medic112, je zit leuk te strooien met medische termen, maar wat is je achtergrond?
Zo'n large bore catheter, is dat hetzelfde als een "waaknaald" waar je wel eens over hoort praten in medische hulp programma's op tv?
large bore catheter is niks anders dan een "catheter" (in dit geval infuuscatheter) met een "grote diameter". 12G is wel wat overdreven
16G soms 14G is de werkelijkheid (16G = 1.7mm). Deze grote diameter helpt om snel grote hoeveelheden infuusvloeistof toe te kunnen dienen.
Een waaknaald kan in principe iedere maat zijn, meestal wordt gekozen voor 18 danwel 20G (1.2 of 1.0mm) welke pre-hospitaal niet aangesloten is op een infuussysteem. Deze wordt geplaatst om in noodgevallen alvast toegang te hebben. In het ziekenhuis wordt er ook wel gesproken over een waaknaald als er een langzaam lopend infuus op aangesloten is welke alleen bedoeld is om de waaknaald "open" te houden.
Volgens mij een centrale lijn of te wel een infuus in een arterie/slagader in de thorax.
Wordt vaak in het ziekenhuis IC gedaan. Ik weet niet of het in de prehospitale setting ook gebeurd.
Een centrale lijn is een "infuus" geplaatst in een grote vene/ader welke opgevoerd wordt tot in de vena cava (=holle ader), meest gebruikt wordt de toegang via de binnenste halsader (vena jugularis interna), sleutelbeenader (vena subclavia) of liesader (vena femoralis). Deze zijn met name bedoeld om gedurende langere tijd medicijnen e.d. toe te dienen (bv binnen de oncologie), daarnaast worden ze op de IC gebruikt om drukmetingen uit te voeren en zo de conditie vaan een patiënt in de gaten te houden. Centrale lijnen zijn juist niet heel geschikt om snel grote hoeveelheden vloeistof over te geven doordat ze door het lange lumen teveel wrijving kennen en dus onvoldoende stroomsnelheid bereikt kan worden. (Dit kan overigens weer ondervangen worden door catheters te gebruiken met meerdere lumen). Pre-hospitaal wordt dit dus niet veel toegepast, alhoewel ik wel ambulanceverpleegkundigen ken die de vena jugularis externa nog wel eens aanprikken met een "gewone" infuusnaald, zeker in reanimatiesituaties kan deze nog best aardig ingebracht worden en is ook makkelijk bereikbaar voor de verpleegkundige aan het hoofdeind. Alhoewel de tip van de catheter dan niet in de vena cava ligt is die er wel erg dichtbij.