Nazorg na opvolging AED-Alert

Auteur Topic: Nazorg na opvolging AED-Alert  (gelezen 27697 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Gepost op: 25 februari 2011, 00:00:14
Goeden dag hulpverleners

Ik heb vanmiddag via sms alert mijn eerste reanimatie gehad. jammer genoeg mocht het niet baten.
Ik was als eerste ter plaatsen, dus heb vanaf het eerste moment gehandeld en mee gemaakt.
Maar ik heb heb eigenlijk geen gesprek achteraf gehad en er zitten me toch nog heel wat dingen dwars.
Weten Julie wat ik zou kunnen doen?

alvast bedankt
gr jos




Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2011, 00:09:51
Het ligt er een beetje aan wat je dwars zit. Zonder dat te weten is het moeilijk om een goed advies te geven.

Met vragen over de hulpverlening zelf kan je misschien het beste proberen contact te krijgen met de hulpverleners die ter plaatse zijn geweest.
Een veelgehoorde vraag is ook of je niet meer had kunnen doen. Eigenlijk is het antwoord dan altijd hetzelfde, waarschijnlijk niet.

Mocht je wel moeite krijgen het incident een plaats te geven, dan zou ik je adviseren contact op te nemen met je huisarts, die kan het een en ander aan opvang regelen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2011, 09:02:28
En je mag natuurlijk altijd je ervaringen hier delen.
Dat kan heel leerzaam zijn voor anderen die deelnemen aan dergelijke projecten en wellicht ben je er zelf ook mee geholpen.
Dus als je er aan toe bent zou ik zeggen deel je zorgen/vragen met ons, misschien kunnen we je helpen, misschien help je er ons mee  O0
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2011, 09:55:49
J.D. kan hier inderdaad ook zijn vragen neergooien. Genoeg kunde hier in huis, om je vragen te beantwoorden.  ;)

(Topictitel veranderd, oude titel wekte de suggestie dat een HV-er gereanimeerd zou zijn.
Dinges, MOD)


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2011, 12:26:44
Hoi Jos,

er zijn enkele opties open.

Je mag natuurlijk alles hier neerschrijven

Je kunt het met je reanimatie instructeur bespreken (die vinden dat niet erg hoor)

Je kunt contact zoeken met de ambulancedienst (niet in elke regio even makkelijk)

Het met je collega's van de reddingsbrigade bespreken

Met je huisarts bespreken.

Vanuit AED alert is niks geregeld voor wat betreft nazorg, maar zoals gezegd staan er vele opties open

Succes met verwerken!
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2011, 19:57:50
Wat Golly zegt, +

http://www.slachtofferhulp.nl/


Vele wegen zijn mogelijk!  ;)


J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2011, 14:33:15
allen bedankt voor de reakties
ik was aleen een beetje voorbarig want ik werd vrijdag ochtend gebeld door de ambulance zorg en heb daar een heel gesprek over gehad !
maar ik heb nog wel wat vragen..

1 toen ik de man beademde toen leek het wel alsof hij gromde hoe kan dat ..

2 toen de ambulance terplaatsen was en ze sloten een apperaat aan waar ze het hart op konden zien leek het alsof hij wel een hele onregelmatige hartslag had maar agteraf zeiden de verpleeg kundig tegen mij dat zijn hart al stil stond voor dat wij ter plaatsten waren wat was die lijn die ik dan zag pulseren?

3 is het verstandig om je na te laten kijken na een beademing ?

bvd
jos dekkers


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2011, 16:44:12
Jos, goed dat je het initiatief neemt om iets te doen met je vragen! Het is nooit goed om ergens mee te blijven zitten, en al helemaal niet op dit gebied.
Ik zal proberen ze te beantwoorden.

Citaat
1 toen ik de man beademde toen leek het wel alsof hij gromde hoe kan dat ..
Het klinkt alsof je je slachtoffer hebt horen gaspen. Dit is een reactie van het lichaam op een zuurstoftekort, maar het is geen goede ademhaling. Zo'n 40% van de slachtoffers schijnt het te vertonen.

Citaat
2 toen de ambulance terplaatsen was en ze sloten een apperaat aan waar ze het hart op konden zien leek het alsof hij wel een hele onregelmatige hartslag had maar agteraf zeiden de verpleeg kundig tegen mij dat zijn hart al stil stond voor dat wij ter plaatsten waren wat was die lijn die ik dan zag pulseren?
Wat jij waarschijnlijk hebt gezien, heet ventrikelfibrilleren (VF). Wat men 'hartstilstand' noemt, gaat het vaak eigenlijk om een ongecontroleerd samentrekken van het hart, waardoor er geen bloed meer door het lichaam stroomt. Dat is op de monitor (op het ECG) te zien als een lijn die vrij snel naar boven en beneden gaat; er is dan een circulatiestilstand.

Citaat
3 is het verstandig om je na te laten kijken na een beademing ?
Ik neem aan dat je doelt op het besmet worden met bepaalde ziekten door het lichamelijk contact? Die kans is klein. Zolang er geen bloed aan te pas kwam, zou ik me geen zorgen maken. Mocht je je er toch niet prettig bij voelen, dan kun je altijd even langs de huisarts.

Ik hoop je een beetje geholpen te hebben!
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


J.D.

  • reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 39
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2011, 17:49:55
ba(a)s
bedankt voor je reactie
herb er ckkr wat aan ;)

nu heb ik nog een vraag
nu was het dit x een man die bij me in de straat woont nu krijg ik vragen of ik naar de begrafenis ga maar ik ken de die man eigelijk helemaal niet
hoe moet ik dat eigelijk aan pakken?

groeten jos


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2011, 17:58:00
nu heb ik nog een vraag
nu was het dit x een man die bij me in de straat woont nu krijg ik vragen of ik naar de begrafenis ga maar ik ken de die man eigelijk helemaal niet
hoe moet ik dat eigelijk aan pakken?
Je bent natuurlijk nergens tot verplicht, maar wellicht heeft de familie dan een beeld van de man die zijn uiterste best heeft gedaan voor hun geliefde. Het lijkt me een afweging die je zelf moet maken: het kan fungeren als afsluiten van het geheel (voor meerdere partijen).
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..