Zeer grote brand (bedrijfspand) Koningin Wilhelminaweg - Maartensdijk 25-02-2011

Auteur Topic: Zeer grote brand (bedrijfspand) Koningin Wilhelminaweg - Maartensdijk 25-02-2011  (gelezen 3780 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jeroen76

• Bedrijfshulpverlener
  • Forum gebruiker
Ik vraag me af waar 't p2000 persalarm blijft?

Worden die normaal verstuurd dan voor branden? Ik dacht dat dat alleen maar voor verkeersongevallen etc gebeurde omdat daar anders geen P2000-alarmeringen van gegeven worden. Branden zijn ook zonder persalarm prima via P2000 te volgen!

Panter

• Adviseur OOV
  • Forum gebruiker

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Volgens mij was dit niet het restaurant, maar een leegstaande woning naast het restaurant. Brand woedde vooral in de aanbouw aan de linkerzijde van het pand en onder het dak linksboven. Door een zeer succesvolle binnenaanval was de brand eigenlijk vrij snel voor een groot deel ingeperkt. Een groot deel van de woning is dus ook (behalve veel rook- en roetschade) behouden gebleven. (sorry, was bezig maar er kwam een uitruk tussendoor :D)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Hunter

• Senior gebruiker
  • Zoetermeer, Haaglanden
Worden die normaal verstuurd dan voor branden? Ik dacht dat dat alleen maar voor verkeersongevallen etc gebeurde omdat daar anders geen P2000-alarmeringen van gegeven worden. Branden zijn ook zonder persalarm prima via P2000 te volgen!

Daar heb je gelijk in,maar toch jammer dat elke regio hier blijkbaar weer anders over denkt. Sommigen versturen handmatig een infobericht, andere regio's hebben de perscode zelfs standaard in bepaalde inzetvoorstellen staan. Vooral in ZHZ is dat een beetje overdreven, daar krijgt men kort na elkaar hetzelfde bericht van zowel brandweer als politie. In Haaglanden is men (politie) er ook vnaf gestapt. De brandweer heeft daar immers een eigen perscode. In andere regio's niet, dus daar mag men best wat meer aandacht aan besteden :) Of de ene dienst doet het, of de andere dienst. Het feit dat "branden ook op een andere manier te volgen zijn" is mijns inziens geen argument, maar dat kan een totaal andere discussie worden :)

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Brand bij aankomst: veel rook

Vanaf deze kant gezien: brand aan de achterkant en rechtsbovenaan op het dak

Binnenaanval

Blussing bij de uitbouw

Ruitjes eruit tikken

En nog een paar:

Dit is geen rook, maar de hoeveelheid stoom die vrijkwam bij de binnenaanval: was succesvol, want daarna was de brand veel minder heftig.

Nog meer foto's in het fotoalbum op jeugdbrandweerzeist.nl. Er zal ook een uitgebreide fotoserie op www.brandweerdebilt.nl komen, denk ik zomaar :)
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding

Jevgeni

• Manschap A
  • Forum gebruiker
Die helmen zijn afschuwelijk

Danny722

• Manschap A
  • Senior gebruiker
Die helmen zijn afschuwelijk

Zijn ook veel klachten over. Niet omdat ze er zo uitzien, maar omdat de helmlamp op den duur hinderlijk zwaar wordt, zeker als je bezig bent met opbouwen waterwinning etc.   ;)

Hoguhugo

• Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
Zijn ook veel klachten over. Niet omdat ze er zo uitzien, maar omdat de helmlamp op den duur hinderlijk zwaar wordt, zeker als je bezig bent met opbouwen waterwinning etc.   ;)

En soms hangen ze zelfs tot over de ogen zo te zien bij de bevelvoerder...
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo

Breaky

• Forum gebruiker
Brand in voormalig restaurant

Maartensdijk - Vrijdagmiddag 25 februari heeft een grote brand gewoed in voormalig restaurant 't Braadspit aan de Koningin Wilhelminaweg. Het gebouw stond niet leeg, maar was verhuurd aan handelaren in tweedehands kleding. Men was bezig een kachel aan te steken met behulp van een gasfles. Daar ging iets fout en binnen een paar seconden ontstond een felle brand. De brandweer, die snel ter plaatse was, schaalde snel op naar grote brand om extra bluseenheden aan te voeren uit Groenekan, Westbroek en Bilthoven.
Delen van de brandhaard waren moeilijk bereikbaar. Omdat het niet verantwoord was om het pand binnen te gaan heeft,de brandweer een deel van het pand gesloopt om het vuur uiteindelijk te kunnen blussen. Het sein brandmeester kon na drie uur hard werken worden gegeven.  Het voormalige restaurantgedeelte kon gespaard worden, het woon- en keuken- gedeelte is volledig verwoest.

Foto: Rob Jastrzebski