Dat is tekort door de bocht. A) Mensen lezen het niet en B) lang niet iedereen maakt zelf die stap om even langs de huisarts oid te gaan. Daarom kan er beter iets geregeld worden vanuit de gemeente. Zoals in Enkhuizen of zoals bii ons. Dat biedt meer opening voor mensen.
Het kan je als burgerhulpverlener overkomen dat je in de slaapkamer staat van een kind, hierbij geef ik je de garantie dat reanimatie van jongere kinderen er extra op in zal hakken.
Het kan niet waar zijn dat de burgerhulpverlener na zijn vervelende ervaring het advies krijgt even te gaan babbelen met een andere burgerhulpverlener, zelfs niet met een instructeur. De helpdesk -juffrouw van de Hartstichting of Stichting Korrelatie opbellen is geen nazorg.
De huisarts staat wel in het lijstje gepropt. Maar in voorgaande berichten van diverse mensen is de conclusie als getrokken over de marktwerking, de ambulancedienst die hier achter zit is een B.V.
Bij marktwerking hoor ook een verantwoording. Banken, computerfabrikanten, supermarkten enz. worden door overheden altijd gewezen op hun eigen verantwoordelijkheden. Schijnbaar mag de ambulance-marktsector besluiten tot kostenreductie, de ontstane leemte opvangen door actief burgerhulpverleners te werven en in te zetten terwijl men de ellende over de schutting dondert bij de reguliere gezondheidszorg (huisarts).
Je mag hopen dat de huisarts iemand niet door gaat verwijzen richting GGZ. Laten we wel zo helder blijven dat iedere burger betaalt voor de zorg. Het is een idiote situatie als de ambulancediensten 100 euro besparen terwijl er op termijn 200 euro extra moet worden uitgegeven in de GGZ. Het griezelige is misschien dat de door mij geschetste mogelijke kostenstijging in de GGZ al is ondervangen door eigen bijdrage. Concreet is dat de burgerhulpverlener als dank voor zijn inzet zijn nazorgbehandeling uit eigen zak mag betalen.