Jos, goed dat je het initiatief neemt om iets te doen met je vragen! Het is nooit goed om ergens mee te blijven zitten, en al helemaal niet op dit gebied.
Ik zal proberen ze te beantwoorden.
1 toen ik de man beademde toen leek het wel alsof hij gromde hoe kan dat ..
Het klinkt alsof je je slachtoffer hebt horen
gaspen. Dit is een reactie van het lichaam op een zuurstoftekort, maar het is geen goede ademhaling. Zo'n 40% van de slachtoffers schijnt het te vertonen.
2 toen de ambulance terplaatsen was en ze sloten een apperaat aan waar ze het hart op konden zien leek het alsof hij wel een hele onregelmatige hartslag had maar agteraf zeiden de verpleeg kundig tegen mij dat zijn hart al stil stond voor dat wij ter plaatsten waren wat was die lijn die ik dan zag pulseren?
Wat jij waarschijnlijk hebt gezien, heet ventrikelfibrilleren (VF). Wat men 'hartstilstand' noemt, gaat het vaak eigenlijk om een ongecontroleerd samentrekken van het hart, waardoor er geen bloed meer door het lichaam stroomt. Dat is op de monitor (op het ECG) te zien als een lijn die vrij snel naar boven en beneden gaat; er is dan een
circulatiestilstand.
3 is het verstandig om je na te laten kijken na een beademing ?
Ik neem aan dat je doelt op het besmet worden met bepaalde ziekten door het lichamelijk contact? Die kans is klein. Zolang er geen bloed aan te pas kwam, zou ik me geen zorgen maken. Mocht je je er toch niet prettig bij voelen, dan kun je altijd even langs de huisarts.
Ik hoop je een beetje geholpen te hebben!