Voor alle duidelijkheid:
Met alle wil en liefde van de wereld, ik kan geen 60 mensen langsgaan. Ik heb een baan, ik geef daarnaast nog les en ik heb een gezin. In tijd van AED-Alert hebben we wel oproepen gehad van meer dan 60 mensen. Wij doen dit volledig vrijwillig omdat de gemeente het niet doen/de know how niet heeft.
Tot nu toe ontvangen we positieve geluiden over onze wijze van nazorg. Voor degene die aan mijn woorden twijfelen, je bent morgen van harte welkom bij een herhalingsles.
De meeste mensen binnen het project kennen ons, we proberen fysiek zoveel mogelijk aanwezig te zijn bij een alert (mits werk ed dit toelaten) en tot nu toe vindt men het prima als ik de mailbox lees, facebook lees, of reacties tijdens lessen krijg. Ze vinden het juist laagdrempelig en prettig. We staan open voor gesprekken, fysiek of via mail/chat. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik tot 2 uur 's nachts met iemand zit na te babbelen via mail, terwijl mijn wekker gewoon om 05.45 uur. Ik zeg niet dat we briljant zijn en het wiel hebben uitgevonden, maar voel me wel aangevallen als er gezegd wordt, dat ik wel gewoon even bij mensen langs kan gaan....alsof ik geen gevoel heb, alsof ik geen gevoel meegeef.
Daarnaast nog een andere reactie: wij geven mensen (hoe kort door de bocht of hoe bruut dan ook) mee dat wat zij ook doen, zij in eerste instantie met een dode bezig zijn. Dit schijnt mensen toch heel erg goed te doen....zij weten dat de dood om de hoek gluurt. Ook vermelden we erbij dat de ervaring iedere keer anders kan zijn....net hoe je zelf in je vel zit.
Maar via het BurgerAED krijg je GEEN info hoe het met een slachtoffer is afgelopen, ook wij niet als 'kartrekkers', ook niet via de meldkamer of ziekenhuis. Maar vaak via andere kanalen horen wij het wel en melden wij dat in onze mail die naar de burgerhulpverleners gaat of wanneer er specifiek om wordt gevraagd en wij het pas later uit de wandelgangen horen. De wereld is klein, vaak is de reanimatie in je woonomgeving en horen mensen het terug via buren/andere hulpverleners of gaat de familie daadwerkelijk op zoek.
En natuurlijk, als er een professioneel vangnet kan komen heel graag, maar nu roeien we met de riemen die we hebben.