Nazorg na opvolging AED-Alert

Auteur Topic: Nazorg na opvolging AED-Alert  (gelezen 27694 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2011, 23:43:08
Bij ons in het pitoreske Amersfoort-Noord moeten we het zonder AED alert doen.
(Geen meldkamer beschikbaar)

Enkhuizen heeft ook geen meldkamer
wij krijgen melding vanuit meldkamer Alkmaar
neem aan dat het bij jullie uit meldkamer Utrecht zou kunnen komen
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #21 Gepost op: 16 juni 2011, 00:01:37
Klopt. Wij vallen onder de GMU.

Maar de opmerking over de meldkamer die niet beschikbaar is, is afkomstig van de AED alert webside op het moment dat ik de postcode van mijn huisadres invoer.

Voor deze postcode is geen meldkamer beschikbaar in het AED-Alert systeem.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #22 Gepost op: 16 juni 2011, 12:43:55
Dat betekent slechts dat jouw woonplaats niet meedoet bij/aan AED-alert.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #23 Gepost op: 16 juni 2011, 13:01:33
Vindt het toch raar dat er niet standaard nazorg is geregeld, en als die er al is dat je daar allemaal zelf achter aan moet gaan...
Let wel dat sommigen een drempel voelen om contact op te nemen met nazorg...

Toen ik in mijn woonplaats het AED-Team op richtte, was vanuit de MKA (eindverantwoordelijke, de Medisch Manager Ambulancedienst) een voorwaarde dat bij het oprichten de nazorg voor na elke inzet geregeld moet zijn.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #24 Gepost op: 16 juni 2011, 15:04:47
Het lastige is dat een gemeente wel kan zeggen het te gaan doen, maar het vervolgens 'doorgeeft'. Op zich denk ik wel dat wij als instructeurs zijnde laagdrempelig werken, veel mensen kennen ons en durven dus ook makkelijk vragen te stellen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


fotoschieter.nl

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 361
  • NRK Velsen, Biketeam, EHBO, AED, Wandelletsel, NHT
    • Fotoschieter.nl
Reactie #25 Gepost op: 16 juni 2011, 18:30:06
Bij ons in Heemskerk word de nazorg geregeld door HartVeiligWonen, de organisatie die bij ons verantwoordelijk is voor de alarmeringen vanuit de meldkamer.
Nederlands Rode Kruis Afd. Velsen --> EHV'er, AED, Biketeam VRK --> Noodhulpteamlid AEDHeemskerk.nl --> Secretaris, Technisch beheer AED's, Bediener,


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2012, 18:46:36
Vaak is het de politie die achterblijft na een reanimatie en ik vraag mij af of collega's hier ervaring mee hebben: hoe ga je om met burger-AED helpers na de afvoer van het SO? Praat je met ze over hun ervaring(en), verwijs je ze door naar instanties etc.? Ik lees hier (nu pas) dat Slachtofferhulp niet beschikbaar is voor opvang van burgers die op een burger-AED melding reageren. Is hier überhaupt een taak voor de politie weggelegd?


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2012, 19:53:01
Nazorg is wel op sommige plaatsen geregeld.

Hartveilig wonen meldingen worden allemaal nagebeld als mensen hebben aangegeven dat ze naar een reanimatie gaan (korte melding terug via SMS). Die mensen komen op een lijst dus is er aandacht.

Daarnaast zie ik ook regelmatig dat agenten even de gegevens noteren van de mensen die geholpen hebben en aandacht geven aan de mogelijkheid tot slachtofferhulp. Soms als een reanimatie ter plaatse gestopt is neemt de verpleegkundige even de tijd om uit te leggen waarom er gestopt is en de mensen de complimenten te geven voor de eerste inzet. Wordt als zeer prettig ervaren door de helpers.  

Toch zie je ook regelmatig mensen weggaan en pas thuis realiseren wat ze meegemaakt hebben. Als ze dan willen weten of een slachtoffer het gered heeft dan lopen ze tegen muren op. Ziekenhuis bellen maar die mogen niets zeggen. Meldkamer ambulance bellen maar die mag niets zeggen of weten het niet. Politie bellen maar die mag niets zeggen of weten het niet. En dan krijg je denkers die thuis op de bank helemaal "gek" worden en met veel twijfels achterblijven of ze het goed gedaan hebben.

Kan en moet het beter? Ja ik denk van wel. Nazorg en net even dat beetje aandacht kan veel ellende achteraf voorkomen.
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2012, 20:11:43
Vaak is het de politie die achterblijft na een reanimatie en ik vraag mij af of collega's hier ervaring mee hebben: hoe ga je om met burger-AED helpers na de afvoer van het SO? Praat je met ze over hun ervaring(en), verwijs je ze door naar instanties etc.? Ik lees hier (nu pas) dat Slachtofferhulp niet beschikbaar is voor opvang van burgers die op een burger-AED melding reageren. Is hier überhaupt een taak voor de politie weggelegd?

Wat er bij ons nog te veel gebeurt, is dat de politie de burgerhulpverleners aan de kant schuift, reanimatie  overneemt en hups de hulpverleners staan zo maar buiten met "lege" handen. We hoeven geen halleluja, maar wederzijds respect is wel fijn. Daarnaast staan de familieleden vaak ontredderd toe te kijken terwijl de politie daar juist beter in getraind is om hier wat ondersteuning te geven dan de gemiddelde burgerhulpverlener.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #29 Gepost op: 18 november 2012, 22:01:07
Vaak is het de politie die achterblijft na een reanimatie en ik vraag mij af of collega's hier ervaring mee hebben: hoe ga je om met burger-AED helpers na de afvoer van het SO? Praat je met ze over hun ervaring(en), verwijs je ze door naar instanties etc.? Ik lees hier (nu pas) dat Slachtofferhulp niet beschikbaar is voor opvang van burgers die op een burger-AED melding reageren. Is hier überhaupt een taak voor de politie weggelegd?

Ik probeer er de tijd voor te nemen. Misschien niet tijdens de inzet, maar zeker erna. Minimaal gegevens noteren, soms bloemetje/brief van de chef. Maar minimaal de uitkomst terugkoppelen als ik die heb. Kost tijd, maar vind ik wel belangrijk.
Digitaal onderzoek