Nazorg na opvolging AED-Alert

Auteur Topic: Nazorg na opvolging AED-Alert  (gelezen 27751 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #80 Gepost op: 19 mei 2013, 12:33:19
Wat betreft de casus van Wpie heb je m.i. geheel gelijk. Allereerst omdat deze melding er nooit naar de burgerhulpverlener uit had mogen gaan (zal wel per ongeluk hebben plaats gevonden en dan kan ik het ook nog begrijpen) maar wat ik veel kwalijker vind en wat we zowel hartslag als de RAV aan mogen, zo niet moeten, rekenen is dat er kennelijk nooit is nagedacht over de gevolgen voor de burgerhulpverlener als die in een dergelijke situatie terecht is gekomen ten gevolge van een vergissing van de meldkamer, hierin laat men elke vorm van hulpverlening achterwege of legt het vragen om hulp bij de leken hulpverlener terwijl i.m.o. juist de zorg, zeker in deze casus, voor goede nazorg heel duidelijk ligt bij de RAV en Hartslag immers zij maken een vergissing en veroorzaken daarmee een enorme impackt.

De nazorg die dan noodzakelijk is dient men direct te onderkennen en niet op zijn jan boeren fluitjes te bieden maar desnoods verplicht je de leken hulpverlener om in elk geval zijn verhaal te doen bij een opvangteam van hetzij Hartslag.nu hetzij de RAV.

Ten aanzien van de gemeente medewerker kan ik alleen aangeven dat er is nagedacht over de impact van een "gewone" reanimatie maar vervolgens maakt ook de gemeente de zelfde fout als de RAV en Hartslag namelijk wat als er iets in de alarmering iets ernstig mis gaat.
In de casus Wpie blijkt overduidelijk dat men daar niet over heeft nagedacht c.q. niet heeft willen nadenken.
Wat het nog erger maakt is dat het niet de eerste keer is binnen de bewuste gemeente waardoor we denk ik terecht mogen stellen dat men de eventuele gevolgen van een vergissing niet wenst te erkennen wellicht vanwege eventuele aansprakelijkheid voor gevolgschade van bijv. een werkgever.

Feit is dat de burgerhulpverlener hierdoor het kind van de rekening lijkt te gaan worden.

Ik baal als een stekker van alles wat Wpie is overkomen, mede omdat ik mijn berichten van december 2012 terug heb gelezen en dit voorspelde. Niet iedereen heeft mij in dank afgenomen dat ik HartslagNU weg heb gezet als een stel bureaucraten die zonder pardon burgerhulpverleners gebruiken en misbruiken. Gelijk krijgen is niet altijd een overwinning.

Het probleem met bureaucraten is dat ze leven in een papieren werkelijkheid. De RAV maakt je wijs dat ze zorgen dat de "heftige" meldingen zoals deze specifieke melding of meldingen als het om kinderen gaat niet bij de burgerhulpverleners terecht komen.

In de echte wereld krijgt een meldkamercentralist de melding waarbij het lang niet altijd helder te krijgen is via de melder wat er precies aan de hand is. Spraakverwarring, paniek of zelfs een menselijke vergissing door de centralist kun je niet uitsluiten in de echte wereld, dat kan alleen op papier.

Wat me nog meer stoort is dat HartslagNU, de aangesloten RAV's en alle RAV-medewerkers donders goed weten dat dit project schadelijk kan zijn voor de vrijwilligers.

De kern is dat je gaat reanimeren in je eigen wijk of dorp, de kans is heel groot dat je het slachtoffer en de familie kent.

Ik ben hartchirurg en had al geschreven dat ik een heel groot eigen kerkhof heb. Het overlijden van patienten raakt mij altijd, het spijt mij oprecht dat ik hun leven niet heb kunnen redden. Mijn compassie met de familie is oprecht. Waar ik niet aan moet denken is dat ik de familie persoonlijk goed ken, dat ik elke dag langs hun huis kom en elke dag zie hoe ze de draad weer oppakken.

Elke ambulanceverpleegkundige weet ook dat hij goed kan werken bij hele zware ongevallen en reanimaties, maar het wordt anders als een goede vriend van de ambulanceverpleegkundige tijdens een potje voetbal in elkaar is gezakt. Dan is het geen gevalletje reanimatie meer maar wordt het vresellijk persoonlijk.

Bij burgerhulpverleners in kleine, hechte gemeenschappen is ongeveer iedere melding persoonlijk.

In dezelfde papieren werkelijkheid bestaat zoiets als "de verwachten psychische impact van een reanimatie", dat bestaat simpelweg niet. Het is een effect dat niet meetbaar is en niet te voorspellen.

Ik vind het heel belangrijk dat er goed wordt gezorgd voor burgerhulpverleners die dit mee maken. In het ziekenhuis zie je dat bijvoorbeeld een assistent na een heftige gebeurtenis anders is, ik houd dan van afstand een oogje in het zeil en het kan gebeuren dat er een punt komt dat ik de assistent bij me laat komen. Het gaat er dan om dat de problemen opgelost gaan worden, in belang van de assistent en uiteraard de patientenzorg.

Wat ik met bovenstaand voorbeeld bedoel is dat iemand die (kinder)hartchirurg wil worden zelf heel goed weet dat tragische gebeurtenissen bij zijn werk horen, hij kiest er zelf voor. De assistent heeft een verantwoordelijkheid maar ik heb de eindverantwoordelijkheid.

HartslagNU behoort hetzelfde te doen, aangezien het verschil niet zo groot is al ik hier boven geschetst heb. Zij houden helemaal geen oogje in het zeil omdat ze de hulpverlener niet eens kennen, ook niet kunnen weten of iemand zich anders is gaan gedragen na een heftige gebeurtenis. Ze bepalen daardoor ook niet dat er een kritiek punt is bereikt waardoor ze iemand verplicht bij zich laten komen. (ter verheldering: in het bovenstaande voorbeeld is er geen sprake van vrijblijvendheid voor een assistent om niet te komen als ik zeg dat hij bij mij moet komen om 17.30 uur). Kortom HartslagNU neemt geen eindverantwoordelijk voor de burgerhulpverlener en niet voor de patientenzorg. Deze hulpverlener blijft in het systeem waardoor een volgende patient bloot kan worden gesteld aan deze hulpverlener.

Dit soort dingen kan ervoor zorgen dat een burgerhulpverlener chagarijnig wordt, depressief wordt, agressief wordt, etc. Als niemand voor je zorgt, al dat niet gedwongen, kunnen de gevolgen enorm zijn, het kan zorgen voor verstoorde familierelaties, echtscheidingen, ontslag op je werk, ziekteverzuim, enz, enz.

Het is verleidelijk om te roepen dat ik hier weer eens overdrijf, ik hoop dat een aantal experts (artsen, ggz verpleegkundigen) hier onderschrijven dat ik niets overdrijf.

Ik neem het HartslagNU kwalijk, ze nemen alleen de voordelen en donderen de nadelen over de schutting bij anderen. Ik heb al vaker mijn punt gemaakt dat RAV's geen overheidsdiensten zijn maar geprivatiseerde bedrijven. HartslagNU is een stichting van meerdere RAV's.

De kosten voor nazorg worden afgeschoven op gemeente, op de politie, op de huisarts, op slachtofferhulp of de psychiatrie. Dat kost allemaal geld en is geld wat niet van de RAV of HartslagNU is.

De reguliere werkgever van een burgerhulpverlener wordt niets gevraagd. In huidige tijden van recessie moeten veel werkgevers alle zeilen bijzettten om de kop boven water te houden. Door toedoen van HartslagNU die de burgerhulpverlener als vrijwilliger bloot stelt aan dit soort medische hulpverlening (reanimaties uitvoeren in opdracht is iets anders dan blaren prikken tijdens de vierdaagse) kan er sprake zijn van langdurig arbeidsverzuim. De kosten zijn voor de werkgever.

Ik pleit daarom voor betere wet- en regelgeving waarbij werkgevers de schade kunnen verhalen op HartslagNU of er een systeem komt dat de werkgever schriftelijk toestemming moet geven of de werknemer deel mag nemen aan het HartslagNU project. Voorts dienen de RAV's op te draaien voor de kosten die politie, huisartsen en psychiaters maken. Als de burgerhulpverlener hierdoor zorg ontvangt waardoor men de 350 euro eigen risico moet betalen hoort de RAV dit ook te bepalen.

Het is van den zotte als de dankbaarheid voor de vrijwillige inzet zich beperkt tot een factuur van een zorgverzekeraar (eigen risico/onkosten psychiatrie die niet voor vergoeding zorgverzekering in aanmerking komen).

Tot slot heb ik altijd al gevonden dat de burgerhulpverlener het kind van de rekening is. Ik vind het namelijk ook schandalig dat burgers na een inzet op eigen kosten moeten zorgen voor nieuwe pads en dienen te zorgen voor het jaarlijks onderhoud cq. preventief vervangen van batterijen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #81 Gepost op: 19 mei 2013, 12:45:02

Het is verleidelijk om te roepen dat ik hier weer eens overdrijf, ik hoop dat een aantal experts (artsen, ggz verpleegkundigen) hier onderschrijven dat ik niets overdrijf.

We hebben het nu over burgerhulpverleners, maar ik denk dat jouw verhaal net zo opgaat voor de professionele hulpverleners. Ik herken jouw verhaal tenminste van de eerste tot de laatste letter. Nazorg is het belangrijkste wat er is. De emmer is een keertje vol. Bij de een duurt dat erg lang, bij een volgende is dat na 1 inzet al klaar. Incidenten met kinderen hakken er altijd in, daar moet je dus voorzichtig mee zijn als hulpverleningsinstantie. Voorzichtig in de zin dat je na zo,n gebeurtenis erg goed op je mensen moet letten. En zoals 024 al vertelde haal die mensen naar je toe, en maak daar zeker geen vrijwillige keuze in voor dat persoon.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #82 Gepost op: 19 mei 2013, 12:47:16
Ik durf niet te zeggen hoe "fanatiek" de AED groep in Enkhuizen is maar wat ik wel durf te stellen is dat men hier een aardig besef heeft van de verwachtingen van de hulpverlener en dat alles niet alleen ten aanzien van de feitelijke reanimatie maar de gehele inzet ook de rand verschijnselen om het zo maar te noemen.

Bij een melding zijn er steevast meer dan voldoende AED-ers en worden steevast de taken zonder overleg verdeeld
- een aantal start de reanimatie
- het "te veel" wordt opgevangen door de "collega's" en blijft buiten
- van het te veel neemt een deel het gidsen van de prof's voor hun rekening dat wordt niet gestuurd maar er wordt gevraagd of er al aan gedacht is en dan gaan er een aantal aan de slag.

Of je dat fanatisme moet noemen... ik weet het niet ik denk dat het nuchter boeren verstand is en een deel van de inzet ook als je niet reanimeerd liggen er meer dan genoeg andere taken die een inzet vloeiender doen verlopen.

De werkelijke nazorg vanuit de gemeente heb ik nog geen gebruik van gemaakt ik ken alleen de mailtjes die iedereen ontvangt na een melding en deelname is verder op eigen initiatief, ik neem zelf liever contact op met mijn instructrice en daarmee de AED groep van Hoorn (sorry voor de Enkhuizers...) daar ben ik mee vertrouwd vanuit de EHBO ver.
De casus Wpie ligt in dit opzicht voor mij heel anders en de bemoeienis komt niet zo zeer vanuit de AED groep maar dat heb ik je in PM al uitgelegd.

Dat Enkhuizen geen afspiegeling is van Hartslag weet ik niet, Hoorn bijvoorbeeld is ook zeer fanatiek en zeker in de nazorg maar uit de verschillende reacties in verschillende topics blijkt dat er groepen zijn waar alles veel meer op zijn Jan boeren fluitjes verloopt. Dan blijkt inderdaad dat Hartslag en de RAV blijkbaar onvoldoende nadenken over de gevolgen voor de burger die een inzet kan hebben dat opzich is al een blunder als daar dan ook nog een melding bij komt in een situatie waar wij als burgers verre van zouden horen te blijven, ook al doen we ons stinkende best, en je hebt als verantwoordelijke niet nagedacht over de gevolgen die een dergelijke "vergissing" voor een vrijwilliger kan hebben dan ben je je doel meer dan voorbij geschoten en heb je ernstige steken laten vallen.

Zeker als verantwoordelijk achterland zou je vooraf nagedacht moeten hebben over de afhandeling van een "foute melding" niet dat je die 100% kunt voorkomen, ook de knop wordt tenslotte ingedrukt door een mens en die maken per defenitie fouten, maar je moet wel zorgdragen voor een juiste en proffesionele opvolging en nazorg naar de vrijwilligers ten einde schade aan de persoon die zich heeft ingezet te voorkomen. In dat licht zou de burgerhulpverlener minstens het recht hebben om op gelijkewijze nazorg te ontvangen zoals die voor de prof's geldt, misschien zelfs verplicht,  het feit dat die kennis en teams er voor de prof's zijn maakt het alleen maar erger dat die niet voor de burgerhulpverlener ingezet worden terwijl die zorg voor de burger wellicht een vele malen groter belang dient zowel naar de persoon als de maatschappij.

Wat ik vooral bedoel is dat burgerhulpverleners niet zelf op lokaal niveau dit hoeven te regelen.

Nederland kent ontzetttend veel bevlogen en fanatieke brandweermensen en politiemensen die werken voor deze overheidsdiensten als vrijwilliger.

Deze mensen hoeven niet zelf met elkaar af te spreken hoe ze nazorg en opvang regelen. Het is de brandweer- cq. politie organisatie die haar verantwoording neemt en net zo goed zorgt voor haar vrijwilligers als ze doen met hun beroepspersoneel.

Het klopt dat het de brandweer en politie geld, tijd en moeite kost, maar is dat het argument waarom de geprivatiseerde RAV's het mogen omzeilen door haar vrijwilligers onder te brengen in een stichting en zich via een disclaimer te onttrekken van iedere aansprakelijkheid?


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #83 Gepost op: 19 mei 2013, 12:58:01
We hebben het nu over burgerhulpverleners, maar ik denk dat jouw verhaal net zo opgaat voor de professionele hulpverleners. Ik herken jouw verhaal tenminste van de eerste tot de laatste letter. Nazorg is het belangrijkste wat er is. De emmer is een keertje vol. Bij de een duurt dat erg lang, bij een volgende is dat na 1 inzet al klaar. Incidenten met kinderen hakken er altijd in, daar moet je dus voorzichtig mee zijn als hulpverleningsinstantie. Voorzichtig in de zin dat je na zo,n gebeurtenis erg goed op je mensen moet letten. En zoals 024 al vertelde haal die mensen naar je toe, en maak daar zeker geen vrijwillige keuze in voor dat persoon.

Dat klopt, ik heb mij beperkt tot burgerhulpverleners aangezien het bij deze discussie vooral gaat om deze groep hulpverleners. Professionals overkomt dit ook, ik heb het ook geschreven vanuit mijn hart, niet overgeschreven uit een lesboekje. Mijn emmertje raakt soms ook vol, alleen denk ik dat ik het wat makkelijker leeg kan kieperen.

Burgerhulpverleners heb ik meer medelijden mee omdat deze mensen emotioneel zwaar geraakt worden door wat er gebeurd. Zij betreuren het voor het slachtoffer en familie. Ik ben een professional waarmee je niet zo veel medelijden hoeft te hebben als het emmertje vol zit. Ik kijk soms in de spiegel en kan niet eens meer de vraag beantwoorden of ik me rot voel vanwege de patient/slachtoffer of dat het vooral zelfmedelijden is omdat het me niet gelukt is iemand nog te repareren.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #84 Gepost op: 19 mei 2013, 13:18:38
Wat ik vooral bedoel is dat burgerhulpverleners niet zelf op lokaal niveau dit hoeven te regelen.

Nederland kent ontzetttend veel bevlogen en fanatieke brandweermensen en politiemensen die werken voor deze overheidsdiensten als vrijwilliger.

Deze mensen hoeven niet zelf met elkaar af te spreken hoe ze nazorg en opvang regelen. Het is de brandweer- cq. politie organisatie die haar verantwoording neemt en net zo goed zorgt voor haar vrijwilligers als ze doen met hun beroepspersoneel.

Het klopt dat het de brandweer en politie geld, tijd en moeite kost, maar is dat het argument waarom de geprivatiseerde RAV's het mogen omzeilen door haar vrijwilligers onder te brengen in een stichting en zich via een disclaimer te onttrekken van iedere aansprakelijkheid?

Ik heb al eerder een stukje geschreven over de "spanning" tussen de professionaliteit van vrijwilligers aan de ene kant en de toegankelijkheid van een dergelijk project en de daaraan gekoppelde gemiddelde reactietijd. Ik denk dat dit topic mij persoonlijk heeft overtuigd van het nut om hierbij toch te kiezen voor kwalitatief i.p.v. kwantitatief. Kijk eens naar de "community first responders" uit de UK bijvoorbeeld, een heel ander systeem maar wel een stuk doeltreffender. Misschien kunnen we dit in NL wel combineren met een nieuwe constructie van de SIGMA...

Ik merk zelf dat de opvang rond "AED-alerts" bij 'ons' ook gewoon binnen een groep met collega's wordt gedaan, net zoals bij een melding tijdens werktijd. Sterker nog, je wordt vaak al snel benaderd door collega's over wat er is voorgevallen en hoe je je voelt. Heb je dat niet, dan kan ik me voorstellen dat je al snel in een groot zwart gat valt...


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #85 Gepost op: 19 mei 2013, 13:25:03
Ik heb al eerder een stukje geschreven over de "spanning" tussen de professionaliteit van vrijwilligers aan de ene kant en de toegankelijkheid van een dergelijk project en de daaraan gekoppelde gemiddelde reactietijd. Ik denk dat dit topic mij persoonlijk heeft overtuigd van het nut om hierbij toch te kiezen voor kwalitatief i.p.v. kwantitatief. Kijk eens naar de "community first responders" uit de UK bijvoorbeeld, een heel ander systeem maar wel een stuk doeltreffender. Misschien kunnen we dit in NL wel combineren met een nieuwe constructie van de SIGMA...

Ik merk zelf dat de opvang rond "AED-alerts" bij 'ons' ook gewoon binnen een groep met collega's wordt gedaan, net zoals bij een melding tijdens werktijd. Sterker nog, je wordt vaak al snel benaderd door collega's over wat er is voorgevallen en hoe je je voelt. Heb je dat niet, dan kan ik me voorstellen dat je al snel in een groot zwart gat valt...

Daarom post ik dit ook omdat ik oprecht vrees dat men op deze manier vrijwilligers in een diep gat laat vallen, terwijl men gewoon nieuwe vrijwilligers blijft werven om die weer in te zetten. Deze burgerhulpverleners zijn lang niet allemaal aangesloten bij een EHBO vereniging of reddingsbrigade waar men onderling voor elkaar zorgt.

Heel veel mensen van die 40.000 vrijwilligers zijn gewoon individuele burgers die een AED certificaat hebben gehaald en zich aanmelden. Het zijn allemaal mensen en geen wegwerpartikelen.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #86 Gepost op: 19 mei 2013, 13:31:59

Het is verleidelijk om te roepen dat ik hier weer eens overdrijf, ik hoop dat een aantal experts (artsen, ggz verpleegkundigen) hier onderschrijven dat ik niets overdrijf.


Wat u zegt is klopt gewoon helemaal. Dat wij om 2 uur 's nachts het huis van iemand met een hartstilstand uitliepen was het een simpele bedankt en that's it. Men moet het dan zelf maar weer uitzoeken. Je kan wel bij het evaluatie invullen dat je nazorg wilt maar volgens mij is echt het eerste waar je aan denkt niet dat formulier invullen is (die overigens nog redelijk goed verstopt zit ook). Ik vind HartslagNu een goed initiatief maar op het gebied van de nazorg laten ze een hoop steken vallen.

Eigenlijk zouden mensen van HartslagNu hier is moeten meelezen, kunnen ze een hoop van leren.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #87 Gepost op: 19 mei 2013, 13:40:48
Wat u zegt is klopt gewoon helemaal. Dat wij om 2 uur 's nachts het huis van iemand met een hartstilstand uitliepen was het een simpele bedankt en that's it. Men moet het dan zelf maar weer uitzoeken. Je kan wel bij het evaluatie invullen dat je nazorg wilt maar volgens mij is echt het eerste waar je aan denkt niet dat formulier invullen is (die overigens nog redelijk goed verstopt zit ook). Ik vind HartslagNu een goed initiatief maar op het gebied van de nazorg laten ze een hoop steken vallen.

Eigenlijk zouden mensen van HartslagNu hier is moeten meelezen, kunnen ze een hoop van leren.

.. plus feit dat het allemaal veel persoonlijker is omdat je in je eigen gemeenschap gaat reanimeren. Je komt soms bij je eigen overbuurman over de vloer. Als hij onder je vingers dood gaat dan dreunt dat vreselijk door. Iedere keer als je naar buiten kijkt en het slaapkamerraam ziet denk je weer aan de taferelen die zich daar afspeelden, iedere keer als je zijn kinderen ziet fietsen zie je geen fietsende kinderen maar denk je aan de kinderen die geen vader meer hebben. Dat is niet iets wat verdwijnt, dat is iets wat blijft, vandaag - morgen - volgend jaar.

Ik zou niet weten hoe je dat allemaal een plek zou moeten geven of ooit echt gemoedsrust kunt vinden. Vermoedelijk denken ambtenaren en regelneven van HartslagNU in termen als "de te verwachten impact van een reanimatie" waarbij ze wegcijferen of niet eens beseffen wat ik wel beschreven heb.


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #88 Gepost op: 19 mei 2013, 15:29:32
@ Joost:

Ik denk niet dat je een keuze moet maken tussen kwaliteit en kwantiteit. Ik heb de stellige overtuigen dat bij alle vrijwilligers de kwalitiet aanwezig is om een "normale" reanimatie tot een goed einde te brengen (niet in de zin van de afloop) met een stukje kwantiteit breng je de kwaliteit i.m.o. naar een hoger plan immers indien er meerdere personen aanwezig zijn die het "kunstje" kunnen uitvoeren dan kun je elkaar sneller aflossen en blijft de kwaliteit op een hoger nivo door "verse krachten"

@ owning:

Ik trek me de bewuste casus enorm aan omdat ik in de bewuste situatie op meerdere manieren betrokken ben. Om die reden trek ik me de sitautie waar Wpie in terecht is gekomen ook meer aan. Ik heb inmiddels ook contact gezocht met Hartslag.nu waarin ik aangegeven heb dat ik het van onfatsoen vind getuigen dat we ons als vrijwilligers wel in mogen zetten maar dat wanneer er door welke oorzaak ook een melding komt die niet bij ons terecht had mogen komen we vervolgens alles maar op basis van sumiere informatie op hun website op eigen inititief mogen uitzoeken, staat mijn hoofd ernaar als ik in Wpie's schoenen zou staan ?? ik denk het niet, weet eigenlijk wel zeker van niet. Juist het gegeven dat Hartslag een "leiding" heeft van personen met een "zeker" nivo maakt het eigenlijk onverteerbaar dat er richting de vrijwilligers alleen maar aan werving wordt gedaan en niet over het verlies van vrijwilligers door ervaringen en meldingen die niet bij de vrijwilligers thuis horen maar er wel aankomen.

024 heeft m.i. dan ook meer dan gelijk wanneer zij stelt dat de impact van een melding bij vrijwilligers vele malen groter kan zijn dan die bij een prof. Hoewel we als vrijwilliger (hopenlijk) een bewuste keuze hebben gemaakt om aan dergelijke projecten mee te werken staat we door de bank genomen op een heel andere wijze tegen over een SO veel dichterbij en niet voor even maar voor altijd. In mijn directe omgeving heb ik al drie van die ramen die 024 zo fijntjes benoemd, niet dat ik er enige moeite mee heb de AED-ers hebben gedaan wat ze konden maar af en toe denk ik weleens als de afloop anders was geweest.... gelukkig heb ik dan ook de tegenwoordigheid van geest en in kleine kring een SO van een circulatiestilstand waarbij ik zie dat een andere afloop ook bij lange niet is wat je hoopt, deze man heeft het wel overleeft maar leid nu een leven waarvan ik denk is dat het allemaal wel waard... en ook dat moet je een plek kunnen geven.

Zomaar twee casussen waarbij voor de betrokken vrijwilligers de nazorg een belangrijk deel van de verwerking kan zijn want in het laatste geval hebben vrijwilligers het SO wel een leven gegeven maar daar houd alles ook direct op, alleen het leven.....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #89 Gepost op: 19 mei 2013, 15:35:18
@ Joost:

Ik denk niet dat je een keuze moet maken tussen kwaliteit en kwantiteit. Ik heb de stellige overtuigen dat bij alle vrijwilligers de kwalitiet aanwezig is om een "normale" reanimatie tot een goed einde te brengen (niet in de zin van de afloop) met een stukje kwantiteit breng je de kwaliteit i.m.o. naar een hoger plan immers indien er meerdere personen aanwezig zijn die het "kunstje" kunnen uitvoeren dan kun je elkaar sneller aflossen en blijft de kwaliteit op een hoger nivo door "verse krachten"
Of bij alle hulpverleners de kwaliteit aanwezig is, dat is niet goed bekend omdat HartslagNu geen idee heeft wie ze inzetten. Je kunt je immers ook inschrijven zonder certificaat, of met een vals of verlopen certificaat. Oke, reanimeren is geen raketwetenschap, maar matige kwaliteit Basic Life Support bestaat wel degelijk, ook onder de mensen die zich hebben aangemeld voor HartslagNu. Wanneer mensen aangestuurd worden door een meldkamer, dan moet je er wel van uit kunnen gaan dat ze kwalitatief goede BLS kunnen leveren. 'Iets is beter dan niets' is een argument dat in een dergelijk geval niet opgaat.

De kwaliteit van een individuele reanimatie verbetert niet per definitie door toename van kwantiteit.