Regels wat betreft BHV-ploeg

Auteur Topic: Regels wat betreft BHV-ploeg  (gelezen 5008 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sjonny20

• Forum gebruiker
Gepost op: 24 februari 2011, 16:45:25
hallo,
ik ben werkzaam op een golfbaan die 72 ha bos en heide beslaat, gemiddeld lopen er zo'n 100 man in de baan op een mooie zomerdag.
echter is hier niks geregeld als het aan komt op BHV of EHBO, (er is 1 ehbo'er op zon dag aanwezig.) nu is mijn vraag wat zijn de verplichtingen van uit de overheid in zo'n geval. is het verplicht een BHV ploeg te hebben en uit hoeveel mensen zou zon ploeg moeten bestaan.

ik heb dit onderwerp aangesneden en ik moest dit uit gaan zoeken daarom plaats ik dit hier.
is er iemand die mij hierbij kan helpen.

met vriendelijke groet

jean marc

(EHBO)

• Forum gebruiker
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2011, 17:14:01
Ik ben geen BHV deskundige, maar volgens mij is de regel bij 25 personen 1 BHV'er. En op een golfbaan gelden die regels ook, maar op dit forum zijn er ook andere deskundigen dus laat ik dat, maar aan hen over.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  

Gijs

• Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2011, 17:28:54
Het aantal bedrijfshulpverleners dat nodig is om te komen tot een adequate BHV is een kwestie van maatwerk. Toch is het handig om een indicatie te hebben van het benodigde aantal BHV’ers. Deze methode helpt je daarbij.

Je kunt de operationele sterkte per dagdeel (=het totaal aantal BHV’ers) berekenen met de formule:

0,02 x P x K x O

waarbij:
P (persoonsfactor) = MR + MN + BR + BN.
K (niet-zelfredzamenfactor) = P : (MR + BR).
O (operationaliteitsfactor) = BWU : NWU.

P wordt bepaald door het totale aantal aanwezigen:

MR = aantal zelfredzame medewerkers.
MN = aantal niet-zelfredzame medewerkers.
BR = aantal zelfredzame bezoekers (cliënten, kinderen, ouders).
BN = aantal niet-zelfredzame bezoekers (cliënten, kinderen, ouders).

K wordt bepaald door de persoonsfactor (P) te delen door de som van het aantal zelfredzame medewerkers en bezoekers.

O is de afwezigheid van BHV’ers als gevolg van verlof, ziekte, zwangerschap, ploegendienst, werkafspraken buiten het gebouw, etc.

BWU = bruto aantal werkuren (= 52 x voltijd aantal uren per week).
NWU = netto aantal werkuren (= bruto aantal uren minus aantal afwezigheidsuren door vakantie, gemiddeld verzuim, werkafspraken, etc.).
Bij instappen begint de inzet.

sjonny20

• Forum gebruiker
Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2011, 18:30:36
oke bedankt, ik zal een voorbeeld schetsen hoe het er bij ons aan toe gaat;

gem. 100 man op een zomerdag.
gem. leeftijd van de leden is 65+
en over het algemeen zijn er vaak leden die niet goed ter been zijn.
de opp. is 72 ha.
werknemers die dagelijks (ex het weekend) aanwezig zijn en kennis van de baan hebben zijn er gem 5 of 6 per dag.
risico's zijn hartfalen bij leden, bosbrand, vliegende golfballen. (risico's alleen in de baan)

er zijn meerdere vaste werknemers maar die hebben weinig tot geen kennis van de baan.

hoe zou de onderstaande formule hier op toegepast kunnen worden? want die snap ik niet echt haha(srry :D)

peter@bosmanopleidingen.n

• Nieuwe gebruiker
  • *
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2011, 08:38:03
Hallo Jean Marc,

Naast de rekenmethode blijft het ook een gevoelsmatige zaak. Belangrijk is denk ik voor jullie dat er altijd 1 BHV-er aanwezig is en dit gedurende 7 dagen in de week. Nou zal dit niet helemaal lukken, maar probeer dit (zeker voor de drukke periodes) zo goed mogelijk in te vullen. Het kan zijn dat je in de praktijk dus misschien wel de 5 vaste krachten allemaal op moet leiden, maar misschien dat je met 2 ook voldoende hebt. Het gaat altijd om de afweging van de kansinschatting dat iets gebeurd ten opzichte van de schade die ontstaat.

Voor meer informatie mag je mij altijd bellen of mailen.

M.vr.gr.

Peter Bosman
www.bosmanopleidingen.nl
T 0316-584400

RuudF

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2011, 10:25:39
Hallo Jean Marc,

Ongeacht het aantal aanwezigen zou ik je willen adviseren om je baanmarshals te voorzien van een BHV opleiding. Alsmede de vaste medewerkers, hun gebrekkige baan kennis kan snel bijgespijkerd worden....maar indien er echt eens een calamiteit gebeurt heb je handen tekort...je hebt immers ook opvang en begeleiding van de hulpdiensten nodig!! Of hoe krijg je een slachtoffer van de baan af naar de ambulance??
De baanmarshals zijn over het algemeen het eerste ter plaatse en hebben ook een goede kennis van de baan. Je kunt ervoor kiezen om deze baanmarshals te voorzien van een AED op hun Golfkarretje opdat deze zo snel mogelijk aanwezig is op de baan in geval van een calamiteit, een tweede AED zo ik in het clubgebouw plaatsen.

Succes.

Ruud

brt

• Junior gebruiker
  • **
  • BIG is Beautiful
Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2011, 19:21:50
Hallo Jean Marc,

Dat de gemiddelde leeftijd van de leden 65+ is wil natuurlijk niet zeggen dat ze niet zelf redzaam zijn,
ik denk dat er weinig mensen met rolator of rolstoel op de golfbaan lopen.
Voor wat betreft de AED speelt de leeftijd natuurlijk wel een factor.

Als ik de formule van Gijs goed begrepen heb en uitga van 8x personeel, 100 leden waarvan max. 10 niet zelfredzaam zijn kom ik op 3 BHV-ers.

Mede door het oppervlak lijkt mij de aanwezigheid van 3 BHV-ers per dienst niet overbodig (zie ook het stukje van 'RuudF').
Ik denk ook dat het gezien de aard van het bedrijf een pré is om mensen een volledige ehbo opleiding te laten volgen.

Maar mijn beste advies is toch laat professionals naar de situatie kijken zij kunnen advies geven en gelijk een offerte doen
voor de opleiding en als het er nog niet is een ontruimingsplan.
Bedenk ook hoe je met elkaar gaat communiceren en de hulpverlening uitvoerd,
ik weet dat men op een golfbaan nogal waarde hecht aan rust en stilte.
Keep it simple

peter h

• Forum gebruiker
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #7 Gepost op: 5 maart 2011, 18:37:56
Jean Marc,

volgens de Arbowet dient de BHV zodanig zijn georganiseerd, dat er bij een incident (calamiteit) binnen enkele minuten !! adequate hulp geboden kan worden.
op een terrein van 72 hectare lijkt mij 1 BHV-er onvoldoende.. bovendien dient er ook hulp geboden te worden als die ene BHV-er wat overkomt.
verder hangt het af van de aard en inhoud van het "complex" (de golfbaan, met haar gebouwen / restaurant met keuken, oplaadstation van de golfkarretjes etc) , en dient het restrisico zoveel mogelijk te worden afgedekt. Dit is dus het restrisico wat uitkomt na het uitvoeren van een R,I en E. (Risico Inventarisatie en Evaluatie) .
en dan kan het zijn dat je dus alle personeelsleden moet opleiden tot BHV-er, of misschien het LEH-gedeelte van de BHV wel moet uitbreiden tot een complete EHBO-cursus.

Succes!

Peter