Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen wordt niet geactualiseerd?

Auteur Topic: Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen wordt niet geactualiseerd?  (gelezen 7460 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2011, 23:28:44
Sorry, maar ik haal uit de door jouw opgegeven tekst nog geen wijziging o.i.d. De brancherichtlijnen liggen er nog steeds zoals ze er altijd al waren. Toch?

Citaat
4.Naast de in het derde lid genoemde eisen bevat de in het eerste en tweede lid bedoelde richtlijn ten aanzien van de bestuurder van het voorrangsvoertuig de volgende eisen:
  
      a. het negeren van een rood verkeerslicht gebeurt met een snelheid van maximaal 20 km per uur;
      b. een vluchtstrook wordt bereden met een snelheid van maximaal 20 km per uur boven de snelheid van het verkeer op de rijbaan, met een snelheid van maximaal 80 km per uur. Wanneer de snelheid van het andere verkeer lager is dan 30 km per uur, mag op de vluchtstrook maximaal 50 km per uur worden gereden;
    

      c. de rijbaan wordt bereden met een snelheid van maximaal 40 km per uur boven de ter plaatse geldende maximumsnelheid. De politie mag hiervan in overleg met de meldkamer in uitzonderlijke gevallen afwijken.

Boven staande stond vroeger in de branche richtlijn, nu is het opgenomen in de regeling........


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2011, 23:31:49
Tja...prima toch?  :D Ik laat het op een tegeltje zetten en hang het in de WC.  98uiye


Dus ipv een richtlijn is het nu een ''regeling''. En wat krijgen we daarvan mee?


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2011, 23:38:48
Tja...prima toch?  :D Ik laat het op een tegeltje zetten en hang het in de WC.  98uiye


Dus ipv een richtlijn is het nu een ''regeling''. En wat krijgen we daarvan mee?

Niks, dat je niet harder mag dan 40 km/u bv wettelijke snelheid. Dus op de A6mag je  maximaal  170 km/u rijden(is wel 180 km/u op je snelheidsmeter) denk dat de gemiddelde tankautospuit dat in ieder geval niet gaat redden...


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2011, 23:41:17


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Rectificatie richtlijn

www.nvbr.nl

Op 25 februari 2011 is op deze website een bericht geplaatst dat op 9 december 2010 de Redactieraad Brandweer & Crisisbeheersing (NIFV) heeft besloten de Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Ambulancediensten, brandweer en politie niet te actualiseren.
Naar aanleidingen van reacties die vanuit het veld zijn binnengekomen heeft de Redactieraad besloten dit besluit in heroverweging te nemen, aangezien de informatie waarop dit besluit is genomen incompleet was.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


Prometheus

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 10
Gelukkig heeft de Redactieraad Brandweer & Crisisbeheersing ingezien dat er nog wel degelijk iets aan de hand is met de brancherichtlijnen en dat simpelweg afschaffing te kort door de bocht was.

Allereerst bepaalt de nieuwe regeling dat de drie kerndiensten een brancherichtlijn moeten opstellen (dus je moet er een hebben!). Vervolgens is de inhoud van de brancherichtlijn mogelijk niet coherent aan de regeling ... En dan wordt het interessant welke regeling toegepast gaat worden als het fout gaat. De regeling noemt 40Km/uur, de brancherichtlijn (brandweer) 20 km/uur .... welke norm wordt nu toegepast!

Ook moeten de brancherichtlijnen aangeven wat zij verstaan onder 'dringende taak'.

Natuurlijk biedt de regeling veel handvatten om de brancherichtlijn in te kleuren, daarin ligt wel een belangrijke waarde van de regeling.

Ik denk dat het voor de brancherichtlijn van de brandweer in ieder geval kansen biedt om nog eens kritisch te kijken naar haar 'dringende taak'. Zoals het nu is geformuleerd mag enkel de eerste TAS met toeters en bellen. De rest dus niet. Ook OvD's etc etc vallen niet onder de beperkt geformuleerde 'dringende taak'. Het zou wat dat betreft verstandig zijn dat de stellers van dat document ook eens zouden kijken naar de formulering van dringende taak in de brancherichtlijn van de ambulance .... (daar is coordinatie wel benoemd als een reden waarvoor je O&G zou mogen gebruiken). Wellicht dat je dan ook het rampenbestrijdingspotentieel (en dan met name het coordinatie deel) met recht met O&G kan laten rijden...

En als de brandweer-brancherichtlijn toch wordt aangepast... 40 km/uur boven de wettelijke snelheid is wel veel voor een TAS (maar voor een OD lijkt dat wel wat logischer).


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Rectificatie richtlijn

www.nvbr.nl

Op 25 februari 2011 is op deze website een bericht geplaatst dat op 9 december 2010 de Redactieraad Brandweer & Crisisbeheersing (NIFV) heeft besloten de Brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen Ambulancediensten, brandweer en politie niet te actualiseren.
Naar aanleidingen van reacties die vanuit het veld zijn binnengekomen heeft de Redactieraad besloten dit besluit in heroverweging te nemen, aangezien de informatie waarop dit besluit is genomen incompleet was.

Rectificatie nieuwsbericht Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen

http://www.nifv.nl/web/show/id=193299/contentid=3199

Op 25 februari 2011 is op deze website het bericht geplaatst dat de Redactieraad Brandweer & Crisisbeheersing (NIFV) op 9 december 2010 heeft besloten de Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen ambulancediensten, brandweer en politie niet te actualiseren. Naar aanleiding van reacties die vanuit het veld zijn binnengekomen heeft de Redactieraad besloten dit besluit in heroverweging te nemen, aangezien de informatie waarop dit besluit is genomen incompleet was.

Het bericht van 25 februari 2011 vermeldt dat er in 2003 één brancherichtlijn optische en geluidssignalen voor brandweer, politie en ambulancediensten was verschenen. Door de komst in 2009 van de ‘Regeling optische en geluidssignalen 2009’ zou de brancherichtlijn achterhaald zijn en niet meer geactualiseerd hoeven te worden. De brancherichtlijn was daarom van de website(s) gehaald.

Deze informatie is onjuist. In 2003 is een herziene druk van de ‘Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer’ uitgegeven. Deze richtlijn is dus alleen bedoeld voor de brandweer.

Daarnaast geeft de regeling uit 2009 aan dat de politie, de brandweer en de diensten voor spoedeisende medische hulpverlening elk een richtlijn opstellen voor de werkzaamheden en de omstandigheden, waarin van de optische en geluidssignalen gebruik mag worden gemaakt. In de richtlijn wordt de branchespecifieke uitwerking gemaakt van de algemene uitgangspunten en eisen van de regeling.
De brancherichtlijn en de regeling bestaan dus naast elkaar. Omdat de brancherichtlijn er eerder was dan de regeling uit 2009, is het mogelijk dat de brancherichtlijn moet worden aangepast. Dit zal nader onderzocht moeten worden.

De ‘Brancherichtlijn optische en geluidssignalen brandweer’ is vanaf nu weer beschikbaar via de websites www.infopuntveiligheid.nl en www.brandweerkennisnet.nl
Samen sterk in de hulpverlening!