Wel / geen ambulances op de busbaan

Auteur Topic: Wel / geen ambulances op de busbaan  (gelezen 15917 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

moppersmurf

• Senior gebruiker
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #40 Gepost op: 9 november 2011, 00:40:56
Typisch nederland! We regelen niet alles in 1x voor de hulp verlening maar niks voor elke tak. De brandweer heeft al jaren knipperende koplampen, de politie mocht dat niet... blabla.
Ik vraag me serieus af waarom een taxi chauffeur wel ontheffing heeft en een (dieren)ambu niet. Hulp verlening is hulp verlening. En een taxi heeft helemaal niks met hulp verlening te maken! Ik stel voor een wets wijziging: De politiewet wordt hulpverleningswet en er komt een artikel in dat elke door de minister aangewezen hulpverleningsinstantie vrije toegang geeft tot vluchtstroken en (lijn)busbanen. Immers een IM kraan of de ANWB kan kilometers file schelen. En voor de ambulances? Lijkt mij voor zich spreken!
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #41 Gepost op: 8 december 2011, 22:30:44
Ambulances gaan over busbaan
REGIO - Alle ambulances mogen vanaf januari gebruikmaken van de provinciale busbanen. Op dit moment hebben alleen nog spoedgevallen vrij baan, vanaf januari wordt er ook ontheffing verleend ambulances die geen haast hebben.
Gedeputeerde Ingrid de Bond hoopt dat patiënten daardoor comfortabeler naar het ziekenhuis kunnen worden vervoerd. Huisartsen of andere hulpverleners mogen niet over de provinciale busbanen rijden.

De Tweede Kamer nam eerder ook al een motie aan om de ambulances overal de ruimte te geven.

Westonline

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #42 Gepost op: 9 december 2011, 08:29:22
Hebben ze daar in die zalen niks beters te bespreken ?
Ik denk toch te menen dat er wel andere belangrijke dingen in het land spelen.

Nee,
lekker onderuit gaan zitten pijpzeiken over hulpverleningsvoertuigen op een busbaan...
Groetjes, Marco

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 9 december 2011, 17:33:06
Dat is nog eens een bijdrage waaraan we wat hebben.  O0

Niet dus  :-\

Ambu ALS

• Forum gebruiker
  • Beroepsmatig in de ambulancezorg werkzaam
Reactie #44 Gepost op: 9 december 2011, 20:55:18
Via AmbuWeb hebben wij onze regio's laten weten dat er onder de volgende omstandigheden gereden mag worden op busbanen. Ingaande: direct (dag na de motie).

• A1
  • A2
  • B
  • VWS
  • leeg terug naar standplaats

In de motie staat duidelijk dat het rijden over de busbaan naar inzicht van de ambulancechaufeur toegestaan is voor comfortabel vervoer en optimale spreiding. Terug naar de standplaats rijden van bijvoorbeeld Amsterdam naar Leeuwarden valt ook onder optimale spreiding. Voorbeeld: In de file staan in Amsterdam draagt niet bij aan de optimale spreiding in Leeuwarden dus mag aldaar over de busbaan gereden worden.

Daarnaast is AZN bezig met een landelijke inventarisatie onder de leden om landelijke de vluchtstroken vrij te geven onder de zelfde condities. Hierover is contact met o.m. Rijkswaterstaat en het zou natuurlijk wenselijk zijn om beide zaken in een keer te regelen binnen een ontheffing in het RVV.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever

De Prins

• Forum gebruiker
Reactie #45 Gepost op: 9 december 2011, 22:21:30
Is er iemand die mij deze tekst ook eens kan bezorgen?
Wij komen met onze Belgische ziekenwagens regelmatig in Nederland voor repatriëringen en dit zou voor ons dus ook interessant kunnen zijn.
Daarom had ik even graag geweten of wij dat ook kunnen...

erik 67

• Senior gebruiker
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #46 Gepost op: 27 januari 2012, 14:07:43
Ambulances mogen niet permanent op busbaan

Auteur: door Wijnand Kooymans |   vrijdag 27 januari 2012 | 12:51 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 27 januari 2012 | 12:53

ARNHEM - Busbanen in Gelderland worden niet permanent opengesteld voor ambulances. Wel komt er aanvullend onderzoek naar de mogelijkheden hiertoe.
Door busbanen open te stellen voor ambulances kan de rijtijg worden bekort. Maar voorlopig wordt vastgehouden aan het beleid dat ambulances en andere hulpdiensten alleen bij spoedritten gebruik mogen maken van de busbanen.

De discussie is op gang gebracht door een in de Tweede Kamer aangenomen motie. Hierin wordt het kabinet gevraag 'om te bewerkstelligen dat ambulances in Nederland kunnen rijden en stilstaan waar de bestuurder dit noodzakelijk acht (dus ook op een busbaan) indien dit bevorderlijk is voor bijvoorbeeld betere ambulancespreiding of comfortabeler vervoer van patiënten'.

Voor Gedeputeerde Staten van Gelderland is het grote probleem dat van alle busbanen in de provincie er maar vier onder het bevoegd gezag van de provincie vallen. Het geeft verwarring als mensen op een deel van de busbanen wel mogen rijden met een ambulance en op een ander deel (vallend onder de bevoegdheid van de gemeente) niet.

Ook is er onduidelijkheid over de gevolgen voor de bus en de kosten van bijvoorbeeld een systeem om de verkeerslichten te kunnen bedienen. Het verdere onderzoek is er op gericht om te zien of landelijk en gemeentelijk eensluidende afspraken kunnen worden gemaakt.

http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/10350308/Ambulances-mogen-niet-permanent-op-busbaan.ece

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #47 Gepost op: 27 januari 2012, 14:12:30
'Verloskundige mag over busbaan'
DEN HAAG - Lokale bestuurders kunnen besluiten om verloskundigen over busbanen te laten rijden. Op die manier kunnen verloskundigen vlot bij een spoedgeval arriveren. Dat heeft verkeersminister Melanie Schultz vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Kamerleden hadden haar verzocht nader naar deze mogelijkheid te kijken, onder meer naar aanleiding van ervaringen in Enschede.
Daar kregen verloskundigen ontheffing om op de busbaan te rijden om zo snel door het drukke stadsverkeer te kunnen manoeuvreren.

Ontheffingsmogelijkheid
Op aandringen van de Kamer heeft de minister deze ontheffingsmogelijkheid nader onder de aandacht gebracht bij lokale bestuurders.
''Op basis van een lokale afweging kunnen wegbeheerders besluiten verloskundigen ontheffing te verlenen met het oog op vlotte bereikbaarheid in spoedgevallen'', schrijft Schultz.
http://www.nu.nl/politiek/2725661/verloskundige-mag-busbaan.html

MarcoIF

• Forum gebruiker
    • RotterDamse Vos
Reactie #48 Gepost op: 27 januari 2012, 16:34:20
DEN HAAG - Lokale bestuurders kunnen besluiten om verloskundigen over busbanen te laten rijden. Op die manier kunnen verloskundigen vlot bij een spoedgeval arriveren. Dat heeft verkeersminister Melanie Schultz vrijdag aan de Tweede Kamer geschreven.
Kamerleden hadden haar verzocht nader naar deze mogelijkheid te kijken, onder meer naar aanleiding van ervaringen in Enschede.
Daar kregen verloskundigen ontheffing om op de busbaan te rijden om zo snel door het drukke stadsverkeer te kunnen manoeuvreren.

Ontheffingsmogelijkheid
Op aandringen van de Kamer heeft de minister deze ontheffingsmogelijkheid nader onder de aandacht gebracht bij lokale bestuurders.
''Op basis van een lokale afweging kunnen wegbeheerders besluiten verloskundigen ontheffing te verlenen met het oog op vlotte bereikbaarheid in spoedgevallen'', schrijft Schultz.

Ja mee eens !
Het zou mooi zijn als verloskundigen dan wel een klein oplichtend bordje in de auto hebben met "Spoed Verloskundige" oid erop zodat andere weggebruikers zien waarom dit voertuig op een busstrook rijdt, tevens makkelijk herkenbaar voor politie die dan evt. kan assisteren met de rit.

Een taxi mag wel met 80 in de spits over een busstrook om vervolgens op Centraal Station achter in de rij staat en de verloskundige met een spoedrit naar een klant staat in de file..
Belachelijk toch ?
Groetjes, Marco

Haageneesch

• Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #49 Gepost op: 27 januari 2012, 16:43:49
Verloskundigen? Voor medische hulp hebben we de ambulancedienst met (indien een A1 urgentie) vrijstelling voor de busbaan, en als er echt nood aan de man (of in dit geval vrouw) is kan de verloskundige begeleidt worden door de politie.