'Rien ne va plus!' in Limburg-Noord?Veilig of onveilig? Wel of geen kazerne in de buurt? Uitrukgereed of niet? 5, 6, 8, 10, 20 of 25 minuten wachten op de brandweer? Een drenkeling op of onder water? De organisatie van de brandweerzorg in de regio Limburg-Noord heeft veel weg van roulette; je weet nooit of het geluk aan jouw kant is of niet.
De conclusies van de Inspectie VenJ, de beleidsreactie van de Minister en de dagelijkse praktijk laten dan ook geen ruimte voor misverstanden; de brandweerzorg in de regio Limburg-Noord vraagt om verbetering. In slechts 46% van de gevallen is de brandweer binnen de wettelijke normtijden aanwezig. Dit valt de brandweerlieden niet te verwijten, die doen zoals altijd hun uiterste best om hun medeburgers in nood zo snel als mogelijk te helpen.
Om ook in de praktijk te kunnen voldoen aan de veiligheidseisen, moeten de randvoorwaarden kloppen. Voldoende kazernes, voldoende materieel en voldoende personeel, dit alles met een optimale spreiding over de regio. Om dit goed te kunnen organiseren heb je een dekkingsplan nodig waarin alle maatgevende factoren zoals gebouw- en objectrisico’s, kazernes, materieel en personeel zijn geanalyseerd en meegewogen. De resultaten vormen de basis voor de inrichting van de lokale en regionale brandweerzorg. Dat dit vervolgens zo effectief en efficiënt als mogelijk wordt ingericht is vanzelfsprekend. De burgers moeten daarbij echter wel kunnen vertrouwen dat deze ‘inrichting’ geschiedt binnen de normen en kaders van de wet.
De regio Limburg-Noord behoort met het eerder genoemde percentage van 46% tot de 3 slechtst presenterende regio’s in ons land. Het actuele dekkingsplan in de regio voldoet niet aan de wettelijke bepalingen, men voldoet zelfs niet aan haar eigen ‘afwijkende’ normen, aldus de conclusies van de Inspectie in haar rapport. Of dit tot dusver heeft geleid tot onnodige slachtoffers of grotere –maatschappelijke- schades is niet bekend.
De prangende vraag is nu of het sluiten van kazernes en de inzet van Snelle Interventie Voertuigen (SIV’s) leidt tot een verbetering van de brandweerzorg. In hoeverre meer preventieve maatregelen en het gebruik van rookmelders van invloed zijn op het aantal en de omvang van maatgevende incidenten is evenmin bekend.
De VBV heeft alle aanleiding om te veronderstellen dat dit niet het geval zal zijn en heeft de betrokken colleges en gemeenteraden van haar standpunten op de hoogte gesteld.
De omstandigheden bij verschillende maatgevende incidenten binnen de gemeente Roermond en daarbuiten, geven een verontrustend beeld waaruit duidelijk blijkt hoe kwetsbaar en begrensd de basisbrandweerzorg georganiseerd is. In geval van gelijktijdigheid of een grotere omvang van incidenten is een opkomsttijd van meer dan 20 minuten voor aanvullende eenheden geen zeldzaamheid.
Met de sluiting van kazernes zullen deze opkomsttijden op heel veel plaatsen in de regio aanzienlijk oplopen, zo is onze verwachting. Om toch enigszins te kunnen voldoen aan de opkomsttijden, is de inzet van SIV’s als ‘hulpconstructie’ gepland. De inzet van dit soort voertuigen is niet toegestaan, anders dan in combinatie met aanvullend materieel/personeel dat binnen de normtijden ter plaatse is. De wet bepaald immers dat bij een andere samenstelling van basisbrandweereenheden, moet worden voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg voor de burger en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel.
Met deze wettelijke eis, die feitelijk vanzelfsprekend is, is het de vraag welk voordeel er dan behaald zou kunnen worden. Duits onderzoek heeft eerder aangetoond dat bij vrijwilligerskorpsen nauwelijks tijdwinst valt te behalen met de inzet van dit soort eenheden. Ook is de slagkracht van een SIV volledig te verwaarlozen bij maatgevende incidenten.
Bovendien is de vraag of op een veilige manier kan worden afgeweken van de standaard bezetting van 6 man op een tankautospuit nog nergens inhoudelijk en goed beargumenteerd beantwoord. De SIV kan dan ook uitsluitend worden ingezet als aanvulling op de bestaande slagkracht en niet als vervanging.
Er kan dus geen enkele sprake zijn dat de inzet van SIV’s een oplossing is om de opkomsttijden in Limburg-Noord te waarborgen, kwaliteit van brandweeroptreden te verhogen en te kunnen spreken van verantwoord en veilig optreden.
De uitvoering van de beleidsplannen staat naar ons oordeel dan ook gelijk aan 'Roulette' maar dan de ‘Russische variant’; je weet nooit wanneer het je echt treft……….
De VBV heeft alle colleges van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraden in de regio Limburg-Noord een brief geattendeerd op de gebrekkige brandweerzorg. Daarnaast zal de VBV de Minister vragen of de voorgenomen sluiting van kazernes en de inzet van SIV's moeten worden gezien als passende maatregelen ter verbetering van de situatie.
Brief naar gemeentebesturen
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20120822_Brief_colleges_Limburg_Noord.pdfhttp://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/basis-brandweerzorg/3239/rien-ne-va-plus-in-limburg-noord/