Dit gaat ongetwijfeld een lastige discussie opleveren .
Een ambulanceverpleegkundige mag dat zeker vragen en hij zal in de regel ook antwoord krijgen. Hij heeft immers net als de behandelend arts een behandelrelatie met de patiënt. Of de patiënt daar nog formeel toestemming voor zou moeten geven is de vraag. Binnen het medisch beroepsgeheim zou daar op zich ruimte voor moeten zijn.
De burgerhulpverlener is geen medisch hulpverlener en heeft geen formele behandelrelatie met de patiënt. Er mag aan hem geen informatie over een patiënt (of slachtoffer) worden verstrekt, zonder dat de behandelaar daarvoor uitdrukkelijk toestemming heeft van de patiënt of zijn vertegenwoordiger.
Misschien flauw, maar zo is de wet. Er is de laatste tijd veel te doen over beroepsgeheim en verstrekken van (medische) informatie over patiënten. Het zou mij niet verbazen als het verkrijgen van informatie zonder toestemming steeds moeilijker gaat worden.
De lastige discussie hier op dit forum begint routine te worden, het moderator team zal ongetwijfeld al in hogere staat van paraatheid zijn.
Een arts heeft medisch beroep geheim.
Een ambulance verpleegkundige heeft afgeleid beroepsgeheim.
Verhaaltje: Ambulance brengt een patient binnen, doet overdracht op SEH. Het team op de SEH gaat verder met de patient. De boys van de ambulance dienst gaan weg. Pakken wat schone lakens uit de kast en tot ziens. Een uur later komen de vrolijke vrienden weer binnen, bij het koffie apparaat vragen ze hoe is het gaat met die reanimatie. Ze krijgen gewoon antwoord. Het medisch beroepsgeheim wordt doorbroken.
De vlieger van een behandelrelatie hebben met de patient gaat helemaal niet op. De vlieger die de verpleegkundige van de ambulance staat op te laten is gewoon interesse en betrokkenheid.
Net als Lunatum doet zal ik er voor de balans een flauwe opmerking bij doen: artsen behandelen patienten, verpleegkundigen verplegen.
In ziekenhuizen hebben niet alleen verpleegkundigen dat afgeleide beroepsgeheim. De secretaresse heeft het ook, de civiele dienst medewerkers hebben het ook. Veel ziekenhuizen maken zelf gebruik van vrijwilligers voor activiteiten begeleiding, de bibliotheek enz., ook zij hebben een afgeleid beroepsgeheim.
Waar een wil is , is een weg, iets meer vorm geven aan vrijwilligers ingezet door een RAV geeft ze een afgeleid beroepsgeheim. De politie en brandweer maken ook gebruik van vrijwilligers, de eed/belofte van vrijwilligers is gelijk aan de eed/belofte van beroeps personeel.
Ik zie ook niet een probleem als een ambulance verpleegkundige aan de koffie automaat op de SEH van alles kan vragen en te weten kan komen wat het zwaarwegend argument kan zijn om de burgerhulpverlener niet te mogen zeggen of iemand is overleden of nog in leven is.
Ik kan me voorstellen dat een AED ook op straat ingezet wordt en de burgerhulpverlener niet weet wie het slachtoffer is, dat is informatie dat wel onder het beroepsgeheim valt.