Wel / geen ambulances op de busbaan

Auteur Topic: Wel / geen ambulances op de busbaan  (gelezen 16013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lucky_stefan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 162
Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2011, 14:12:18
Ik kan me indenken dat het gekoppeld is aan het OGS, maar dat zal Isis ongetwijfeld beter kunnen uitleggen

Zoals ik al zei, de bussen gebruiken het non-stop in de stad om een snellere doorstroming te krijgen. Als ambu's in Groningen hiermee ook zijn uitgerust verwacht ik dat het ook gebruikt wordt zonder spoedmelding. Dit alles onder het mom van sneller weer inzetbaar enzo.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2011, 16:04:49
Zoals ik al zei, de bussen gebruiken het non-stop in de stad om een snellere doorstroming te krijgen. Als ambu's in Groningen hiermee ook zijn uitgerust verwacht ik dat het ook gebruikt wordt zonder spoedmelding. Dit alles onder het mom van sneller weer inzetbaar enzo.

In mijn regio kan ik in een verkeersregelinstallatiebedieningskast ( :P ) ook zien als er een bus uit een bepaalde richting komt. De VRI pakt dan die rijstrook als eerste weer in de cyclus....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


rooster

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2011, 10:20:13
Wij mogen de v-tag in principe alleen met een a1 gebruiken. Alleen staat hij in veel gevallen standaard aan. Op onze nieuwe ambu kan ik dè v-tag alleen inschakelen als dè zwaailampen aan staan. Verder ben ik zeer tevreden over het systeem. Want het is altijd zeer druk naar het umcg toe, maar met dè v-tag heb je altijd groen licht.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2011, 16:53:16
Het gaat er dus om dat je (puur via de wet) in overtreding bent op het moment dat je géén spoedrit hebt maar wél over de busbaan rijd. Voorbeeld is het schuiven van ambulance's om inzetbaarheid en dekking te (kunnen) garanderen. Valt onder de categorie A2 of B ... Mag je dus niet over de busbaan, doe je dat wel en er steekt net een fietser over die onder invloed is en zonder licht rijd, dan ben je gewoon de pineut ....


Ik vat 'm. Maar als je keurig met toestemming van je MKA rijdt?


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #24 Gepost op: 27 februari 2011, 17:15:58
Zodra OGS aan staat heeft een ambu ook weer een algehele ontheffing van het RVV. Dat is namelijk gekoppeld aan OGS en niet aan de toestemming van de meldkamer.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #25 Gepost op: 27 februari 2011, 17:23:11
Zodra OGS aan staat heeft een ambu ook weer een algehele ontheffing van het RVV. Dat is namelijk gekoppeld aan OGS en niet aan de toestemming van de meldkamer.

Ja, maar wanneer ben je dan ''ingedekt''? Als je als chauf besluit, de pleeg, of de MKA (met OGS rijden)? Lees bijvoorbeeld het voorbeeld van Jerommeke, met die dronken fietser op de busbaan.


DF

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 90
Reactie #26 Gepost op: 28 februari 2011, 22:03:22
In de stad Groningen kachelt de methadon bus gewoon over de busbaan heen, vinden ze waarschijnlijk belangrijker dan de wagens van de hulpverlening.


nrkvbdnh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,153
  • nrk verbindingsdienst noord holland
Reactie #27 Gepost op: 5 maart 2011, 21:33:59
Het gaat er dus om dat je (puur via de wet) in overtreding bent op het moment dat je géén spoedrit hebt maar wél over de busbaan rijd. Voorbeeld is het schuiven van ambulance's om inzetbaarheid en dekking te (kunnen) garanderen. Valt onder de categorie A2 of B ... Mag je dus niet over de busbaan, doe je dat wel en er steekt net een fietser over die onder invloed is en zonder licht rijd, dan ben je gewoon de pineut ....

Hoe bedoel je krom ? Als wij (''blauw'') een klant achterin hebben zitten/liggen (al dan niet met armbandjes) rijden we over de busbaan, omdat dat 1. sneller is en 2. comfortabeler ....  :-X
hallo A2 of B rit dat is toch eigenlijk een taxi rit  liggend vervoer
nederlandse rode kruis verbindingsdienst noord holland  AED bediennaar/matriaalbeheerder VBD-NW


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,953
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #28 Gepost op: 5 maart 2011, 21:37:31
hallo A2 of B rit dat is toch eigenlijk een taxi rit  liggend vervoer
hallo bij een A2 en een B rit heeft een ambulance niet alle bevoegdheden zoals bij een A1 rit en heeft de bestuurder dus een probleem zoals door Jerommeke hieronder uitgelegd is. En aangezien ik geen ambulances ken met een blauwe taxi-plaat mogen ze dus alleen bij A1 ritten gebruik maken van de vrijstelling.  8)

Het gaat er dus om dat je (puur via de wet) in overtreding bent op het moment dat je géén spoedrit hebt maar wél over de busbaan rijd. Voorbeeld is het schuiven van ambulance's om inzetbaarheid en dekking te (kunnen) garanderen. Valt onder de categorie A2 of B ... Mag je dus niet over de busbaan, doe je dat wel en er steekt net een fietser over die onder invloed is en zonder licht rijd, dan ben je gewoon de pineut ....

Hoe bedoel je krom ? Als wij (''blauw'') een klant achterin hebben zitten/liggen (al dan niet met armbandjes) rijden we over de busbaan, omdat dat 1. sneller is en 2. comfortabeler ....  :-X


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #29 Gepost op: 6 maart 2011, 00:22:40
hallo A2 of B rit dat is toch eigenlijk een taxi rit  liggend vervoer
Ja dank je de koekoek... ga eerst eens even inlezen voordat je dit soort beweringen gaat doen....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-