Wel / geen ambulances op de busbaan

Auteur Topic: Wel / geen ambulances op de busbaan  (gelezen 15945 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2011, 20:42:21
Nooit problemen hiermee. Bij een verkeersopstopping gaan we in overleg met de MKA met blauw verder. Je wilt niet met patiënt in een file staan o.i.d. Bij verslechtering van conditie patiënt wil je echt niet in een opstopping staan...dus ik zie het ''busbanenprobleem'' niet. En onder het mom van ''glijdend rijden'' kun je heel veel. Rotterdam pak ik vrijwel altijd de busbaan. (want altijd veel verkeersaanbod)

Edit: is er geen verslechtering van een patiënt mogelijk, gooi je het onder het kopje: inzetbaarheid. Hoe langer een A-wagen bezig is met een rit, des te minder dekking heb je in je verzorgingsgebied.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2011, 22:31:49
Zoals die lange zegt, de politie zal de laatste zijn die een ambu over de busbaan zal gaan bekeuren. Het is natuurlijk wel prettig om het officieel geregeld te hebben, maar bang voor een bon? Neuh...
Daar ben ik ook niet bang voor... maar ik heb graag een goed verhaal als ik (om het plastisch uit te drukken) iemand "uit de voeding rij" en voor die groene tafel achter het houten hekje sta... daar zit mijn probleem.....


Nooit problemen hiermee. Bij een verkeersopstopping gaan we in overleg met de MKA met blauw verder.

Je meldt het alleen aan de MKA, de bemanning beslist en is verantwoordelijk... En voor een status na CABG +5 ga ik echt niet met spoed rijden, mijn werk is al gevaarlijk genoeg....

Je wilt niet met patiënt in een file staan o.i.d. Bij verslechtering van conditie patiënt wil je echt niet in een opstopping staan...dus ik zie het ''busbanenprobleem'' niet. En onder het mom van ''glijdend rijden'' kun je heel veel. Rotterdam pak ik vrijwel altijd de busbaan. (want altijd veel verkeersaanbod)

De busbanen heb ik in de stad vrijstelling voor, daarbuiten gebruik ik ze bijna niet, ook omdat ik niet overal weet waar ik er wel of niet vanaf kan...



Edit: is er geen verslechtering van een patiënt mogelijk, gooi je het onder het kopje: inzetbaarheid. Hoe langer een A-wagen bezig is met een rit, des te minder dekking heb je in je verzorgingsgebied.

Dekkingsproblemen zijn voor de meldkamer, niet voor de individuele ambulancebemanning... Ik ga niet met spoed rijden omdat de meldkamer heeft zitten slapen ;) Je zult ergens tegenaan rijden, en tegen de rechter mogen vertellen waarom je met blauw reed
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2011, 22:33:04
Gelukkig hebben wij in groningen ontheffing om over de busbaan te rijden. Ook hebben wij een v-tag aanboord om stoplichten op groen te zetten.


Isis

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2011, 22:39:59
Een v-tag, is dat een soort afstandsbediening voor verkeerslichten  ???
Onder welke omstandigheden mag je daar dan gebruik van maken?


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #14 Gepost op: 25 februari 2011, 23:05:55

Dekkingsproblemen zijn voor de meldkamer, niet voor de individuele ambulancebemanning... Ik ga niet met spoed rijden omdat de meldkamer heeft zitten slapen ;) Je zult ergens tegenaan rijden, en tegen de rechter mogen vertellen waarom je met blauw reed

En hier zie ik een verschil met stedelijk en landelijk.  ::)


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2011, 23:32:39
Een v-tag, is dat een soort afstandsbediening voor verkeerslichten  ???
Klopt, en zo zijn er meerdere systemen om VRI's te beïnvloeden. Zie bijvoorbeeld het verhaal van wesses over het KAR systeem: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=40212.msg823542#msg823542
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2011, 23:44:51
Waarbij dat dus niet speciaal voor de ambu's is, ook de bussen in de stad gebruiken het (Groningen)


YNPD

  • Agent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 393
Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2011, 23:58:14
Daar ben ik ook niet bang voor... maar ik heb graag een goed verhaal als ik (om het plastisch uit te drukken) iemand "uit de voeding rij" en voor die groene tafel achter het houten hekje sta... daar zit mijn probleem.....


Daar heb je een sterk punt.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2011, 12:13:05
Een v-tag, is dat een soort afstandsbediening voor verkeerslichten  ???
Onder welke omstandigheden mag je daar dan gebruik van maken?

Ik kan me indenken dat het gekoppeld is aan het OGS, maar dat zal Isis ongetwijfeld beter kunnen uitleggen
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2011, 13:12:46
Je wilt niet met patiënt in een file staan o.i.d. Bij verslechtering van conditie patiënt wil je echt niet in een opstopping staan...dus ik zie het ''busbanenprobleem'' niet. En onder het mom van ''glijdend rijden'' kun je heel veel. Rotterdam pak ik vrijwel altijd de busbaan. (want altijd veel verkeersaanbod)

Edit: is er geen verslechtering van een patiënt mogelijk, gooi je het onder het kopje: inzetbaarheid. Hoe langer een A-wagen bezig is met een rit, des te minder dekking heb je in je verzorgingsgebied.

Het gaat er dus om dat je (puur via de wet) in overtreding bent op het moment dat je géén spoedrit hebt maar wél over de busbaan rijd. Voorbeeld is het schuiven van ambulance's om inzetbaarheid en dekking te (kunnen) garanderen. Valt onder de categorie A2 of B ... Mag je dus niet over de busbaan, doe je dat wel en er steekt net een fietser over die onder invloed is en zonder licht rijd, dan ben je gewoon de pineut ....

Hoe bedoel je krom ? Als wij (''blauw'') een klant achterin hebben zitten/liggen (al dan niet met armbandjes) rijden we over de busbaan, omdat dat 1. sneller is en 2. comfortabeler ....  :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !