Meldkamer Simulatie, deskundige hulp gevraagd

Auteur Topic: Meldkamer Simulatie, deskundige hulp gevraagd  (gelezen 10326 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Gepost op: 26 februari 2011, 14:40:31
Goedenmiddag allen!

Ik werk samen met "..." aan een simulatie van de meldkamer. "..." leek het leuk om een simulatie te maken. Aangezien hij net zo'n fan is dan dat ik ben, van de hulpdiensten. Kwam hij met het idee. Aangezien ik, "..." veel heb kunnen vertellen door verschillende site, o.a. Regio15.nl hebben wij toch tot een paar problemen.

Het is een simulator die de Gemeenschappelijke Meldkamer van Regio 20 (Midden West Brabant) nabootst.
Omdat er nog heel veel ‘Work in Progress’ is, en ik nog veel informatie nodig heb, heb ik een aantal vragen:

-Worden er wel eens meer meldingen tegelijk behandeld?


-Hoe werkt de KVT(Kazerne Volgorde Tabel(?)) precies?


-Hoe wordt er gecommuniceerd tussen centralisten bij bijvoorbeeld een natuur ramp of bij een zeer grote brand.


-Is er iets anders bij GMK Regio 20 vergeleken met andere regio’s zoals Statussen van voertuigen, Software etc...


-Dan nog de vraag hoe het proces van het aannemen van de telefoon tot het afhandelen van de melding gaat.
Dus zoiets als:
1) Informatie verkrijgen
2) Alarmeren voertuigen

Maar als het mogelijk is iets uitgebreidder.


En dan nog de aller laatste vraag:

Zou ik foto’s mogen van elk scherm (en misschien van de werkruimte).
Dit zodat ik de software zo realistisch mogelijk kan nabootsen.

Foto’s van mijn Meldkamer Simulatie (Work In Progress)



Op dit plaatje is linksboven de ‘mainscreen’ te zien.
Hier zal de cityGIS komen samen met informatie over voertuigen die onderweg zijn of TP.
Ook zie je een digitaal kladblaadje en een soort van toolbox.
De tekst overigens in het grote witte vlak heb ik er met paint opgezet. (Dit vertel ik even om verwarring te voorkomen)

Rechtsboven ziet u de informatie tabel.
Hier kan je de gegevens die je tijdens het telefoon gesprek verkrijgt invoeren om zo een overzichtje te krijgen van de melding.
De velden waar je de gegevens invoert zullen standaard tekst bevatten met suggesties wat je er kan invoeren. Deze worden automatisch aangepast als je een andere melding selecteert.

Linksonder ziet u het venster met het telefoon gesprek.
Dit is heel simpel uit te leggen:
De rechterzijde bevat de dingen die je kan zeggen. Selecteer er een en druk op “Antwoord”.
Links zie je het gesprek.
De computer geeft antwoord en dit kunnen verschillende dingen zijn. Dit hangt af van de situatie.
Op dit plaatje zie je het gesprek van een Persoon Onwel.

Rechtsonder ziet u het alarmeer venster.
Daar kan je de gegevens invoeren noodzakelijk voor het alarmeren.
Omdat ik van het alarmeer gedeelte nog weinig afweet heb ik gewoon een kleine indeling gemaakt.
Ik weet dat er nog meer dingen bij moeten maar wat is voor mij een vraag, voor U een weet.
In deze indeling had ik dus even: Linksboven de gegevens van het adres. Rechtsboven het KVT Uitruk voorstel.  Onderin de uiteindelijke alarmering.

Ik hoop dat 1 van jullie op mijn vragen antwoord kan geven en ik kijk uit naar jullie reactie.

Met Vriendelijke Groeten,

"..."  , (Scripter & Designer), Tazbrw (Designer) & Dion(Grafisch Designer, Scripter)


(Als dit niet goed staat, zou 1 van de moderatoren/admins dit dan goed willen zetten. Bij voorbaad dank!)

Naam verwijderd op verzoek.


Groeten,  Tazbrw


ehbo´er quinten

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2011, 15:15:47
Ziet er erg leuk uit!
Is dit al ergens te proberen, om eventuele bugs uit te sluiten?

Groeten,

Quinten


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2011, 15:39:26
Ten eerste zijn jullie vragen zo 1-2-3 niet kort hier te beantwoorden. Hoe meldkamers qua procedures, werkinstructies en protocollen werken, gecombineerd met de werking van een GMS (Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem) bijvoorbeeld levert hele boekwerken aan papier op.

Ten tweede zijn meldkamers plekken waar kritische processen verlopen waarvan het volgens mij niet wenselijk is dat de exacte werking openbaar wordt, zeker niet wanneer ook de meldkamer van de politie erbij betrokken is.


J.B

  • Pompbediende Aspiranten (HD) Jeugdbrandweer Delfzijl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 92
    • www.jeffreyfotografie.nl
Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2011, 16:47:05
Valt dit ook ergens te downloaden? deze prog


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2011, 17:06:16


-Hoe wordt er gecommuniceerd tussen centralisten bij bijvoorbeeld een natuur ramp of bij een zeer grote brand.



Bij een grote brand met veel berichten verkeer komt er een vc. wagen ter plaatse bij ons, vanaf dat moment gaat het portofoon verkeer gewoon via de vc wagen. bij grote ogs incidenten is er een aparte tafel bij de centrale hier kan dan de centralist, rogs en andere belangrijke mensen komen zitten en overleggen. toen dit werd verteld zeiden ze het wel maar het werd amper / tot nooit gebruikt omdat iedereen te druk is om van ''tafel'' te wisselen. en omdat de COH bak ook al ter plaatse is kunnen ze beter hier overleggen dan weer met zn allen naar de alarmcentrale te rijden .

dit is zover ik het hier weet! ,



Vc wagen bij grote brand 2009


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,085
Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2011, 17:09:04
Probeer eens via het plaatselijke politiebureau een afspraak te maken of via de brandweer. Het gebeurd nog wel eens dat er iemand eventjes mee mag kijken. Daar kan je misschien ook wat meer uitleg krijgen.
Overigens zou ik niet zo maar drie disciplines in het spel verwerken. Elke discipline werkt met eigen protocollen en inzetplannen en is te verschillend om tegelijk te doen. Concentreer je eerst op een discipline en breid dat later een keer uit. Dat houdt het eenvoudig en overzichtelijk!
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


bartbev

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 332
  • bevelvoerder aspiranten-- 2010 beste jun. bev. nl.
    • www.blusgroeploppersum.nl
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2011, 17:12:29
Probeer eens via het plaatselijke politiebureau een afspraak te maken of via de brandweer. Het gebeurd nog wel eens dat er iemand eventjes mee mag kijken. Daar kan je misschien ook wat meer uitleg krijgen.
Overigens zou ik niet zo maar drie disciplines in het spel verwerken. Elke discipline werkt met eigen protocollen en inzetplannen en is te verschillend om tegelijk te doen. Concentreer je eerst op een discipline en breid dat later een keer uit. Dat houdt het eenvoudig en overzichtelijk!

Klopt , of wouden jullie direct alle disciplines er in verwerken?
wat ook al eerder werd gezegd afspraak maken kan je proberen , ik ben er 2 jaar geleden ofzo ook geweest erg mooi
en leerzaam. we mochten na drukkelijk geen foto's maken omdat het toch gaat om allemaal prive informatie op de computers .


tazbrw

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 392
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2011, 19:06:00
Ten eerste zijn jullie vragen zo 1-2-3 niet kort hier te beantwoorden. Hoe meldkamers qua procedures, werkinstructies en protocollen werken, gecombineerd met de werking van een GMS (Gemeenschappelijk Meldkamer Systeem) bijvoorbeeld levert hele boekwerken aan papier op.

Ten tweede zijn meldkamers plekken waar kritische processen verlopen waarvan het volgens mij niet wenselijk is dat de exacte werking openbaar wordt, zeker niet wanneer ook de meldkamer van de politie erbij betrokken is.
 

SimonSt bedankt voor je reactie! Hier heb ik/hebben wij wat aan! Dan doen we het met de kennis die ik heb. En kennis van blogs.


Valt dit ook ergens te downloaden? deze prog

Nee het is nog een WIP, Work In Progress, d.w.z. we zijn nog bezig er mee!
Groeten,  Tazbrw


SimonSt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,431
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2011, 19:39:21
Bij een grote brand met veel berichten verkeer komt er een vc. wagen ter plaatse bij ons, vanaf dat moment gaat het portofoon verkeer gewoon via de vc wagen. bij grote ogs incidenten is er een aparte tafel bij de centrale hier kan dan de centralist, rogs en andere belangrijke mensen komen zitten en overleggen. toen dit werd verteld zeiden ze het wel maar het werd amper / tot nooit gebruikt omdat iedereen te druk is om van ''tafel'' te wisselen. en omdat de COH bak ook al ter plaatse is kunnen ze beter hier overleggen dan weer met zn allen naar de alarmcentrale te rijden .

dit is zover ik het hier weet! ,

De vraagstelling gaat volgens mij over hoe de centralisten onderling, dus op de meldkamer, bij grootschalige incidenten overleggen. De VC en COH zijn voor overleg ter plaatse, de laatste overigens niet voor centralisten maar leidinggevenden.
Overigens is de VC technisch overbodig sinds we allemaal werken met het landelijk netwerk C2000. Technisch zou daarmee een incident in Kennemerland vanuit de meldkamer in Maastricht nog aangestuurd kunnen worden. In Kennemerland zijn de VC's (mede) hierom buiten dienst gesteld.

Op elke (brandweer)meldkamer is inderdaad een aparte meldtafel gereserveerd voor OGS-incidenten, dat wil zeggen dat een Leider Meetplanorganiatie (LMPO) vanuit hier via C2000 de verschillende meetploegen kan aansturen. De ROGS/AGS bevindt zich in principe ter plaatse en niet op de meldkamer.

Voor multidisciplinaire afstemming bestaan de zogenaamde Calamiteitencoördinatoren (CaCo's). Dit zijn meestal meer ervaren en extra opgeleide centralisten die een piketdienst lopen. Zij komen bij grootschalige incidenten (dus extra drukte op de meldkamer) om de rampbestrijdingsprocessen "Melding & Alarmering" en "Op-/afschaling", uitgevoerd door de centralisten van de verschillende diensten, te coördineren en op elkaar af te stemmen.
De invulling hiervan is per regio wel verschillend. Zo hebben wij in Kennemerland hiervoor de zgn. "Multidisciplinaire Procescoördinatoren" die geen piket lopen, maar continu aanwezig zijn.

Een goed beeld hoe iemand zijn werk als centralist ervaart is te vinden in het boek "112 daar red je levens mee": http://www.bruna.nl/boeken/112-daar-red-je-levens-mee-9789060057667


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2011, 21:21:06

-Worden er wel eens meer meldingen tegelijk behandeld?
-Hoe werkt de KVT(Kazerne Volgorde Tabel(?)) precies?
-Hoe wordt er gecommuniceerd tussen centralisten bij bijvoorbeeld een natuur ramp of bij een zeer grote brand.
-Is er iets anders bij GMK Regio 20 vergeleken met andere regio’s zoals Statussen van voertuigen, Software etc...
-Dan nog de vraag hoe het proces van het aannemen van de telefoon tot het afhandelen van de melding gaat.

Even in het heel kort.
- Je kan er van uit gaan dat elke disciplines regelmatig met meerdere meldingen tegelijk werkt. Deze meldingen worden in het Geïntegreerd Meldkamer Systeem (oftewel GMS) ingevoerd.
- De brandweer maakt gebruik van een KVT (of VVT). De KVT is een lijst met kazernes in een bepaalde volgorde die aangeeft welke kazerne het snelst een voertuig kan leveren in een vak met straten. het verschil tussen een KVT en een VVT is dat de KVT de hele kazerne gebruikt voordat er naar een andere kazerne gegaan word. In een VVT kan uit kazerne A de eerste TS komen Uit kazerne B de tweede en dan uit kazerne A de derde
- De communicatie tussen centralisten gaat mondeling (telefonisch of fysiek) of via GMS. Het maakt dan niet uit of het een klein of zeer groot incident is. De communicatie tussen de voertuigen en de centralisten gaat via C2000 of telefoon
- Ik weet niet welke software er in de Meldkamer van Brandant gebruikt word maar de meeste meldkamers gebruiken de zelfde soorten software. De ene kan CityGis hebben en de andere Tensing maar iedere meldkamer heeft wel een GIS systeem. GMS hebben alle meldkamers.
- Wat wil je precies met de vraag over de procedure. Het is de telefoon opnemen achterhalen wat er is en waar en dan voertuigen erheen sturen

Wil je een inkijk in de belevenissen van een centralist kijk dan eens bij regio 15 naar de weblog van peter smit ( http://www.regio15.nl/weblogs/peter-smit ) hij is centralist en verteld daar over op zij webblog
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel