Nazorg na opvolging AED-Alert

Auteur Topic: Nazorg na opvolging AED-Alert  (gelezen 27749 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #30 Gepost op: 13 december 2012, 12:59:30
Citaat
Mevrouw ligt op de grond, vlak naast de eettafel. De verdwaasde
echtgenoot doet wanhopig pogingen zijn vrouw, op
instructie van de centralist, hartmassage te geven. De dochter
des huizes loopt gillend rond en smeekt ons haar moeder te
helpen. Verder zit op een krukje naast de deur van de woonkamer
een hevig geëmotioneerde jonge man, donkerblauwe jas
aan, zijn handen voor zijn gezicht. Wat me direct opvalt, is de
ongebruikte AED. Weliswaar zijn de paddles uit de verpakking
gehaald, maar het apparaat ligt werkeloos naast de eettafelpoot.
De vraag van mijn collega waar de AED-er is gebleven
blijft onbeantwoord in het rumoer.

“De laatste keer was het een man die ik al jaren
ken, ik had hem kort geleden nog gesproken. Hij is 25 jaar lid
geweest van onze vereniging.” Dit kan niet alleen complicerend
werken tijdens een inzet, maar vooral ook daarna. Iemands
leven redden kan een heel goed gevoel geven. Maar gevoelens
zoals angst, hulpeloosheid of afschuw zijn ook mogelijk,
vooral bij een niet gelukte reanimatie.

Structuren voor adequate nazorg
ontbreken vrijwel overal. Voor mij is duidelijk dat er nog veel
onduidelijk is. Hebben we het allemaal wel zo goed geregeld
als over het algemeen aangenomen wordt? Geen enkele voor
deze doelgroep relevante hulporganisatie, inclusief Slachtofferhulp,
heeft objectieve gegevens over de behoefte aan nazorg
en in welke vorm.

Bron: VAKBLAD V&VN AMBULANCEZORG JAARGANG 33 DECEMBER 2012 uitgave SDU


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #31 Gepost op: 13 december 2012, 14:01:42
Misschien is voorzorg wel belangrijker dan het accent op nazorg leggen. Het is een goede zaak dat veel mensen leren reanimeren of een AED te gebruiken. Er is wel degelijk sprake van een valse voorstelling van de werkelijkheid. De propaganda filmpjes van de Hartstichting scheppen een verwachtingspatroon dat men levensreddend bezig is.

Een burger die dit soort cursussen volgt kan veel beter doordrongen zijn dat men zich begeeft op het terrein van medische hulpverlening waarbij een groot deel van de slachtoffers gaat overlijden. Als men doordrongen is van feit dat als je bij iemand komt die gereanimeerd moet worden je "nul komma nul"  hebt kan het resultaat ook niet tegenvallen. In deze situaties valt er niets meer te verliezen.

Het scheppen of propageren van iets anders veroorzaakt juist dat mensen die ooit gaan reanimeren of de AED gebruiken het overlijden van slachtoffer ervaren als een persoonlijk falen. Ik ben van mening dat je dat niemand mag aan doen, zeker niet burgers die zich vrijwillig willen inzetten voor een goede zaak.

Mensen moet ook meer doordrongen zijn van het feit dat de dood bij het leven hoort. We leven wel in een wereld waarbij gewoon dood gaan niet meer mag. Op een mooie zomerse dag kan je wel een opa van 94 jaar aan de AED gaan hangen omdat hij in elkaar is gezakt. Ergens diep in mijn hart heb ik wel het gevoel dat het eigenlijk goed is, een mooi leven, hoog bejaard, tijdens het genieten van een fijne wandeling in 1 keer het licht uit.

De ambulancezorg in Nederland bespaart zelf op personeel, voertuigen en posten. Het is prima om een ambulance ergens weg te halen en burgers met een AED gelijktijdig met een ambulance te laten uitrukken. De groep die dit soort beleid heeft bedacht en uitvoert hoort ook de verplichting op zich te nemen van nazorg.

In veel steden staan bij de hoofdposten van de ambulancedienst meer gele personenauto's van medisch managers, teamleiders, planners, coordinators dan ambulances. Lijkt me dan ook dat niet slachtofferhulp nazorg moet geven aan iemand die een AED heeft gebruik in praktijk maar dat een medisch manager of teamchef achter zijn bureau weg komt en even op visite gaat bij de burgerhulpverlener om te informeren hoe het met hem gaat.

Het is onverantwoord om geen nazorg te geven aan burger. Zonder nazorg kan een nobele burger bij de psychiater terecht komen op den duur. Dat kost deze hulpverlener behoorlijk wat euro's aan eigen bijdrage voor de zorgverzekering. Dat kan niet de bedoeling zijn toch?


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #32 Gepost op: 13 december 2012, 15:45:10
...
Het is onverantwoord om geen nazorg te geven aan burger. Zonder nazorg kan een nobele burger bij de psychiater terecht komen op den duur. Dat kost deze hulpverlener behoorlijk wat euro's aan eigen bijdrage voor de zorgverzekering. Dat kan niet de bedoeling zijn toch?
Volkomen mee eens!


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #33 Gepost op: 13 december 2012, 18:49:06
Met het oude AED Allert werd hier in Enkhuizen iedereen die opgeroepen werd , later ook benaderd door de gemeente om erover te komen praten.

Hoe het nu zal gaan met het nieuwe Hartslagnu heb ik geen idee van.
Wel van de gemeente gehoord dat zij geen info hebben over wie er opgeroepen is en welke AED werkelijk gebruikt is.
Op die manier zou het voor kunnen komen dat je een oproep krijgt om ergens heen te gaan MET een AED, en dat je daar aankomt met een gebruikt apparaat.
Gewoon omdat niet wordt doorgegeven wie en wat er geweest is
Dit lijkt me niet echt bevordelijk voor het project.
Ik hoop dat Hartslagnu het systeem van AED Allert overneemt en de gemeente WEL informeerd over wie en wat
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #34 Gepost op: 13 december 2012, 22:43:14
Wij verzorgden ook de nazorg vanuit het AED-Alert systeem. Helaas kan dat idd nu met HartslagNu niet meer. Maar het gaat wel weer komen is ons beloofd. Dat zou fijn zijn, want wij hebben het gevoel dat we "onze" mensen nu laten zwemmen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #35 Gepost op: 13 december 2012, 23:36:44
Met het oude AED Allert werd hier in Enkhuizen iedereen die opgeroepen werd , later ook benaderd door de gemeente om erover te komen praten.

Hoe het nu zal gaan met het nieuwe Hartslagnu heb ik geen idee van...
...
Ik hoop dat Hartslagnu het systeem van AED Allert overneemt en de gemeente WEL informeerd over wie en wat
Over nazorg...
http://www.hartslagnu.nl/faq/5/.html


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #36 Gepost op: 14 december 2012, 00:26:36
[..]Wel van de gemeente gehoord dat zij geen info hebben over wie er opgeroepen is en welke AED werkelijk gebruikt is.
Op die manier zou het voor kunnen komen dat je een oproep krijgt om ergens heen te gaan MET een AED, en dat je daar aankomt met een gebruikt apparaat.
Gewoon omdat niet wordt doorgegeven wie en wat er geweest is
Dit lijkt me niet echt bevordelijk voor het project.
[...]
Hier in Schagen is dat heel anders ondervangen: AED opgehaald en niet gebruikt? Terughangen in de kast. AED daadwerkelijk gebruikt? Telefoonnummer bellen (staat op de AED dacht ik) en de AED wordt opgehaald, evt. uitgelezen, pads vervangen en door de gemeente weer teruggehangen.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #37 Gepost op: 14 december 2012, 06:27:47
Hier in Schagen is dat heel anders ondervangen: AED opgehaald en niet gebruikt? Terughangen in de kast. AED daadwerkelijk gebruikt? Telefoonnummer bellen (staat op de AED dacht ik) en de AED wordt opgehaald, evt. uitgelezen, pads vervangen en door de gemeente weer teruggehangen.
dDat is geen nazorg, alleen voor de AED. Zoiets doen we ook, maar het gaat om nazorg voor de burgerhulpverlener.
Over nazorg...
http://www.hartslagnu.nl/faq/5/.html
Dat is tekort door de bocht. A) Mensen lezen het niet en B) lang niet iedereen maakt zelf die stap om even langs de huisarts oid te gaan. Daarom kan er beter iets geregeld worden vanuit de gemeente. Zoals in Enkhuizen of zoals bii ons. Dat biedt meer opening voor mensen.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #38 Gepost op: 14 december 2012, 09:26:21
dDat is geen nazorg, alleen voor de AED. Zoiets doen we ook, maar het gaat om nazorg voor de burgerhulpverlener.
Waar zeg ik dan dat het om nazorg gaat voor de mensen? Dat maak je er zelf van. Ik heb juist het citaat nog aangepast tot het bewuste verhaal over een gebruikte AED in een kast. Wpie voert dit aan als probleem, en ik geef een oplossing die hier toegepast wordt. Wel goed blijven lezen a.u.b.


Overigens is nazorg beschikbaar hebben belangrijk, maar ik ben het vooral eens met het eerste stuk van 024 (reactie#31): zorg voor een realistisch beeld van de taak die de burgerhulpverlener aanvaard. Zorg dat men weet waar zij zichzelf voor aanmelden. Op het moment dat men zich aanmeld wordt er een keuze gemaakt om in reanimatiesettings te komen, en die keuuze moet bewust gemaakt worden. Vervolgens vraag ik mij af of je na elke inzet iedereen persoonlijk moet gaan benaderen. Ik zou er zelf niet op zitten te wachten om "elke keer" gebeld te worden na een oproep.
Moet het beschikbaar zijn? Jazeker!
Moeten mensen eraan herinnerd worden dat het beschikbaar is? Jazeker!
Moeten we e.e.a. "opdringen" door na elke inzet te gaan bellen? Ik weet het niet.. Ik wil dan toch op z'n minst een optie bij de registratie voor "[ ] Bel mij niet na een inzet."
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #39 Gepost op: 14 december 2012, 11:24:29
Dat is tekort door de bocht. A) Mensen lezen het niet en B) lang niet iedereen maakt zelf die stap om even langs de huisarts oid te gaan. Daarom kan er beter iets geregeld worden vanuit de gemeente. Zoals in Enkhuizen of zoals bii ons. Dat biedt meer opening voor mensen.

Het kan je als burgerhulpverlener overkomen dat je in de slaapkamer staat van een kind, hierbij geef ik je de garantie dat reanimatie van jongere kinderen er extra op in zal hakken.

Het kan niet waar zijn dat de burgerhulpverlener na zijn vervelende ervaring het advies krijgt even te gaan babbelen met een andere burgerhulpverlener, zelfs niet met een instructeur. De helpdesk -juffrouw van de Hartstichting of Stichting Korrelatie opbellen is geen nazorg.

De huisarts staat wel in het lijstje gepropt. Maar in voorgaande berichten van diverse mensen is de conclusie als getrokken over de marktwerking, de ambulancedienst die hier achter zit is een B.V.

Bij marktwerking hoor ook een verantwoording. Banken, computerfabrikanten, supermarkten enz. worden door overheden altijd gewezen op hun eigen verantwoordelijkheden. Schijnbaar mag de ambulance-marktsector besluiten tot kostenreductie, de ontstane leemte opvangen door actief burgerhulpverleners te werven en in te zetten terwijl men de ellende over de schutting dondert bij de reguliere gezondheidszorg (huisarts).

Je mag hopen dat de huisarts iemand niet door gaat verwijzen richting GGZ. Laten we wel zo helder blijven dat iedere burger betaalt voor de zorg. Het is een idiote situatie als de ambulancediensten 100 euro besparen terwijl er op termijn 200 euro extra moet worden uitgegeven in de GGZ. Het griezelige is misschien dat de door mij geschetste mogelijke kostenstijging in de GGZ al is ondervangen door eigen bijdrage. Concreet is dat de burgerhulpverlener als dank voor zijn inzet zijn nazorgbehandeling uit eigen zak mag betalen.