wordt dus alleen de lichtkrantcode uitgestuurd.

Even kijken naar gisteren zou het dus zo hebben gewerkt:

1 -Een AC alarmeert KNRM Huizen en een brigadeboot in Blaricum. De kustwacht heeft geen eenheden automatisch aan het incident gekoppeld want het heeft niet zelf gealarmeerd.

2 -De Seeker belt naar de kustwacht dat het ook gaat varen op het incident (het KWC heeft, begreep ik van henk, al gehoord dat Huizen niet gaat varen en accepteerd die hulp) De Seeker wordt aan het incident toegevoegd. De lichtkrantcode gaat er vanzelf uit:
12:44:01 24-02-11  Prio 1, Vaartuig de weg kwijt, SEEKER
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)


3 -het KWC koppelt ook Blaricum aan het incident. Deze hebben dus gebeld of gemeld op VHF16 dat ze reageren:
12:45:46 24-02-11  Prio 1, Vaartuig de weg kwijt, SEEKER,BLAR1
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)


4 -Ook de Blizzard biedt hulp aan en de Kustwacht accepteert die, de Blizzard wordt ook gekoppeld:
12:47:22 24-02-11  Prio 1, Vaartuig de weg kwijt, SEEKER,BLAR1,BLIZ
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)


5 -De kustwacht alarmeert marken. Omdat de kustwacht zelf over p2000 alarmeert staat de eenheid van marken meteen in de melding en aan het incident gekoppelt:
p2kflex
12:52:01 24-02-11-ALPHA-Prio 1, Vaartuig de weg kwijt, SEEKER,BLAR1,BLIZ,MKN1
1735099Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735468Kustwachtcentrum (KNRM Marken) (Bemanning Frans Verkade)


Wat in de lichtkrant staat is dus geen alarmering maar een koppeling aan het incident. Als er geen alarmeringscode voor de eenheid meegestuurd is, dan is de eenheid niet door de kustwacht gealarmeerd maar op een andere manier (via bijvoorbeeld een AC, eigen waarneming, melding direct bij de eenheid binnengekomen, hulp aangeboden na meelezen p2000)

Wat in de topictitel staat klopt niet helemaal, want Hoge en waterhulpdienst zijn niet over p2000 door de kustwacht gealarmeerd. Wat je hieruit kunt concluderen is: "Hoge en Waterhulpdienst ingezet bij incident"


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2011, 10:56:28
Ik heb de kustwacht even gebeld en het verhaal van wadlopertje klopt helemaal. Het doel is dat de KNRM IJmuiden weet wat er gaat varen. Elke keer als er weer een reddingsboot aan het incident gekoppeld wordt verschijnt dat op de lichtkrant en bij de volgende alarmering.
Eigenlijk zouden ze de lichtkrant op het RAC ook automatisch aan moeten sturen.

In dit geval kwam het systeem goed goed uit, om dat de Nikolaas Wijsenbeek stuk was en Reddingsbrigade Naarden geen mensen had en de Frans Verkade op papier dan slechts OSC over de Blaricum 1 geweest was.
Bedankt voor je uitleg wadlopertje!


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #18 Gepost op: 3 april 2011, 15:30:59
p2kflex
15:22:40 03-04-11-ALPHA-Prio 1, Zwemmer in problemen / vermist, P-87,SEEKER
1735098Kustwachtcentrum (Lichtkrant KWC Den Helder)


Ja Henk je kan me nu nog meer vertellen. ;D ;D ;D :D ;D


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #19 Gepost op: 3 april 2011, 15:40:57
p2kflex
15:22:40 03-04-11-ALPHA-Prio 1, Zwemmer in problemen / vermist, P-87,SEEKER
1735098Kustwachtcentrum (Lichtkrant KWC Den Helder)


Ja Henk je kan me nu nog meer vertellen. ;D ;D ;D :D ;D

Idd Henk, ik zit te wachten op een live verslag. Waarom heb je nog geen webcam met up-link op de boeg van de Seeker zodat we je kunnen volgen/ aansturen?

Oja en waarom heb je nog steeds geen AIS? Kan de Blaricum-1 wel zien varen.
Elke hulpverlening start met communicatie.