Verhoging ambulances

Auteur Topic: Verhoging ambulances  (gelezen 9288 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

wooter

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 15 oktober 2004, 17:26:07
Ikzelf rij mee met een dienst die een Peugeot Boxer gebruikt met Durissotti opbouw (geleverd door het ministerie van Volksgezondheid in België).



Deze is nauwelijks breder dan z'n normale broertje maar met m'n 1m85 heb ik nog niét het interieur gekopt, in tegenstelling tot bv een VW LT met normale niet-containeropbouw.  Als je weet dat een LT qua ontwerp quasi identiek is aan een Sprinter, vrees ik dus ook voor m'n bolletje in een normale Sprinter.

Ik weet niet ofdat de totale breedtte wel een steekhoudend argument is, zeker als je meent dat een containeropbouw gevoeliger is voor schades omdat bestuurders de vrije ruimte zouden bepalen adhv de stuurcabine.  Als ik zelf met de ambulance rij, heb ik nl. rondom me een dode hoek waar ik niét kan zien hoever ik met m'n bumper van een obstakel genaderd ben.  Ik kan wél via de achteruitkijkspiegels kijken hoeveel ruimte ik heb áls ik al tussen de obstakels aan het rijden ben.  Het is imho dus makkelijker om je containeropbouw te vrijwaren van schade dan je bestuurderscabine - áls je je spiegels gebruikt...

Ik heb enkel goed ervaringen met containeropbouwen (Mercedes Sprinter met WAS-opbouw en Strobel-opbouw, Peugeot Boxer met Durissotti opbouw) en minder goede met niet-containeropbouwen (VW LT)...  Als't aan mij lag, tekende ik zo voor een WAS-opbouw, gezien de mogelijkheid om tassen, koffers en andere materiaal te grijpen zonder de ambulance te betreden, en ze terwijl toch nog bereikbaar te houden als je al in de sanitaire ruimte zit.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #21 Gepost op: 16 oktober 2004, 08:27:05
Volgens mij zijn deze niet in automaat verkrijgbaar!
Deze zijn nog niet zo lang uitgerust met Tecshift (6 bak automaat). Voor de motor heb je de keuze tussen de 2.5CDTI (115pk) en de 3.0CDTI (136pk) (2.5DTI is te licht volgens mij).


ikkuh

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 17 oktober 2004, 20:31:16
Deze zijn nog niet zo lang uitgerust met Tecshift (6 bak automaat). Voor de motor heb je de keuze tussen de 2.5CDTI (115pk) en de 3.0CDTI (136pk) (2.5DTI is te licht volgens mij).
Nou hopelijk niet zoiets als een sprint-shift!!


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2004, 18:34:56
Dat hoop ik ook niet, wij hebben zo 1 voertuig, maar dat is ook de laatste met sprint-chift. Als het van ee ndeel van ons af hangt gaat de volgende een volledig automaat zijn, van een ander deel de handgeschakelde (ik hoop dat het toch de volledig automaat word).


harold

  • Gast
Reactie #24 Gepost op: 19 oktober 2004, 15:15:22
Deze japanse wagens, waar vroeger mee gereden werd op Aruba,  zijn te hoog voor hun breedte en hun gewicht. En dat merk je heel duidelijk als je vaart wil maken en je wagen begint naar rechts en naar links te neigen. Totaal ongeschikt voor spoedvervoer.
Een optie was om te banden breder te maken om de stabiliteit te verhogen.

Maar een verhoging van smalle wagens als de mercedes sprinter zal ook wel gepaard moeten gaan met toename in gewicht aan de basis van de wagen denk ik.



[verwijderd door de admin ivm upgrade forum]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #25 Gepost op: 19 oktober 2004, 22:06:03
Medic112,
tis maar net wat je wil. Wil je lekker touren, lekker door de bocht gaan en veilig 's neerlands snelwegen doorkruizen, of een voertuig waarbij je alle casiustiek zelf moet doen omdat de chauffeur constant bezig is je toet-toet op de weg te houden, omdat het busje te hoog, te zwaar, teveel zijwind vangt en topzwaar is.

De lage mercedessen, opel commandores (helaas :'( ) etc. waren de ideale ambu's voor de patiënt, totdat de pleeg het in z'n bol kreeg en hij/ zij daar zonodig de patiënt moest gaan behandelen. Met alle gevolgen van dien, groot volume ambu's, slechte wegligging en wie is daar eigenlijk de dupe van:
juist de patiënt

Nee, medic 112, in plaats van de hoogte te verhogen, moet je maar eens aan iets anders denken, bijvoorbeeld een persoonlijke verkleining van ongeveer 30 tot 40 centimeter of terug dringen van alle poespas die de verpleegkundigen denken nodig te hebben.
Elke hulpverlening start met communicatie.


ikkuh

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 20 oktober 2004, 02:19:08
Dat hoop ik ook niet, wij hebben zo 1 voertuig, maar dat is ook de laatste met sprint-chift. Als het van ee ndeel van ons af hangt gaat de volgende een volledig automaat zijn, van een ander deel de handgeschakelde (ik hoop dat het toch de volledig automaat word).


ikkuh

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 20 oktober 2004, 02:20:35

Zou als ik jullie was inderdaad maar voor een volautomaat gaan!!
En niet meer voor een sprint-shift.


Gunther

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 259
Reactie #28 Gepost op: 20 oktober 2004, 15:37:09
@ Rescue Ranger, wat dan met de ergonomie? Je kunt niet alle patiënten buiten het voertuig behandelen door allerlei omstandigheden.


Medic112

  • Gast
Reactie #29 Gepost op: 20 oktober 2004, 17:31:41
@ rescue ranger.

Sorry, ik kan het totaal niet met je stelling eens zijn.

De reden waarom kan je lezen in mijn voorgaande postings, doch geloof ik het niet dat de stabiliteit van het voertuig in die mate wordt verstoord dat het o,veilig wordt. We spreken ocharme van 15 cm waarbij een certificaat wordt afgeleverd. Is het niet haalbaar of veilig volgens CE normering dat zal de firma het ook niet afleveren denk ik.

Groetjes,

Medic112