Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren

Auteur Topic: Brandweer vrijwilligers Noord- en Midden-Limburg dreigen pagers in te leveren  (gelezen 14598 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Het gaat hier simpel om het sluiten van een aantal posten niet het vervangen van posten door een met beroepspersoneel bezette kazerne.

Op basis waarvan is die keuze dan gemaakt? lijkt me erg vreemd als ze nu al problemen hebben met aanrijdtijden.... Wie weet er het fijne van?
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Op basis waarvan is die keuze dan gemaakt? lijkt me erg vreemd als ze nu al problemen hebben met aanrijdtijden.... Wie weet er het fijne van?
Dat zijn meestal financiele keuzes die de grond leggen voor sluitingen van posten. En veelal omdat buurgemeentes sneller de burger kan helpen, dan de betreffende post die gesloten is.
Gezien de huidige ontwikkelingen is het toch even afwachten of dit een ommekeer gaat geven, en er toch posten open gaan blijven. Het huidige rapport over de opkomsttijden zegt genoeg.


DDV

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Kijk maar eens in Zuid-limburg wat daar aan kazernes is/wordt opgedoekt en wat er bij de rest nog in de kazerne staat. Bij grotere branden waar véél schuim en water nodig is om het te "verzuipen" [v.b. veiling gronsveld] moesten o.m. Roermond en Venlo aanrukken met watertankers en ook de Chemelot park-bedrijfsbrandweer. En overigens is niks mis met uitrukken uit de buurgemeente als men tenminstte op tijd komt en ook in de buurgemeente een uitrukpotentieel beschikbaar blijft maar dat is in Noord/Midden-limburg kennelijk niet het geval, hier prevaleert uitsluitend het kostenplaatje en dat maakt mij als burger héééél erg ongerust want de andere regio's werken volgens mij ook zo alleen weten ze de gevolgen, nog, te camoufleren !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
'Rien ne va plus!' in Limburg-Noord?

Veilig of onveilig? Wel of geen kazerne in de buurt? Uitrukgereed of niet? 5, 6, 8, 10, 20 of 25 minuten wachten op de brandweer? Een drenkeling op of onder water? De organisatie van de brandweerzorg in de regio Limburg-Noord heeft veel weg van roulette; je weet nooit of het geluk aan jouw kant is of niet.

De conclusies van de Inspectie VenJ, de beleidsreactie van de Minister en de dagelijkse praktijk laten dan ook geen ruimte voor misverstanden; de brandweerzorg in de regio Limburg-Noord vraagt om verbetering. In slechts 46% van de gevallen is de brandweer binnen de wettelijke normtijden aanwezig. Dit valt de brandweerlieden niet te verwijten, die doen zoals altijd hun uiterste best om hun medeburgers in nood zo snel als mogelijk te helpen.

Om ook in de praktijk te kunnen voldoen aan de veiligheidseisen, moeten de randvoorwaarden kloppen. Voldoende kazernes, voldoende materieel en voldoende personeel, dit alles met een optimale spreiding over de regio. Om dit goed te kunnen organiseren heb je een dekkingsplan nodig waarin alle maatgevende factoren zoals gebouw- en objectrisico’s, kazernes, materieel en personeel zijn geanalyseerd en meegewogen. De resultaten vormen de basis voor de inrichting van de lokale en regionale brandweerzorg. Dat dit vervolgens zo effectief en efficiënt als mogelijk wordt ingericht is vanzelfsprekend. De burgers moeten daarbij echter wel kunnen vertrouwen dat deze ‘inrichting’ geschiedt binnen de normen en kaders van de wet.

De regio Limburg-Noord behoort met het eerder genoemde percentage van 46% tot de 3 slechtst presenterende regio’s in ons land. Het actuele dekkingsplan in de regio voldoet niet aan de wettelijke bepalingen, men voldoet zelfs niet aan haar eigen ‘afwijkende’ normen, aldus de conclusies van de Inspectie in haar rapport. Of dit tot dusver heeft geleid tot onnodige slachtoffers of grotere –maatschappelijke- schades is niet bekend.

De prangende vraag is nu of het sluiten van kazernes en de inzet van Snelle Interventie Voertuigen (SIV’s) leidt tot een verbetering van de brandweerzorg. In hoeverre meer preventieve maatregelen en het gebruik van rookmelders van invloed zijn op het aantal en de omvang van maatgevende incidenten is evenmin bekend.

De VBV heeft alle aanleiding om te veronderstellen dat dit niet het geval zal zijn en heeft de betrokken colleges en gemeenteraden van haar standpunten op de hoogte gesteld.

De omstandigheden bij verschillende maatgevende incidenten binnen de gemeente Roermond en daarbuiten, geven een verontrustend beeld waaruit duidelijk blijkt hoe kwetsbaar en begrensd de basisbrandweerzorg georganiseerd is. In geval van gelijktijdigheid of een grotere omvang van incidenten is een opkomsttijd van meer dan 20 minuten voor aanvullende eenheden geen zeldzaamheid.

Met de sluiting van kazernes zullen deze opkomsttijden op heel veel plaatsen in de regio aanzienlijk oplopen, zo is onze verwachting. Om toch enigszins te kunnen voldoen aan de opkomsttijden, is de inzet van SIV’s als ‘hulpconstructie’ gepland. De inzet van dit soort voertuigen is niet toegestaan, anders dan in combinatie met aanvullend materieel/personeel dat binnen de normtijden ter plaatse is. De wet bepaald immers dat bij een andere samenstelling van basisbrandweereenheden, moet worden voorzien in een gelijkwaardig niveau van brandweerzorg voor de burger en geen afbreuk wordt gedaan aan de veiligheid en gezondheid van het brandweerpersoneel.

Met deze wettelijke eis, die feitelijk vanzelfsprekend is, is het de vraag welk voordeel er dan behaald zou kunnen worden. Duits onderzoek heeft eerder aangetoond dat bij vrijwilligerskorpsen nauwelijks tijdwinst valt te behalen met de inzet van dit soort eenheden. Ook is de slagkracht van een SIV volledig te verwaarlozen bij maatgevende incidenten.
Bovendien is de vraag of op een veilige manier kan worden afgeweken van de standaard bezetting van 6 man op een tankautospuit nog nergens inhoudelijk en goed beargumenteerd beantwoord. De SIV kan dan ook uitsluitend worden ingezet als aanvulling op de bestaande slagkracht en niet als vervanging.

Er kan dus geen enkele sprake zijn dat de inzet van SIV’s een oplossing is om de opkomsttijden in Limburg-Noord te waarborgen, kwaliteit van brandweeroptreden te verhogen en te kunnen spreken van verantwoord en veilig optreden.

De uitvoering van de beleidsplannen staat naar ons oordeel dan ook gelijk aan 'Roulette' maar dan de ‘Russische variant’; je weet nooit wanneer het je echt treft……….

De VBV heeft alle colleges van Burgemeester en Wethouders en gemeenteraden in de regio Limburg-Noord een brief geattendeerd op de gebrekkige brandweerzorg. Daarnaast zal de VBV de Minister vragen of de voorgenomen sluiting van kazernes en de inzet van SIV's moeten worden gezien als passende maatregelen ter verbetering van de situatie.

Brief naar gemeentebesturen
http://www.brandweervrijwilligers.nl/data/user_files/files/limburg-noord/20120822_Brief_colleges_Limburg_Noord.pdf

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/basis-brandweerzorg/3239/rien-ne-va-plus-in-limburg-noord/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Kamervragen Limburg-Noord

De fracties van de Socialistische Partij (SP) en de ChristenUnie (CU) hebben Kamervragen gesteld over de brandweerzorg in de Veiligheidsregio Limburg-Noord. Dit naar aanleiding van onze berichtgeving en de conclusies van de Inspectie Veiligheid en Justitie in haar rapport 'Ter Plaatse'. In dit rapport staat dat de regio Limburg-Noord ruim onder het landelijk gemiddelde presteerd. Desondanks gaan de plannen voor kazernesluitingen en afwijkende voertuigbezettingen gewoon door, alsof er niets aan de hand is, in de kern Swalmen (8500 inw.) verdwijnt de kazerne die in 2010 nog voor € 600.000.- is verbouwd. De Inspectie Veiligheid en Justitie (VenJ) concludeerde op 21 juni 2012 in haar rapport ‘Ter Plaatse’:

“Geen enkele regio heeft (op objectniveau) de objecten die niet binnen de van toepassing zijnde tijdnormen bereikt kunnen worden als zodanig aangewezen. Evenmin is gemotiveerd waarom dat zo is. Ook zijn op dat niveau geen ‘compenserende’ maatregelen getroffen om het veiligheidsniveau weer op peil te brengen.”

De minister van VenJ en de besturen van de veiligheidsregio’s verschillen nu van mening over de uitleg van het begrip ‘locaties’ bij het gemotiveerd afwijken van de tijdnormen uit het Besluit Veiligheidsregio’s (Bvr). De VBV is daarnaast erg benieuwd naar de uitleg van het begrip ‘verbeteren’.

De veiligheidsregio Limburg-Noord haalt in maar 46% van de gevallen de wettelijke normtijden en behoort daarmee tot de 3 slechtst presterende regio’s in ons land. In zijn beleidsreactie op het Inspectierapport geeft minister Opstelten aan in overleg te zullen treden met de regio’s waarbij het dekkingspercentage onder de 50% ligt. Dit om van hen te vernemen welke maatregelen zij zullen nemen om die situatie te ‘verbeteren’. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio liet onlangs weten dat het ministerie nog geen contact had opgenomen voor overleg, zo was te vernemen uit een artikel in De Limburger.

De Veiligheidsregio blijft zich ondertussen inzetten op de ‘verbetering’ van de kwaliteit van de totale brandweerzorg door in te zetten op het vergroten van het risicobewustzijn bij haar burgers en uitvoering te geven aan enkele maatregelen, zo valt te lezen in een notitie van de Veiligheidsregio Limburg-Noord aan de gemeenten over het rapport ‘Ter Plaatse’.

Men aarzelt zelfs niet om de gemeenten te misleiden met het verdraaien van feiten, zo schrijft de regio onder meer;

“Indien het bestuur gekozen zou hebben voor uitleg op objectniveau, zou dit
ook in onze regio, leiden tot een forse administratieve last constateert de Inspectie terecht.”

De Inspectie constateert in haar rapport op blz. 10 echter geheel iets anders:

“De regio’s voorzien bij een ongewijzigd standpunt van de minister een ‘administratieve rompslomp’ en hebben daarom sterke behoefte aan nadere uitwerking/definiëring van het begrip ‘locaties’ bij het gemotiveerd afwijken.”

Of er daadwerkelijk sprake is van 'administratieve rompslomp' valt sterk te betwijfelen, immers hebben alle gemeenten hun gebouwenbestand buitengewoon goed in 'beeld' voor de belastingen (WOZ) en in het kader van de Basisregistraties Adressen en Gebouwen (BAG).

Ook blijkt ineens “Nader onderzoek naar de mogelijkheden tot vraaggericht uitrukken met een variabele voertuigbezetting.” aan de maatregelen tot ‘verbetering’ te zijn toegevoegd en staat het sluiten van posten, waaronder Swalmen weer op de agenda. Welke ‘verbetering’ daarmee moet worden bereikt is voor de VBV een volstrekt raadsel.

De VBV heeft daarom in een brief aan de gemeenteraden en colleges van B&W in Limburg-Noord haar zorgen geuit over de voorgestelde ‘verbeteringen’. Met het sluiten van kazernes en de inzet van Snelle Interventie Voertuigen (SIV’s) wordt het dekkingspercentage in Limburg-Noord niet significant verbetert volgens deskundigen, de vraag is wanneer de burgers dat gaan merken en hun gemeentebestuur om uitleg gaan vragen.

http://www.brandweervrijwilligers.nl/nieuws/basis-brandweerzorg/3242/kamervragen-limburg-noord/


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Brandweer moet uitruktijd halen
De Veiligheidsregio Limburg-Noord stevent af op een conflict met minister Ivo Opstelten over de uitruktijden van de brandweer. De minister maant de regio in een brief stappen te nemen om die te verbeteren.


Als het aan het dagelijks bestuur ligt, gaat de Veiligheidsregio echter gewoon door op de ingeslagen weg. Dat staat althans in een conceptbrief van voorzitter en Venlo’s burgemeester Wim Dijkstra die als reactie klaarligt. De burgemeesters van Noord- en Midden-Limburg moeten er 28 september nog mee instemmen.
Sinds de invoering van een nieuwe wet moet de brandweer in 80 procent van de gevallen binnen tien minuten ter plekke zijn. In Limburg-Noord is dat slechts 47 procent. Reden voor de Veiligheidsregio om de uitruktijd voor het platteland te verruimen naar vijftien minuten. De minister schrijft zich „grote zorgen” te maken omdat „de opkomst van de brandweer in Limburg-Noord onvoldoende is geborgd”. Hij verzoekt Dijkstra „met klem de opkomsttijden in uw regio te verbeteren en de daartoe noodzakelijke stappen te nemen”. De minister laat weten dat hij de Inspectie Veiligheid en Justitie volgend jaar voor een controle op pad stuurt. In de conceptbrief wijst Dijkstra erop dat de wet ruimte biedt om af te wijken van de norm en dat de minister daarvoor nog altijd geen duidelijk criteria heeft opgesteld. Daarnaast wijst hij op alle (preventieve) maatregelen ter compensatie. Volgens de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers ‘misbruiken’ Veiligheidsregio’s de ruimte in de wet om kazernes te sluiten.
Ook in Limburg-Noord zijn er plannen voor sluiting.
http://www.limburger.nl/article/20120918/REGIONIEUWS01/120919161/1056


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Als je als regio bij lange na niet de uitruktijden haalt die zijn voorgeschreven. Dan ben je als regio gewoon keihard de wet naast je neer aan het leggen, om maar te kunnen bezuinigen. Zou dan een regio via dwang gemaant kunnen worden om de uitruktijden te verbeteren? Bijvoorbeeld via de rechter?


Alexander

  • Brandweer - integrale veiligheid - EHBO - BHV - adviseur - docent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
    • Blog
De minister geeft nu de ruimte om een eigen invulling te geven aan de brandveiligheid en de uitruktijden. Wel moet er een onderbouwing zijn.

Wat blijkt in de praktijk dat de onderbouwing summier of niet gedaan wordt maar er wel begonnen wordt met de uitholling van de capaciteit, snelheid en daadkracht van de uitrukdienst. Alles onder het mom van we gaan meer doen aan preventie. Helaas vergeten ze dan wel dat de brandweer meer doet dan alleen branden blussen. Over hulpverleningstaken wordt nergens gesproken. Vele regio's zullen volgen ben ik bang.

Gelukkig hebben we wel per regio een grote en sterke rampenstaf zitten op kantoor........
Ik reageer op persoonlijke titel. Mijn vragen en/of opmerkingen zijn geen kritiek maar ik ben hooguit open en direct. Daarnaast altijd op zoek naar le


Delta00

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 229
Had de brandweer ook niet de taak van de rampenbestrijding toebedeeld gekregen, volgens mij zijn ze dat in bijna iedere regio vergeten.
Kan je dan alsnog alles verkleinen en roepen dat we met preventie alle problemen oplossen ?
Ik denk het persoonlijk niet en de politiek vergeet dit stuk (be)onbewust ?

Delta00


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
In feite slechte zaak dat de minister ruimte geeft aan een regio om de uitruktijden in te vullen. Enig ruimte is nodig om eventuele lokale problematiek van bekend zijnde langere aanrijtijden te ondervangen.
Maar je ziet nu dat een regio meteen een eigen draai aan uitruktijden geeft, en de verruiming van de tijden aangrijpen om gewoon te gaan bezuinigen en zelfs posten te gaan sluiten. Verkeerde besluitvoering.