Wel / geen ambulances op de busbaan

Auteur Topic: Wel / geen ambulances op de busbaan  (gelezen 15920 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #50 Gepost op: 28 januari 2012, 09:15:29
Verloskundigen? Voor medische hulp hebben we de ambulancedienst met (indien een A1 urgentie) vrijstelling voor de busbaan, en als er echt nood aan de man (of in dit geval vrouw) is kan de verloskundige begeleidt worden door de politie.

Het moge duidelijk zijn dat jij nog geen kinderen/zwangere vrouw hebt.  ;D

In Nederland worden normale bevallingen nog vaak thuis begeleid door verloskundigen en als (aanstaande) papa belt wil je toch wel dat ze binnen redelijke tijd komen  ;)


Ambu ALS

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #51 Gepost op: 28 januari 2012, 13:54:23
In NOG hebben we een bericht op AmbuWeb geplaatst dat ambulances overal mogen rijden naar inzicht van de ACH.
Dat de provincie Gelderland daar recent anders overdenkt is belachelijk. Er is een motie en die moet m.i. gewoon worden uitgevoerd.
De argumenten zijn ook flauwekul. Op kosten van de Provincie zijn alle ambulances in Gelderland uitgerust met KAR. Precies dat kastje wat je ook nodig hebt om bijvoorbeeld verkeerslichten (en negen-ogen) te beïnvloeden. Even via GPRS de coderingen van het OV inlezen en een paar uur later worden alle ambulances herkent op de busbanen. Nee, zegt de Provincie Gelderland, we gaan een onderzoek doen. De ware reden is gewoon pijnlijker: lokale overheden lopen nogal achter met de implementatie van KAR. Daar hebben ze nog VETAG liggen in sommige busbanen. Dat is nog uit de tijd dat de ambulance een postduif gebruikte om een SITRAP te doen.

Ik zeg: er op aan laten komen en de eerste dagvaardingen zullen spoedig de deur uit gaan.
Kunnen we eens zien wie er nu de baas is, ik, de gemeente, de provincie of de minister.
Ik zet in op de laatste ;-)

Ik realiseer mij dat het wat gefrustreerd klinkt, maar ik vind het te zot voor woorden dat lokale bestuurders 1-2-3 landelijk beleid aan de kant schuiven en daarmee impliciet mede-verantwoordelijk worden voor de gevolgen.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #52 Gepost op: 3 maart 2012, 21:25:44
Busbanen beschikbaar  

De RAD Hollands Midden is de initiatiefnemer geweest voor het aanvragen van een ontheffing namens alle ambulancediensten in de Provincie Zuid Holland. Woordvoerder van de ambulancedienst Johan van Rhijn vertelt dat het iedereen die hij hierover sprak, verbaasde dat ambulances niet op de busbaan mogen rijden zonder zwaailicht en sirene, maar volgens de wetgeving (RVV) mocht het gewoon niet! Dat was voor ons de reden om een algehele ontheffing aan te vragen bij de grootste wegbeheerder uit onze regio, de Provincie Zuid Holland.’’

Wegbeheerders mogen op grond van de wet een ontheffing verlenen. Van Rhijn: ‘’het had nog heel wat voeten in aarde, voordat we voor een deel van de regio, een klein aantal wegen en voor een beperkte periode een proef voor elkaar hadden. Uiteindelijk heeft de motie Elissen die eind 2011 is aangenomen in de Tweede Kamer, waarin een algehele ontheffing voor ambulances op busbanen werd bepleit, de zaak in een stroomversnelling gebracht. De proef is nu omgezet in een heuse ontheffing!’’ De Provincie Zuid Holland is de eerste wegbeheerder die vooruitloopt op de toekomstige wetgeving.

De vraag naar ambulancezorg neemt jaarlijks toe en het aantal beschikbare ambulances groeit niet. Dit vraagt dus om een zo efficiënt mogelijk gebruik van ambulances. Alle zeilen moeten worden bijgezet, om op tijd aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Het gebruik van busbanen helpt om ambulances op tijd op de juiste plek neer te kunnen zetten, zodat de aanrijdtijd van ambulances altijd zo kort mogelijk is. Van Rhijn: onze ambulancedienst heeft al sinds 2005 een positie in de top 3 van Nederland, als het gaat om haar prestaties. Dat willen we graag zo houden’’.

Nog een belangrijk winstpunt is het comfort van de patiënt. Het remmen en optrekken met een ambulance kan voor een zieke of pijnlijke patiënt heel vervelend zijn. Nu via de busbaan gereden kan worden kan het vervoer nog geleidelijker worden uitgevoerd.

De volgende stap zal nu zijn, dat aan de overige wegbeheerders in Zuid Holland het verzoek zal worden voorgelegd om het goede voorbeeld van de Provincie te volgen. Van Rhijn: ‘’een ontheffing op de provinciale wegen is natuurlijk mooi, maar toestemming op alle busbanen in Zuid Holland of liever nog in heel Nederland is natuurlijk nog beter!’’ Door de RAD Hollands Midden zal in ieder geval worden ingezet op een zo breed mogelijke ontheffing.
http://www.radhm.nl/index.php/home/132-busbanen-beschikbaar


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #53 Gepost op: 3 maart 2012, 21:50:51
Ja mee eens !
Het zou mooi zijn als verloskundigen dan wel een klein oplichtend bordje in de auto hebben met "Spoed Verloskundige" oid erop zodat andere weggebruikers zien waarom dit voertuig op een busstrook rijdt, tevens makkelijk herkenbaar voor politie die dan evt. kan assisteren met de rit.

Een taxi mag wel met 80 in de spits over een busstrook om vervolgens op Centraal Station achter in de rij staat en de verloskundige met een spoedrit naar een klant staat in de file..
Belachelijk toch ?
Reactie op een iets verouderd bericht: de verloskundigen in Enschede mogen gebruik maken van de busbaan op het moment dat zij in een opvallende auto rijden. De auto wordt ter beschikking gesteld aan de dienstdoende verloskundige en is bestickerd met een opvallend soort "reclame" (geen striping o.i.d.). Het is dus niet zo dat een willekeurige verloskundige in een privé auto over de busbaan kan crossen.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #54 Gepost op: 15 november 2012, 16:21:35
Ik ben op mijn werk de ontheffingen aan het bestuderen en kom er dus achter dat mijn monteurs ontheffing hebben voor het rijden op de busbaan (voor het uitvoeren van werkzaamheden). Verbazend dus dat het voor ambulances een stuk moeilijker is!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,047
    • Harm Infra Transport
Reactie #55 Gepost op: 15 november 2012, 16:39:06
Ik ben op mijn werk de ontheffingen aan het bestuderen en kom er dus achter dat mijn monteurs ontheffing hebben voor het rijden op de busbaan (voor het uitvoeren van werkzaamheden). Verbazend dus dat het voor ambulances een stuk moeilijker is!

In het kader van IM en van de meeste gemeenten hebben wij ook ontheffingen om van en naar de afzettingen te komen, dus ja idd het is vreemd dat ambu's die niet hebben.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #56 Gepost op: 15 november 2012, 19:59:12
Had niet anders verwacht HIT in Nederland regeltjes land.
Vreemd dat ambu's het niet hebben vind ik nog zacht uitgedrukt wil het eerder schokkend of onbegrijpelijk noemen.
Als ik agent zou zijn zou ik denken "Een ambucheuffeur kiest niet voor niets de busbaan om er op te rijden".
Zou hem i.i.g. geen stop- of volgteken geven om te kijken of hij er wel een ontheffing voor heeft.

Een vaste uitspraak van mij is "Ik doe het niet omdat de kerstman het zo leuk vind".
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen