Gekneld persoon bevrijden?

Auteur Topic: Gekneld persoon bevrijden?  (gelezen 3531 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

medic112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Gepost op: 26 februari 2011, 13:14:04
Brandweer wordt opgeroepen voor gekneld persoon onder boom.
Bij aankomst wordt onmiddellijk gestart met de voorbereidingen van de bevrijding.
Alles is klaar vooraleer de medische diensten ter plaatse zijn ...
Bevrijden we het slachtoffer of wachten we tot de ambulanceverpleger een large bore catheter heeft kunnen plaatsen?

Discussie.

Medic




CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2011, 15:25:26
Dat is afhankelijk van de toestand van het slachtoffer. Indien er sprake is van direct levensgevaar dan zou ik adviseren om de bevrijding uit te voeren. Bij alle anderen, gewoon nog even wachten....

De catheter kan in principe achterwege gelaten worden, hoor...

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2011, 15:27:24
Zo'n large bore catheter, is dat hetzelfde als een "waaknaald" waar je wel eens over hoort praten in medische hulp programma's op tv?
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2011, 15:50:09
Volgens mij een centrale lijn of te wel een infuus in een arterie/slagader in de thorax.
Wordt vaak in het ziekenhuis IC gedaan. Ik weet niet of het in de prehospitale setting ook gebeurd.


medic112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2011, 16:01:12
Hello,

neen, large bore catheter is een infuusnaald met groot lumen (zoals een 12G) die je gewoon veneus plaatst om grote hoeveelheden vocht te kunnen toedienen. Bijv. bij grote bloeding worden twee large bore catheters geplaatst om op te vullen. Sorry voor de terminologie.

De waaknaald is een catheter G18 of G20, gewoon om iets van medicatie te kunnen geven als de patiënt achteruit gaat.

Een centrale catheter en arteriële lijn worden niet préhospitaal uitgevoerd. De arteriële lijn geeft préhosp geen nut, de centrale geeft veel te veel contaminatiegevaar.

medic


medic112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2011, 17:34:06
Misschien kan ik hier nog aan toevoegen dat 'large bore catheter" ook kan slaan op de intra-osseuse botnaald, die in het bot wordt geschoten/gedraaid en dit meestal net onder de knie. In oorlogsomstandigheden wordt deze vaak in het sternum geplaatst (vanwege enige intacte plaats op het lichaam achter het borstschild bij militairen).


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2011, 20:51:57
medic112, je zit leuk te strooien met medische termen, maar wat is je achtergrond?

Zo'n large bore catheter, is dat hetzelfde als een "waaknaald" waar je wel eens over hoort praten in medische hulp programma's op tv?

large bore catheter is niks anders dan een "catheter" (in dit geval infuuscatheter) met een "grote diameter". 12G is wel wat overdreven  ::) 16G soms 14G is de werkelijkheid (16G = 1.7mm). Deze grote diameter helpt om snel grote hoeveelheden infuusvloeistof toe te kunnen dienen.

Een waaknaald kan in principe iedere maat zijn, meestal wordt gekozen voor 18 danwel 20G (1.2 of 1.0mm) welke pre-hospitaal niet aangesloten is op een infuussysteem. Deze wordt geplaatst om in noodgevallen alvast toegang te hebben. In het ziekenhuis wordt er ook wel gesproken over een waaknaald als er een langzaam lopend infuus op aangesloten is welke alleen bedoeld is om de waaknaald "open" te houden.

Volgens mij een centrale lijn of te wel een infuus in een arterie/slagader in de thorax.
Wordt vaak in het ziekenhuis IC gedaan. Ik weet niet of het in de prehospitale setting ook gebeurd.

Een centrale lijn is een "infuus" geplaatst in een grote vene/ader welke opgevoerd wordt tot in de vena cava (=holle ader), meest gebruikt wordt de toegang via de binnenste halsader (vena jugularis interna), sleutelbeenader (vena subclavia) of liesader (vena femoralis). Deze zijn met name bedoeld om gedurende langere tijd medicijnen e.d. toe te dienen (bv binnen de oncologie), daarnaast worden ze op de IC gebruikt om drukmetingen uit te voeren en zo de conditie vaan een patiënt in de gaten te houden. Centrale lijnen zijn juist niet heel geschikt om snel grote hoeveelheden vloeistof over te geven doordat ze door het lange lumen teveel wrijving kennen en dus onvoldoende stroomsnelheid bereikt kan worden. (Dit kan overigens weer ondervangen worden door catheters te gebruiken met meerdere lumen). Pre-hospitaal wordt dit dus niet veel toegepast, alhoewel ik wel ambulanceverpleegkundigen ken die de vena jugularis externa nog wel eens aanprikken met een "gewone" infuusnaald, zeker in reanimatiesituaties kan deze nog best aardig ingebracht worden en is ook makkelijk bereikbaar voor de verpleegkundige aan het hoofdeind. Alhoewel de tip van de catheter dan niet in de vena cava ligt is die er wel erg dichtbij.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2011, 21:33:47
Voor alle duidelijkheid: Catheter=infuusnaald.

Zo, dat hebben we duidelijk.

De tendens tegenwoordig is om te streven naar "permissive hypotension". In verband hiermee vinden we een systolische tensie van boven de 90mmHg al voldoende. Wil je d.m.v. infusietherapie de tensie omhoog krikken dan heb je meer kans op bloedingen en hemoglobine dalingen. Daarom is het steken van een (te) grote naald niet meer aan de orde. Wel is het belangrijk i.v.m. pijnbestrijding. Daarom zullen altijd trachten om een infuus in te brengen bij een trauma slachtoffer, en indien niets anders beschikbaar, inderdaad in de externe jugularis (in de nek, dus).

Om terug te komen naar de oorspronkelijke vraag: Het wachten op de ambulance verdient de voorkeur. De verpleegkundige heeft slechts 2 minuten nodig om te bepalen of er sprake is van "scoop en run" of "stay and play". Natuurlijk zijn er situaties waarbij de noodzaak tot bevrijden evident is, zoals bijvoorbeeld bij een ademstilstand o.i.d. In deze situaties mag je van mij beginnen. Bij een aanspreekbare patient heb ik liever dat er even gewacht wordt om samen de gameplan uit te stippelen. Het is teamwerk en ik maar er graag gebruik van!

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


medic112

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 41
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2011, 20:28:52
Sorry,

veel te doen omp het begrip 'catheter' allez infuusnaald lol.

Dus conclusie:

Bij gekneld persoon (met massieve afknelling van ledematen/abdomen bijvoorbeeld) bij bewust persoon bij voorkeur wachten op medische diensten vooraleer ontzetting effectief uit te voeren?

Einde discussie?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2011, 20:44:05

Einde discussie?


De thread bestaat uit 9 berichten, waarvan 7 over de vraag wat een large bore catheter zou kunnen zijn, en waarvan 1 bericht een antwoord op jouw vraag is. Het lijkt me dat er van een discussie nog niet echt sprake is. Maar een discussie is ook niet echt mogelijk op basis van jouw eerste bericht. Het lijkt mij vrij essentieel om te vermelden of de patiënt in deze specifieke casus wel of niet meer ademde, danwel wel of niet meer aanspreekbaar was enz.

Ik ben zo vaak benieuwd naar de motieven om zo´n bericht als dit te plaatsen? Is dit een casus die zich in werkelijkheid afgespeeld heeft? Ik denk dat ik al weet wat er gebeurd is, maar laat ik eens een keer mijn mond houden  998765