@Lunatum Ik had het over medisch beroepsgeheim is voor artsen. Verpleegkundigen hebben een beroepsgeheim (afgeleid MEDISCH beroepsgeheim). In een eerder bericht schreef je al over de actualiteit. Gesprekken over hoe absoluut het beroepsgeheim moet zijn worden gevoerd door het Ministerie van Justitie met de artsenorganisaties. Vakbonden van verpleegkundigen spelen er geen enkele rol in.
In je bericht is ook te merken dat je het helemaal niet leuk vind als een arts de eigen toko wat strakker af gaat bakenen en de verpleegkundige iets van zich af probeert te houden. Ik werk samen met verpleegkundigen, zoals ik al eerder aangaf in een ander topic door Wet BIG en voorbehouden handelingen is een verpleegkunde nooit en te nimmer een halve arts voor mij. Het is precies zoals je zegt, er is een protocol. De eindverantwoording van dat protocol ligt bij een arts.
De eigen toko afbakenen is niet leuk, iedere verpleegkundige hoort er voor mij bij. Wij doen al het werk samen. Niet voor ons zelf maar voor patienten. Zelfs dat medisch beroepsgeheim is er niet om mij bescherming te bieden, het bestaat omdat het de patient beschermt.
Een ambulance verpleegkundige zou ook niet de eigen toko te strak moeten afbakenen. De burgerhulpverlener kan alleen maar beter worden als hij er gewoon bij hoort. Een houding in nemen en schermen met wetjes is veel te rigide.
Ik had het mooier gevonden als je geschreven had
" Het maakt overigens voor de discussie niet uit of je als arts behandelt, of als je verpleegkundige verpleegt, of als je als burgerhulpverlener je maximaal inzet met je AED".Ik zie het wel als een project dat heel nuttig kan zijn. Alleen behoort dat de burgerhulpverlener iets serieuzer genomen te worden. Zoals als een andere ambulance verpleegkundige het in een ander topic al zei, het geeft de ambulance verpleegkundige ook een morele verplichting.
In je laatste regels schrijf je over de regels die je beperken. Ik durf te vermoeden dat een brandweerman misschien ook wel eens vraagt aan een ambulance verpleegkundige hoe het gaat met een slachtoffer van een ongeval met beknelling. Het lijkt me sterk dat de ambulance verpleegkundige dan tegen de brandweerman zegt dat het beroepsgeheim is.
In de regio waar ik woon heeft een vuurwerkslachtoffer onlangs de media gehaald. Mijn buurvrouw weet waar ik werk. Mijn zoon is een brandweer hobbyist. Mensen zijn nieuwsgierige wezens. Mijn buurvrouw en mijn zoon hebben wel een paar keer gevraagd of die man nog leeft. Als je graag wilt weten of ik me druk heb gemaakt om de regelgeving moet je me maar een PM sturen
. Ik denk dat je het antwoord zo ook wel kan raden.